Във връзка с предстоящото обсъждане на цените на горивата представяме експертното мнение и калкулациите, направени от члена на УС на Асоциацията за биогорива инж.Димитър Минчев:
Калкулации относно цените на минералния дизел, биодизела и смесите
Цени към 21.03.2011г. |
|
|
|||||||||
|
Мярка |
Цена |
Акциз |
Данъчна основа |
ДДС 20% |
Цена директна реализация с ДДС |
Цена на литър |
|
|
||
Лукойл Нефтохим- Дизелово моторно гориво 10 ppm E5 |
лв/1000 л. |
1336.00 |
615.00 |
1951.00 |
390.20 |
2341.20 |
2.34 |
|
|
||
Лукойл Нефтохим - Дизелово моторно гориво 10 ppm Е5 с min 4% биодизел (с 3% редукция на акциза) |
лв/1000 л. |
1406.00 |
596.00 |
2002.00 |
400.40 |
2402.40 |
2.40 |
|
|
||
Биодизел – 100% (без акциз) |
лв/1000 л. |
1904.00 |
0.00 |
1904.00 |
380.08 |
2284.80 |
2.28 |
|
|
||
Цената на 1000 литра биодизел в лева се изчислява като се вземе цената на тон биодизел = 1100 EUR/MT, умножена по плътността на биодизел = 0,885, умножена по фиксираният курс EUR/BGN = 1,9558. Или 1100*0,885*1,9558=1904лв./1000 литра.
Цената за тон биодизел може да бъде видяна от копирания по долу бюлетин Platts European Marketscan 16MAR11 London (Platts)от 16Mar11/04:33 pm EDT/ 2033 GMT. По тези котировки се определят цените и на местния пазар.
При тази разлика в цените на биодизела и минералния дизел всеки процент биодизел оскъпява крайната цена на сместа с 0,682 стотинки с ДДС.
При 4% смесване на биодизел оскъпяването трябва да е с 2,73 стотинки. От друга страна сместа с 4% биодизел има редуциран акциз с 1,9 ст., т.е. крайният ефект върху цената на смесеното гориво трябва да е 0,83 стотинки.
Лукойл тенденциозно поддържа неоправдана разлика от 6 стотинки между минералния дизел и дизел B4. Това е резултат на ценовата политика на компанията, а не от по-високата цена на биодизела.
От друга страна с непрестанно растящата цена на минералния дизел и тенденцията към намаляване цената на биодизела в следващите седмици ще намали до нула ефекта от отмяната на задължителното смесване.
Ефекта от отмяна на задължителното смесване ще бъде:
– по-големи продажби на минерален дизел от вносни суровини
– по-високи приходи в хазната от по-високият акциз на чистият минерален дизел.
Още повече България трябва да се откаже от полученото разрешение от ЕК за облекчен акциз на биогоривата и смесите, защото това е отклонение от условията на разрешението.
От горните калкулации следва, че премахването на смесването по никакъв начин няма да доведе до снижение на цените на дизеловото гориво.
Значителен ще е ефектът от премахване акциза на биодизела.
Tенденцията е към понижение на цената на биодизела с до 30 ст. на литър във връзка с предстоящата нова реколта и лятна спецификация на биогоривата.
Имайки предвид политиката на България през последните години за наваксване изоставането на страната в потреблението на биогорива за транспорта, решение за отмяна на задължителното смесване ще бъде широка крачка назад. Това противоречи на действащия, а и на приетият на първо четене ЗЕВИ, противоречи на Националната дългосрочна програма за ВЕИ, противоречи на европейската политика за намаление на зависимостта на страните членки от минералните енергоносители и по-конкретно Директива - 28/2009 -ЕК.
От справката по-долу се вижда, че няма такава европейска практика за нулево смесване. Още повече, че единственото биогориво за транспорта, което се прилага в Бълария е биодизелът. Биоетанолът продължава да не се използва, въпреки задължението за смесване съгласно действащия закон.
Държава |
Задължение за минимално съдържание на биодизел 2011 г. в % |
Забележка |
Португалия |
6,75 |
|
Испания |
3,9 |
минимум |
Франция |
7 |
|
Ирландия |
4 |
|
Обединено кралство |
3,5 |
преди Април 2011 |
Обединено кралство |
4 |
след Април 2011 |
Белгия |
4 |
|
Холандия |
3,5 |
минимум |
Дания |
3,5 |
|
Норвегия |
3,5 |
|
Норвегия |
5 |
след Юни 2011 |
Швеция |
6,5 |
очаквани през второ и трето тримесечие на 2011 |
Финландия |
6 |
|
Естония |
5,75 |
|
Литва |
5,75 |
|
Латвия |
5 |
|
Германия |
4,4 |
|
Полша |
6,2 |
|
Чешка Република |
6 |
|
Словакия |
5,75 |
|
Австрия |
6,3 |
|
Румъния |
5 |
|
България |
3 |
до Март 2011 |
България |
4 |
след Март 2011 |
Гърция |
5,75 |
|
Унгария |
4,4 |
минимум |
Словения |
5,5 |
|
Италия |
4 |
|
Самата логика на такова едно решение е объркана, поради повишението на цените на нефта, България решава да използва само горива от нефтен произход!?
Затварят се българските заводи, намалява заетостта свързана с българските биогорива (земеделие, транспорт, производство на масло, производство на биодизел), намаляват приходите от тези дейности в държавата.
Същевременно внасяме нефт на рекордни цени!
Категорично е ясно, че интересът за премахване на задължителното смесване не е български!
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай