В 13.30 часа днес ще се проведе среща в министерството на финансите, на която ще бъде дискутирана темата за цената на горивата. Участие ще вземат заинтересованите страни- Петролна и газова асоциация, Национална асоциация за биогорива, представители на превозвачите, както и на икономическото министерство.
Ето позицията на Асоциацията за биогорива, експертното мнение и калкулациите, представени от члена на УС Димитър Минчев:
Всеки процент биодизел, добавен към литър от крайното гориво, увеличава цената с 0,68 ст. При задължителните сега 4 на сто биодизел- увеличението е с 2,7 стотинки. От друга страна- смесите между 4 и 5 на сто имат намален акциз с 1,9 стотинки, т.е. увеличението е под 1 стотинка.
Това е безсмислено, смята Минчев. Едва ли някой се вълнува от подобно намаление. Решение- освобождаване от акциз на чистия биодизел- такава е практиката в много европейски страни- Австрия, Франция, а в Германия е силно редуциран.
По този начин ще се намали цялостно цената на горивата , ориентировъчно- биозидел може да се продава на крайна цена на 2,20 лв. още следващата седмица. От това държавата няма да загуби нито лев, тъй като приходи от акциз от чист биодизел и в момента няма.
Европейската практика- големи транспортни компании ползват чист биодизел и оттам ще се запази цената на товарния и обществения транспорт, както и в селското стопанство.
Ако обаче се реши да се намалява цената, като се премахне биокомпонента от дизела, това означава, че пряко ще бъдат засегнати отрасъла „производство на биогорива”, земеделските производители- доставчици, транспортирането, производството на растително масло и др.
В момента в България има добив от 2,3 млн. тона добив от маслодайни семена. Над половината се изнасят, тъй като през последните години нямаше потребление. В същото време се внася нефт. Може чрез производството и преработката на маслодайни семена да се намали безработицата и да се намали зависимостта от цената на суровия петрол. Капацитетът на съществуващите вече мощности са над 250 000 т. годишен капацитет, който в момента се използва едва 10 на сто.
Прекратяването на смесването- в пълно противоречие с европейската политика за увеличаване на дела на енергия от възобновяеми енергоизточници, както и на водената през последните години от България политика за наваксване изоставането на страната в потреблението на биогорива за транспорт. От друга страна- имаме пълно право като държава да наложим 0-ва ставка за чистия биодизел, тъй като на 26 ноември 2009 г. България получи съгласие от ЕК за това със срок на действие 2 години. Тази нулева ставка беше в сила до 20 юли 2010 г. с решение на правителството, когато акцизът на чистия дизел бе приравнен с този на минералния.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай