Вторник, 7 Януари 2025

Губи ли Варна битката за морска столица

Губи ли Варна битката за морска столица
Публикация   21 Фев, 2014   /     akcent.bg   /     417

В последните години Бургас се откъсва от образа си на индустриален град и привлича все повече внимание

 

От години варненци и бургазлии влизат в спор кой от двата града може достойно да се нарича "морска столица на България". Профилите на двете населени места се различават значително - индустриалният Бургас изразява претенции пред спретнатата и зелена Варна. В последните години обаче спорът за морската столица на страната ни заслужава да бъде подновен. Причината за това е, че Бургас изостави образа си на индустриален град и тръгна по стъпките на иновативните еко населени места. За същия период от време Варна преживя повече сътресения и сякаш това пресече пътя й напред.

През 2013 година Варна показа пред цяла България, че може да е обединена - на протести срещу високите сметки за ток се събираха средно между 30 и 70 хиляди жители на морския град. С времето стана ясно, че това е един от основните поводи за демонстрациите, но не и единствен. Варненци категорично настояваха за оставката на тогавашния кмет Кирил Йорданов. Градоначалникът бе начело на общината с трети мандат, след поредна победа на изборите като независим кандидат, но с подкрепата на управляващата партия ГЕРБ.

В зимните месеци на 2013 година жителите на Варна спокойно заговориха за нерешените проблеми в града, за опасенията им за връзките между кмета и бизнесмени и т.н. На 20 февруари 2013 година поривът за освобождение от зависимата, според хората, местна управа намери израз - младият фотограф Пламен Горанов се самозапали пред сградата на общината. И в същото това време бургазлии бяха много по-скромни в демонстрациите си срещу високите сметки за ток. Освен това те нямаха и много други поводи да бъдат недоволни - извършваха се ремонти на улици, работеше се по проекти с европейско финансиране и пр.

След дългогодишното управление на Кирил Йорданов Варна сякаш не отбеляза голям напредък в развитието си и започна да "бяга" от образа си на спретната и зелена морска столица, която събира хиляди туристи годишно. Крачка напред направи по-малкият Бургас, който още през 2015 година ще предлага на посетителите си безброй развлечения и атракции.

С руска инвестиция от 100 млн. лева Бургас ще привлича туристи с огромния "Парк Океанариум", който ще събере под един покрив аквариуми от черноморски, средиземноморски и океански видове, делфинариум със зала за представления и места за отдих на делфините, аквапарк със закрита и открита част и познавателно-развлекателен комплекс.

Още една иновативна идея ще събира посетители - "Подземният град" на Бургас. На мястото на бомбоубежищата в Приморски парк, изградени през 60-те години, ще се появи "пътешествие във времето". Интерактивни коридори и аватари ще разхождат гостите на морския град из тунелите под Бургас. Делфин и римски аристократ ще разказват за миналото на града, за морските видове, пирати и т.н. Самите гости на "Подземния град" ще бъдат провокирани да се превърнат в участници в 4D и 5D шоу. Инвестицията е за повече от 2 млн. лева.

От своя страна Варна има големи надежди за привличането на британски инвестиции. Конкретни предложения не са обсъждани, но интересът от страна на Великобритания бе официално деклариран преди ден пред кмета Иван Портних. След свалянето на Кирил Йорданов той пое местната администрация, която в продължение на години работеше без явни резултати.

Все пак Варна има голям успех по отношение на инфраструктурата - след оттеглянето на Кирил Йорданов, морският град вече посрещна първите си нови и модерни автобуси. 70 нови превозни средства, 30 от които са съчленени и 20 соло дизелови автобуса, ще вървят из варненските улици. Проектът е за внушителните 114,4 млн. лева и въпреки някои спънки по дейностите, вече е в изпълнение.

В същото време и в Бургас заложиха на транспорт, само че по вода. В края на 2013 година бе открита новата Морска гара. Инвестицията е за близо 3,3 млн. лева и с нея Бургас вече е част от картата на световните круизни дестинации. Нови автобуси също ще пътуват из улиците на града, като проектът също е мащабен - за нови превозни средства се дават 130 млн. лв.

Варна обаче няма толкова лесно да даде признанието "морска столица". Градът е известен с редица културни прояви, а кметът Иван Портних дава ясна заявка Варна да не се отказва от иновациите и визията си на европейски град.

Познатата "дупка" в центъра на Варна има изглед да се превърне в музей "Античният Одесос". Проблемът около мястото е от дълги години и сега има заявка да бъде решен и то с издигането на красива сграда, която да събира посетители. С 290 млн. лв. повече са парите в бюджета на града за 2014 година. Това означава, че администрацията във Варна ще трябва да положи усилия, за да стигне "малкия" Бургас.

Определено морската ни столица може да се чувства заплашена. През октомври 2013 година в класация на "Евробарометър" Бургас изпревари дори София по показатели за качеството на живот. Изследването съпоставя градове, като ги представя в различни категории според броя на жителите. България бе включена в проучването за качеството на живот с данни за София и Бургас. Варна сякаш не привлече вниманието бе и ясен знак, че губи в битката за морска столица на страната.

Хубавата страна на конкуренцията между двата черноморски града е, че всеки един от тях е провокиран да изпреварва другия. В условията на истинска конкуренция се ражда и напредъкът. В едно можем да бъдем убедени - развитие за Бургас и Варна винаги ще има, защото то се ражда в надпреварата за признанието "морска столица на България".

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha