Неделя, 22 Декември 2024

Биогоривата не са фактор в цената на дизела, който повишава цената му

Публикация   28 Март, 2011   /     Румен НИКОЛАЕВ   /     550

Асоциацията представи разчети пред проявилите значителен интерес столични журналисти

                                   

Отворено писмо да премиера, парламента, евродепутати и браншови организации зад граница изпратиха днес от Асоциацията на производителите на биогориво. То бе представено на прексонференция в столицата в пресклуба на БТА, която премина при засилен журналистически интерес.

Димитър Минчев като член на ръководството за пореден път показа с цифри, че биокомпонетът в дизеловото гориво не го оскъпява с 6 ст. на литър, както бе обявено миналата седмица, а едва с по-малкото от половин стотинка.

В подкрепа на производителите на биодизел евродепутатът от БСП Илияна Йотова ще пита в ЕК дали изобщо може да се мисли и да бъдат нарушени две европейски директиви- таази за качеството на горивата от 2009 г. и за възобновяемите източници от същата година

Ето и пърният текст на отвореното писмо:

 

Отворено писмо

от    Национална Асоциацията на производителите на биогорива

 

до:

Министър председателя на Република България

Комисия по икономическата политика, енергетика и туризъм към Народното събрание

Председателя на Европейската асоциация European Biodiesel Board

Депутати от Европейския парламент

 

 

   Относно решение на правителството за премахване на биосъставката като компонент на дизеловото гориво в България

 

 

От Асоциацията на производителите на биогорива  изразяваме недоумение за обявеното от министър Дянков решение на правителството за премахване на биосъставката от 4 процента, влагана в дизеловото гориво. Аргументът, че продуктът ще поевтинее чрез тази стъпка с 6 стотинки за литър не отговаря на действителните факти.

Очакваният ефект е завишен 12 !!! пъти  и по този начин е заблуден вероятно целият министерски съвет, както и повечето граждани в страната.

   Калкулация на експерти от Асоциацията цената в смесеното с биокомпонент дизелово гориво на база на сега действащите цени оскъпява продукта с 0,48 от стотинката, т.е. по-малко от ПОЛОВИН стотинка.

 

Цифрите са следните:

  Цена на минералния дизел-     1951 лв./1000 л

  Цена на биозидел                    1904 лв/ 1000 л

  Цена на смес B 4                     1955 лв/1000 л.

 

В момента се начислява акциз само на един процент от влаганите 4 процента биодизел.

Странно звучи позицията на правителството и обявеното с 6 стотинки намаление на цената на дизеловото гориво, ако се премахне биосъставката, след като никой не е поискал калкулация и от производителите на биогорива в страната.

 

Фактите доказват, бе тази стъпка като една от мерките за замразяване на цените на горивата, не работи. Подобно решение за изваждане на биосъставката от дизела води и до други негативни последици.

България бе последната страна в ЕС, която започна да смесва минерален дизел с биодизел, като това се случи единствено заради предвидените от ЕК санкции. Страната ни е задължена и до момента спазва Директива 2009/28 EK. Този документ задължава всички страни-членки да я спазват, като освен това е залегната в националното законодателство- Закон за енергията и възобновяемите източници  и в Националния  план за енергия от възобновяеми източници.

Ако се предприеме подобна крачка, България ще бъде единственото изключение от общоевропейската политика, което ще се направи напълно НЕМОТИВИРАНО. Това вероятно би изправило страната пред угрозата от сериозни санкции.

 

Биогоривото е 100 процента продукт, произведен в България. С премахването му от минералния дизел, съществуването на цял един сектор от икономиката ни ще бъде поставено под въпрос. Подобно решение ще удари както преработвателите,  така и земеделските производители, транспортни фирми. В момента в страната се отглежда рапица върху 2 млн. декара, като площите и произведените количества растат ежегодно. През 2009 г. са отгледани 280 000 т. рапица, а за 2010 количеството е нараснало на 520 000 т. Инвестициите, които са направени до момента в преработвателните заводи надхвърлят 100 млн. лева, сериозни средства са вложени в закупуването на земеделска техника. Всички тези инвестиции са направени, тъй като България е приела решения на ЕК, които ги гарантират.

Решението на правителството в случая говори само едно- че бизнесклиматът у нас е непредвидим и едва ли някой потенциален инвеститор ще се престраши да влага пари в икономиката ни.

Заради „жеста”, който ще направи към една чуждестранна компания и ще замрази цените на горивата в собствените си бензиностанции за месец, се предвиждат редица компенсации от страна на държавата. А никой нищо не говори за компенсиране на производителите на биогориво, които освен че ще бъдат унищожени, ще останат и без работа.

 

Това решение практически задълбочава проблема, вместо да го решава. В краткосрочен и средносрочен план цената на дизеловото гориво се очаква да поскъпва. В същото време се очаква добра реколта от рапица, което ще доведе до поевтиняване цената на суровината. Целият свят стимулира диверсификацията и търсенето на екологични и алтернативни горива, докато подобен ход от правителството ще бъде в обратна посока.

 

Меко казано странно, дори недопустимо е решаване на съдбата на един сектор от бизнеса- този с производството и преработката на биогориво, без да участва засегнатата страна. Вероятно ако това се беше случило, нямаше да се стигне до тези подвеждащи цифри с 12 пъти увеличение на ефекта върху цената на дизеловото гориво. Ние нито сме информирани за подобни намерения, никой не се обърна към нас да мнение или становище, което наистина е необяснимо.

 

Реално отстраняването на биосъставката би увеличило единствено производството  на Лукойл с 4 на сто, както и увеличаване на отрицателното търговско салдо. Ако това се случи, то това  може да бъде ноу-хау за целия Европейски съюз как се намаляват цените на горивата, като се нарушават куп закони.

 

Асоциацията на производителите на биогориво в България вече е сезирала за ситуацията  депутати от България и чужбина в Европарламента, както и европейската браншова асоциация European Biodiesel Board, в която членуват повече от 250 производители на биогориво.

                                                         Председател на НАББ:              

                                                                                            Георги Костов



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha