Г-н Попов, в края на първия месец от новата година - какво очаквате от 2014 г. като цяло за общините, за сдружението, за Вас самия?
Преди всичко очаквам и се надявам всички да сме живи и здрави! Да имаме много успехи, всеки на своето ниво, защото това ще донесе до общ успешен сбор от изпълнени задачи от страна на местната власт в полза на гражданите. И въпреки че мина само 1 месец от началото на 2014 г. Вие виждате, че ние общините успяхме в изключително кратки срокове да се мобилизираме и да реагираме на възможността да се възползваме от ресурса, отпуснат от държавата чрез Публичната инвестиционна програма. Така срещу осигурените 350 млн. лева ние представихме проекти за над 2 млрд. лева.
Оказа се, че исканията на общините са в пъти по-големи от наличния ресурс. Защо се получи така – големи са желанията или са много нуждите на гражданите в общините, нерешените проблеми?
Този резултат идва да покаже много ясно, че парите от Европейския съюз бяха и са огромна глътка въздух за всички сфери, в които се влагат те, но не могат, а и не бива да заместват националните инвестиции за решаване на отдавна нерешени проблеми, за развитие на различните сектори, за обновяване на инфраструктурата. С бързата си реакция ние показахме, че в “говоренето” на местната власт за ползата от акумулиране на инвестиционния ресурс на отделните министерства в една координирана програма има смисъл. Разбира се, че имаме резерви и притеснения, които обсъдихме с колегите на Управителния съвет преди няколко дни. Искаме да имаме гаранция, че критериите за оценка ще “сработят”, че общините ще бъдат обективно оценени и че ще бъдат реализирани наистина най-необходимите и ценни за местната общност, проекти. Затова беше важно ние да имам рамка за участието ми, като председател на Управителния съвет в Междуведомствения съвет за оценка на проектите. Сигурно ще има и проблеми, както при всяко начало, но по-важното е Програмата да заработи, проектите да бъдат осъществени и следващата година с повече опит, с по-голяма яснота да бъдат отпуснати повече средства.
Смятате ли, че децентрализацията ще продължи или че ще бъде замразена, предвид нестабилната политическа обстановка?
Съгласно договореностите между Сдружението на общините и Министерски съвет тази година ще трябва усилено да работим по промени в нормативната уредба, които да позволят крачки в посока децентрализация. Тази тема е основен акцент в Споразумението за сътрудничество между МС и НСОРБ. Знаете, че благодарение на нашите усилия в края на миналата година беше възстановена дейността на Съвета по децентрализация, разработена беше и Пътна карта за реализиране на Стратегията за децентрализация. За тази година имаме няколко много важни задачи, които бяха потвърдени и от редица изказвания на премиера г-н Орешарски, а и на министъра на финансите – г-н Чобанов . Основната ни цел е разширяване на собствената приходна база на общините чрез превръщане на част от ДДФЛ в местен данък или по друг подходящ начин. Смятам, че ако проведем по тази тема, разговор с Вас след няколко месеца ще можем да говорим вече и с конкретни параметри.
Как преценявате парите за общините в бюджет 2014 г. - те едва ли са достатъчни, но кои трансфери е задължително да се направят, според Вас?
Вижте, който работи в местната власт отдавна се е научил да бъде реалист и да очаква само възможни неща. Така че и ние нито сме поставяли нереалистични искания пред държавата, нито сме очаквали, че в един не богат държавен бюджет, общините ще бъдат особено облагодетелствани и ще получат изневиделица толкова средства, колкото са реално необходими. Но предвиденото в Закона за бюджета за следващата година оправдава очакванията ни за увеличени средства за общински пътища, проблем, който ни тежеше през последните години, защото тази част от пътната инфраструктура беше оставена изцяло на общините, които нямаха средства за нея. Активността на общините по Публичната инвестиционна програма показва съвсем категорично колко голяма е ножицата между нужните ресурси и възможните. Приблизително същата е и разликата между възможностите на държавата да заложи като средства в Бюджета и това, което всички ние като местна власт, а и като граждани знаем, че е необходимо да влиза в местните бюджети, така че да се гарантират качествени услуги и благоприятна среда за живот по места. Но кризата ни научи на един много ценен урок – да не се оплакваме, а да търсим оптимално разходване на средствата, да бъдем “магьосници” в търсенето на резерви и в реализиране на икономии, без това да се отрази на нормалната работа на общините. Както не веднъж съм казвал от 2010 година до сега никъде не сме чули за отказ на община от услуги заради липса на средства.
Проблемът с изграждането на регионалните сметища остава да виси и с таксите за депониране за общините, които не разполагат с такива депа? Виждате ли светлина в тунела по тази тема?
Светлина в тунела има и тя е в края на сроковете за изграждане на регионалните системи за управление на отпадъците най-късно до 2015 г. С влизането им в експлоатация се надяваме да се намали в значителна степен обема на депонираните отпадъци, което ще позволи на общините да изпълняват индивидуалните цели за депониране и респективно да се редуцират и дори отпаднат таксите, с които Законът за управление на отпадъците се стреми да намали до минимум изхвърляните в депата боклуци. Тук е мястото да спомена, че след големия натиск от страна на Сдружението и на разбирането на ръководството на Министерство на околната среда и лично на министър Михайлова в края на годината успяхме да намалим очакваното повишаване на таксата за депониране от 35 лв. на тон на 22 лв. за тон. Този успех е добър пример за разумно партньорство между централна и местна власт.
Но искам да подчертая още нещо – увеличаването на процента рециклирани отпадъци е отговорност на всички участници в цикъла по управление на отпадъците – от държавата, през производителите на опаковки, през възпитанието и съзнанието на всеки един от нас за по-отговорно поведение по този въпрос, до задълженията на общините. Така че механизмът, заложен в Закона и изискван от Европейските директиви ще сработи единствено, ако всеки по веригата изпълнява своята част от задълженията. Защото ако се очаква, че общините ще запълнят всички дупки по веригата и с работата си ще заменят всички неработещи части от механизма – това просто няма да се случи. Дори да изградим най-модерните депа за отпадъци, с контейнери и кошчета за отпадъци по улиците, които сами рециклират и компостират все пак някой трябва като минимум да се погрижи боклуците да стигнат до тях.
Възможно ли е скоро да се намери формула, по която да се изчислява такса смет според генерираните отпадъци?
Както знаете, до юни месец тази година съвместна работна група между Министерство на финансите и Сдружението трябва да намери такава формула или формули, които да гарантират справедливо и ефективно изчисляване на такса Смет. Ние от НСОРБ вече години наред призоваваме това да се случи, защото сме съгласни с твърденията, че настоящият метод за определяне на таксата не е справедлив за всички. Имаме наши подробни разработки за различните системи, които се прилагат в почти цяла Европа, имаме и идеи за промяна, така че сме оптимисти, че тя най-после ще бъде факт и от 2015 г. такса “Битови отпадъци” ще се определя по нов начин.
През март предстои Общо събрание на Сдружението, на което ще се приеме Програмата за дейността на организацията за тази година. Кои са основните приоритети, които Сдружението си поставяте?
За 2014 г. сме си поставили няколко основни приоритета - да се подготвим за стартирането на новия програмен период – основните ни дейности са свързани с предстоящото финализиране на новите Оперативни програми и подобряване на регламентите за управление на европейските фондове. Паралелно с това ще работим за подготовката на нови и за успешно приключване на стартирали общински проекти. Факт е, че през следващите месеци ще станат още по-видими и ясни и за гражданите, резултатите от усилията на общините по тези проекти – т. е. те ще станат реална част от ежедневието на гражданите във всяка община. Но заедно с това наша основна задача в това направление е да отстоим възможно повече дейности и ресурси за общините за новия програмен период, но и да подготвим местните власти за новите регламенти. Вече споменах, че за нас ще бъде изключително важно и да започне изпълнението на мерките от Пътната карта за децентрализация. Паралелно с това, като организация, която има за цел да подпомага своите членове и работи за укрепването на компетентността и капацитета на местната власт ние ще продължим провеждането на обучения по актуални общински теми, ще се разширят досегашните и ще се въведат нови форми за информиране и комуникация с общините, ще се активизира дейността на съществуващите и ще се изградят нови мрежи от общински експерти. През 2014 г. предстои назначаването на първите 6 регионални координатори на НСОРБ, с което значително ще се засили непосредствената подкрепа за дейността на общинските представители. Но големите ни цели и приоритети за развитието на организацията за следващите 6 години ще бъдат обсъдени и приети от Общото събрание, което трябва да приеме Стратегически план за развитието на НСОРБ в периода 2014 – 2020 г.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай