Петък, 1 Ноември 2024

Трябва да махнем "митницата" от енергетиката

Публикация   24 Окт, 2013   /     интервю на Юлиана Бончева   /     293

Равносметката за АЕЦ "Белене" е трагична - срещу похарчени над 1.6 млрд. лева за площадката имаме активи за едва 90 милиона, твърди председателят на ЕНП Мария Капон

 

 

 

- Г-жо Капон, отправихте публично риторичния въпрос "Кой стои на входа и на изхода на българската енергетика". И отговорът е...

- Очевиден. Вземете ремонтите на АЕЦ "Козлодуй", проекта "АЕЦ "Белене", складирането на ядрени отпадъци, износа на ток - навсякъде се появяват "Риск инженеринг" и Богомил Манчев. Той е подизпълнител в удължаването на живота на 5-и и 6-и блок на "Козлодуй" в хранилището за сухи ядрени отпадъци. Геоложкото проучване за седми блок за АЕЦ "Козлодуй" е възложено на "Риск Инженеринг". Същата фирма се занимаваше с ремонтите на 3-ти и 4-ти блок. Манчев е съдружник и в дружества, които се занимават с износ на ток. Искам много ясно да подчертая, че Манчев не ме интересува, нито фирмите му. Въпросът е защо вече толкова години в България се поддържа лоша, неконкурентна среда.

  По закон не може една и съща компания да изпълнява различни дейности в рамките на един проект. Но "Риск инженеринг" явно може. Тази фирма има много дъщерни компании. Има дялове в напълно самостоятелни дружества, които от своя страна имат дялове. Технико-икономическото проучване за АЕЦ "Белене" се изработва от фирма на Манчев с партньори, "Риск инженеринг" след това участва като подизпълнител на инженер-архитект на проекта "Уорли Парсънс". Подготовката за възлагане на ОВОС за Белене я прави подизпълнителят на архитект-инженера, а после ОВОС-ът се прави от самия архитект-инженер.

  Впрочем реално ОВОС е правен от българския проф. Иван Иванов и екипа му. В България има блестящи експерти, но винаги те са нечии наемници, големите пари са за възложителите. Въпросът е защо не може директно поръчката да бъде възложена. Това е само щрих по въпроса за "конкурентната" среда.

   Изборът на архитект-инженер за "Белене" пропада през 2004 г., защото се явяват само двама кандидати, а законът изисква поне трима. След което поправят закона и го печели "Уорли Парсънс" с подизпълнител "Риск инженеринг". Тогава се решава, че в първите 10 години НЕК ще плаща на архитект-инженера. И НЕК плаща - сумата за тези 10 години е почти 90% изплатена, а АЕЦ "Белене" не съществува. Излиза, че не свършването на работата, а плащането е било важно.

  Тук искам да направя много ясно разграничение. Предприемачеството е важно. Не трябва да демонизираме нито една фирма. "Риск инженеринг" и свързаните с нея фирми благодарение на големите си обороти спасяват инженерната мисъл в сектора. Предоставят работа. Но въпросът е на каква цена. И това дава ли шанс за развитие на наука, на колективи, на повече фирми? Или някой е заприщил входа и е нещо като митница - отваря и затваря портала в цял един бранш.

- С колегата ви от ДСБ Иван Иванов внесохте сигнал за плащанията по АЕЦ "Белене". Какво престъпно видяхте в тях?

- Надявам се прокуратурата да си свърши работата. Защото българските граждани имат нуждата да знаят, че в България има справедливост и възмездие. Това, което ние установихме, е, че до края на 2011 г. - 3 месеца преди да бъде прекратен проектът - са похарчени над 1.6 млрд. лева, а срещу тях имаме дълготрайните активи за едва 90 милиона лева! Това е всичко. Плащали сме основно за консултации. Това показват фактурите, с които разполагаме.

В тези документи се виждат всички така наречени консултанти по проекта "Белене". За архитект-инженера "Уорли Парсънс" са 204 млн. евро, от които 177 милиона са платени и остават 26 милиона. Има и по-дребни консултанти - "Делойт", "Париба", с по 2-3 милиона евро. Само лихвите по кредитите на банката БНП "Париба" са 52 млн. евро. Има и някакви граждански договори за 70 000 лева - незначителни на общия фон. За консултантски услуги на БЕХ - половин милион. Друга интересна точка е "капитализирани разходи на предприятие "АЕЦ "Белене" - 20 млн. евро, всичките платени. С екипа ми положихме големи усилия да намерим какви са тези разходи, какво е свършило това предприятие. То не е проектната компания, нещо друго е. Поради липсата на публична информация само гадаем. Междувременно се оказа, че в някакъв пожар в Русия документите по проекта са изчезнали.

- И какво, като са изчезнали? Нали би трябвало и българската страна да има същите тези документи - иначе за какво сме плащали?


- И ние се чудим как е възможно да плащаш, ако нямаш документи? Истината е, че през цялото време се е плащало по хвърчащи споразумения, без договор. Всяка власт е подписвала нещо. И тук идва много важен въпрос - кога трябва да се привличат юридическите консултанти, опитните адвокатски кантори - преди започване на големи проекти или постфактум. В цялата енергетика - като започнем от скандалите с американските ТЕЦ-ове - големият проблем е как е изпълнена законодателната рамка и как е защитен общественият интерес. Може ли юрисконсулт в държавно предприятие да защити българския интерес в международен проект за 5, 10 или 20 милиарда лева? Министерства и предприятия имат рамкови договори за правно обслужване с разни адвокатски кантори. Но тези кантори се намесват едва когато белята е направена, когато се стигне до дела и арбитражи. За правния консултант това е много удобно, защото не носи отговорност за "дефекти" при подписването на договора.

Затова още при подготовката на даден проект трябва се наеме юридически екип и той да носи отговорност. Иначе министри и директори подписват, после правителствата се сменят, други подписват, после и тях ги сменят и накрая никой не носи отговорност. А ние като съдружници по такива проекти, защото сме такива като данъкоплатци, плащаме сметката.

Случаят "Белене" е учебникарска илюстрация за това как може да се вършат безобразия. Ето защо днес сме длъжни да направим анализ как са взимани решенията, кой и кога ги е взимал и защо в крайна сметка срещу похарчени 1.6 млрд. лева имаме насреща активи за 90 милиона. Да си вземем поука и да не повтаряме грешките.

- Много хора смятат, че намесата на прокуратурата по случая с "Белене" е политическа поръчка и че всъщност едно енергийно лоби се опитва да измести групата на Богомил Манчев?

- Кое лоби?

- Всички това се питаме. Самият Манчев намекна за тайнствен играч, висок 1.90 м.

- Мисля, че това е просто трик за отклоняване на вниманието - пуска се мюре и всички започват да се чудят кой е той. Това е несериозно.

- Твърдите, че група свързани лица са окупирали входа на българската енергетика. А сезирахте ли Комисията за защита на конкуренцията?


- Не виждаме смисъл. КЗК, дори да бъде сезирана, често излиза с решение, за каквото някой си е платил, оневиняващо. Дори да наложи някакви глоби, те се обжалват и падат в съда. Какъв капацитет има КЗК? Знаете моето становище от години насам - властите се менят, ръководството на КЗК - не.

- Как оценявате кадровата политика на днешните управляващи?


- Нямам никакви надежди в това правителство и никакви илюзии за това управление. Но съм убедена, че колкото и живот да има това правителство,трябва да го ръчкаме да работи. Извънпарламентарно целия ресурс трябва да използваме, за да ги накараме да свършат нещо полезно и да не им позволяваме да правят бели.

- Какво мислите за решението на парламента да бъде удължен мораториумът за продажба на земя на чужденци?

- Чужденците и сега могат да купуват земя, достатъчно е да имат фирма, регистрирана в България. Има си и правила за свободното движение на хора и капитали в рамките на ЕС, имаме си и договор за членство в ЕС. По-скоро трябва да се мисли за някакви разпоредби за земеделските земи, както е в много страни от Европа - например ограничения за придобиване на парцели в погранични райони или лимит за декарите, които едно лице може да притежава в едно землище.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още