Община Русе е сред 10-те български общини, които участват в международния проект „Подкрепа за плановете за градска мобилност” – BUMP (Boosting Urban Mobility Plans), финансиран от програма „Интелигентна енергия - Европа” на Европейския съюз.
BUMP подкрепя институциите на местната власт в градове от 9 европейски държави с население между 40 000 и 350 000 жители да развият своите планове за устойчива градска мобилност. Проектът BUMP предоставя на проектанти, еколози и технически експерти в общините познания и умения за планиране и управление на устойчивата мобилност в градските и крайградските зони. В проекта участват градски управи от Италия, Испания, Германия, Великобритания, Румъния, Полша, Чехия, Унгария, България. Водещ партньор е Бизнес център AREA от Триест - Италия.
Българският партньор в изпълнението на проекта BUMP е Клуб „Устойчиво развитие на гражданското общество” (София), с председател доц. Лучия Илиева. Организацията показва траен интерес към съвместни дейност с местната власт и местните институции в Русе. От миналата година до момента, тя е включила региона на Русе в обхвата и на друг международен проект, свързан с устойчивата мобилност – а именно проекта „Трансданюб”.
Националните и международните събития в рамките на проекта ще предоставят ценна възможност за обмяна на опит и обучения. В момента проектът е във фазата на обученията – планирани са двудневни семинари по 6 модула в различни български градове. Първото беше проведено в София през януари, а второто предстои в Русе на 20 и 21 февруари 2014 г.
След приключване на обученията, участниците ще се включат в четири съвместни тренинг-сесии в Италия, България, Германия и Унгария, където ще обменят опит, подходи и ноу-хау.
В следващата фаза ще бъдат избрани най-мотивираните общини, които ще получат подкрепа при разработката на техните планове за устойчива градска мобилност. Тя включва професионални консултации от екип експерти относно събиране и оценка на данни, включване на заинтересовани лица и др. Градовете с най-добри резултати ще бъдат рекламирани на национално и европейско равнище като „BUMP пионери” и от своя страна ще станат домакини на международни делегации, пред които ще споделят опит и подходи.
За повече информация - http://www.bump-mobility.eu/bg/about-bump.aspx
Плановете за устойчива градска мобилност и проект BUMP:
В Плана за действие по градска мобилност, публикуван през 2009 г., ЕК предложи да се ускори въвеждането на планове за устойчива градска мобилност (ПУГМ), като предостави наръчници, стимулира обмяната на добри практики, идентифицира показателите и подкрепи образователните инициативи за професионалисти по градска мобилност. Транспортните министри в ЕС подкрепиха развитието на такива планове. Изводите от Плана за действие по градска мобилност, публикувани на 24 юни 2010 г., показват че Съветът на ЕС „подкрепя разработката на планове за устойчива градска мобилност и окуражава развитието на инициативи като експертна помощ и обмен на информация за създаване на такива планове”.
През март 2011 г. ЕК публикува транспортната Бяла книга „Пътна карта за единна Европейска транспортна област – към конкурентноспособна и ефикасна транспортна система”. Тя предлага да се проучи възможността за разработка на планове за градска мобилност като задължителна мярка за градове с определена големина според националните стандарти и базирано на насоките на ЕС. Тя също предлага да се използват регионалните фондове за развитие и кохезионния фонд за градове и региони, които са представили актуални и одобрени от независим орган одитен сертификат за устойчива градската мобилност. Бялата книга предлага да се проучи възможността за европейска мрежа за подкрепа на въвеждането на планове за устойчива градска мобилност в градовете, която да стане много активна през плановия период 2014-2020.
През 2011 документ, съдържащ насоки за развитие и внедряване на ПУГМ, въведе концепцията за плановете и очерта стъпките за тяхната подготовка. Този документ е предназначен за експерти в областта на транспорта и мобилността, както и за всички заинтересовани от създаването и изпълнението на такива планове. През 2012 г. екип от експерти, назначени от ЕК проведе 35 семинара и срещи за обмяна на опит по ПУГМ на националните езици на европейските страни.
В България бяха проведени два семинара в София с лектори Иво Кре (POLIS-Белгия) и доц. Лучия Илиева – председател на УС на Клуб „Устойчиво развитие на гражданското общество“.
С писмо на Европейската комисия от 17.01.2012 г., Клуб УРГО е официално акредитиран като национална контактна точка по ПУГМ. През следващата година организацията започна работа по два нови европейски проекта, свързани с устойчивата градска мобилност: BUMP и ENDURANCE.
Първият от тях – BUMP, стартира на 1 април 2013 г. и цели да подкрепи местната власт при внедряването на ПУГМ в градове с брой жители от 40 000 до 350 000. Програмата предвижда да се изгради капацитет на местно ниво – общински служители на ръководни длъжности, директори и технически експерти, чрез обучения и обмяна на опит с други европейски страни.
ENDURANCE цели да изгради европейска мрежа по устойчива градска мобилност. Фокусът на проекта е към градове с над 100 000 жители. В България ще се работи с десетте най-големи града, като за първите седем от тях вече има разпределени средства по ОПРР за т.нар. „Интегрирани транспортни планове“. Целта е те да станат част от европейската мрежа, за която ще се определи финансиране през новия планов период (2014-2020 г.).
Планът за устойчива градска мобилност е стратегически документ, който се основава на съществуващите практики за планиране и взима под внимание принципите на интеграция, участие и развитие, за да удовлетвори нуждите от мобилност на хората днес и утре и да създаде по-добро качество на живот в градовете и крайградските зони чрез:
• Обезпечаване на достъп до работни места и услуги за всички;
• Подобряване на безопасността и сигурността;
• Намаляване на замърсяванията, парниковия ефект и консумацията на енергия;
• Подобряване на ефективността и ефикасността на транспортирането на хора и стоки;
Политиките и мерките, дефинирани в ПУГМ, трябва да обхващат всички форми на транспорт в целия град, включително частен и обществен, за хора и за стоки, моторизиран и не-моторизиран, подвижен или на паркинг. Общините не следва да го разглеждат като поредния план за градско развитие. Важното е да се разбере, че той се изгражда и развива на базата на съществуващите документи и е начин за по-ефективно решаване на транспортните проблеми в градовете. Изграден върху съществуващите практики и законовата рамка в страните-членки, той се характеризира с:
• Подход на взаимно участие;
• Залог за устойчивост;
• Интегриран подход;
• Ясна визия и измерими цели и задачи;
• Преглед на транспортните разходи и ползи.
Още по темата за устойчивата градска мобилност: http://www.mobilityplans.eu/
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай