Неделя, 22 Декември 2024

Петролът все по-малко и все по-скъп

Публикация   29 Март, 2011   /     dnes.bg   /     465

С по-високи такси ЕС подканя бизнеса да се откаже от магистралите

 

Мрачни прогнози за цените и наличността на горивата направи Европейската комисия, огласявайки прогнозите си за развитието на транспорта до средата на века.

Според Брюксел до 2050 г. цените на петрола ще се увеличат повече от два пъти в сравнение цените отпреди 10 години (59 долара за барел през 2005 г.). Не може да се разчита нито на стабилизиране на цените, нито на сигурност на доставките.

Петролът ще намалява и ще се доставя от политически нестабилни държави, което прави снабдяването несигурно. В същото време 96 на сто от европейския транспорт зависи от традиционните горива, а 84 на сто от нуждите се задоволяват от внос и през миналата година ЕС е похарчил 210 млрд. евро за закупуване на горива.

Освен намаляване на зависимостта от петрола, с идеите си за развитие на транспорта ЕК разчита да постигне и целите си за намаляване на ефектите от глобалното затопляне. Целта е до 2050 г. парниковите газове от автомобилите да се намалят с 60 на сто спрямо нивата от 1990 г. Автотранспортът е най-цапащият (71% от транспортните емисии).

Според представената в Брюксел пътна карта, жп транспортът ще стане главно средство за предвижване на средни и къси разстояния, докато авиацията ще запази важността си за дългите дистанции.

Една от заложените цели е половината от превозите на разстояние над 300 км да минат на релси до 2050 г., а при късите - повече от половината от пътниците и товарите да се махнат от шосетата.

ЕК предлага различни схеми, за да накара бизнеса да се откаже от магистралите. От октомври 2012 г. ще е готова новата европейска система за електронното таксуване на камиони.

Принципът е същият като при мобилните телефони — таксата отива обратно при националните органи независимо от местоположението на плащащия в Европа. Системата позволява таксите лесно да бъдат коригирани в зависимост от различните условия (по-високи в пикови часове или по-силно замърсяващи превозни средства).

Новата евровинетка също цели да намали задръстванията като за най-използваните европейски магистрали ще се плаща повече. По-високи такси ще се събират за преминаване през планински райони или защитени територии.

Освен това ЕС планира да предложи на общините възможност да въведат такси за шофиране по градските улици и схеми за ограничаване на достъпа до градските центрове.

До 20 години половината от използващите дизел автобуси ще трябва да бъдат заменени с нови видове транспорт, а до 2050 г. градският транспорт трябва да премине изцяло на електрически, водородни и хибридни двигатели.

Плановете на Брюксел предвиждат жителите на градовете да карат по-активно велосипеди или да ходят пеша, за да подпомогнат поддържането на чистотата на въздуха в градовете.

Залага се и на намаляване на акцизите за алтернативни горива и дори освобождаването им от налози. Според предвижданията модернизирането на автопарка и разработването на нови и по-чисти автомобили ще струва около 1 трилион евро.

Доминиращото положение на железниците и на вътрешния воден транспорт (реки и канали) ще бъде затвърдено и от изискването за трикратно увеличение на дължината на линиите на високоскоростните влакове в Европа, както и чрез задължителното "връзване" на всички основни европейски летища с жп гари и то по възможност със супербързите влакове.

За водния транспорт се предвижда премахването на хартиените документи и качването им на електронни носители за ускоряване на трафика.

Осъществяването на плановете, заложени в пътната карта за евротранспорта до средата на века ще изисква огромни инвестиции.

По изчисления на Еврокомисията модернизирането на европейската пътна инфраструктура ще погълне поне 1,5 трилиона евро само през следващите 20 г. Това е почти два пъти повече от похарченото от ЕС за първите 6 години от новия век.

Най-много средства ще са нужни за Централна и източна Европа, където транспортните мрежи са най-слабо развити. По данни на Евростат магистралите са най-малко в новите страни членки - общо 4800 км. От тях само 418 км минават през България.

В новите страни няма високоскоростни влакове, а жп мрежите са в лошо състояние.

Транспортният еврокомисар Сим Калас съобщи, че за да подобри ефективността на усвояване на средствата, ЕС ще заложи повече на частните инвестиции в транспорта, ще търси по-добри цени и ще загърби "чудовищните" транспортни проекти за сметка на тези, които подобряват екологичните параметри и ефективността.

 

 

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha