Неделя, 22 Декември 2024

Сдружението на общините за високите данъци за бизнеса- проспана е една година без да се реагира

Публикация   25 Март, 2011   /     akcent.bg   /     469


 

 

Изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в България Гинка Чавдарова изпрати писмо до  кметовете на общините относно отразяването през последните седмици в медиите на негативни реакции от страна на бизнеса, свързани със значително завишаване на данък недвижими имоти и такса битови отпадъци. В писмото се казва:

„Уважаеми дами и господа,

С измененията, приети през 2009 г. в Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/ се промени начинът на определяне на данъка върху нежилищните имоти на фирмите – считано от 2011 г. данъка се определя върху по-високата измежду отчетната стойност и данъчната оценка, съгласно приложение № 2 от ЗМДТ.

 

І. Данък върху недвижимите имоти за нежилищните имоти на предприятията:

Първо: Защо сега се реагира?

Измененията в ЗМДТ бяха приети през октомври 2009 г. На фирмите беше даден достатъчно дълъг срок – до края на месец юни 2010 г., в който да предекларират имотите си. Този срок масово не беше спазен, въпреки многократните напомняния от страна на  данъчните служби, т.е. фирмите са информирани за промяната вече повече от година. Те  не са се възползвали от своите права да участват в общественото обсъждане на бюджета на съответната община и да поставят проблемите, които ги вълнуват. Реакцията им започва „постфактум” – едва след приемането на общинските бюджети, когато и нашата възможност за реакция вече е ограничена.

Второ: Кого засяга промяната?

Промяната не засяга построени или придобити през последните години имоти. Промяната не засяга и  старите имоти на фирми,  на които  ежегодно се е извършвала  преоценка, съгласно нормативните изисквания. За имотите, придобити след 2005 г. различията между данъчната оценка и отчетната стойност при тях са минимални.

Промяната засяга главно по-стари имоти на фирми, които не са спазвали изискването за ежегодна актуализация на отчетната стойност, както и фирмите, които не са декларирали своевременно новопридобити и новопостроени имоти, които се установиха при предекларирането през 2010 г. (В Националния счетоводен стандарт №16 – Дълготрайни материални активи (ДВ. бр. 22/27.02.2002 г. е записано следното изискване: преоценките на имотите трябва да се правят ежегодно, като по този начин балансовата стойност на дълготрайните материални активи да не се различава съществено от тази, която би била определена при използването на справедливата стойност към датата на финансовия отчет - т.е. пазарна оценка).

Част от предприятията не са спазвали тези задължителни изисквания и техните имоти са останали с нереално ниски отчетни стойности, поради което и разликата спрямо данъчната оценка е значителна.

Следователно най-голямо „скачане” на данъка  е за тези фирми, които до сега са били некоректни данъкоплатци – не са си актуализирали отчетната стойност и са плащали нереално ниски данъци.

Трето: Постига се по-голяма справедливост.

Постига се по-голяма справедливост в облагането на жилищни и нежилищни имоти  на граждани и фирми от една страна и между новопостроени и по-стари нежилищни имоти.

За периода от 1998 година до сега данъчните оценки на жилищните и нежилищни имоти на гражданите бяха актуализирани няколкократно, като се повишиха два пъти съобразно актуалните пазарни цени. В същото време отчетните стойности на фирмите (с изключение на новозакупени или новопостроени недвижими имоти) останаха непроменени. Създаде се сериозна диспропорция между данъчните задължения на фирмите и на гражданите и между самите фирми. За един и същи имот фирмите плащаха в пъти по- малко от обикновения гражданин. С новата норма се търси по-голяма справедливост в отговор на многократно поставяните от самите данъкоплатци проблеми.

Могат да се представят много примери в подкрепа на посочената несправедливост. Подходящо е да се посочат примери от Вашата община, като:

В центъра на областен град, ресторант с площ 600 кв.м, придобит през 2003 г. досега е плащал данък недвижими имоти на отчетна стойност 30 хил. лв. До него, в съседство, се намира ресторант с площ 450 кв. м. придобит през 2008 г. и е с отчетна стойност 420 хил. лв. Разликата в данъка между двата сходни обекта е 14 пъти.

 

В подблоково пространство на жилищен блок аптека заплаща данък недвижими имоти върху отчетна стойност 10 хил. лв., за апартаментът над аптеката, гражданинът плаща данък върху данъчна оценка от 70 хил. лв.

 

ІІ. Такса за битови отпадъци:

Важно е да се обясни на обществеността разликата между данъка и таксата битови отпадъци. Таксата се заплаща за предоставена услуга и размерът й трябва да покрива разходите за тази услуга. Голяма част от общините и общинските съвети отчетоха, че измененията на ЗМДТ ще доведат и до увеличение на таксата за битови отпадъци, като в тази връзка ставките за юридическите лица бяха намалени.

Фирмите, за разлика от гражданите, имат правото на избор да плащат такса битови отпадъци на база количество отпадъци (брой съдове), като подадат декларация в установен с Наредбата за местни такси срок.

В общини, където има голямо напрежение се обсъждат следните варианти за смекчаване на проблемите: Еднократно за тази година срокът, установен с Наредбата за местните такси за подаване на декларации за  заплащане на ТБО на база количество, да бъде удължен евентуално до края на месец април. Тук трябва да се има предвид обаче, че това може да доведе до рискова ситуация със събиране на приходите по одобрената план-сметка. В други общини се възползват от чл.19 на Закона за управление на отпадъците, като допълват  Наредбите на Общинските съвети и  въвеждат преференции за лицата, които събират разделно отпадъци;

Уважаеми  дами и господа,

Тъй като до сега има едностранно и некоректно отразяване на изменението на ЗМДТ, разчитаме на вашата активност да запознаете местната общност, че новата норма цели по-голяма справедливост, а не ощетяване на бизнеса.”

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha