Огнян Басарболиев е роден в Русе през 1965 година. Има завършено висше юридическо образование.
От 1991 година е прокурор. От 2004 година е Окръжен прокурор на Окръжна прокуратура- Русе. Семеен, има две деца.
- Нека започнем разговора от най-актуалната новина- арестите на ръководството на „Напоителни системи” АД, тъй като сигналите за закононарушения тръгнаха от Русе от депутат от БСП. Има ли действия от страна на Окръжна прокуратура по тази тема?
- Има постъпили сигнали по повод неправомерни действия на различни длъжностни лица от „Напоителни системи” и в Окръжна прокуратура- Русе. По този повод има започнато досъдебно производство. То е стартирало в края на миналата година, продължава и в момента. По него няма все още привлечени лица в качеството на обвиняеми. Надяваме се да проведем обективно разследване, което ще завърши до края на тази година. По всяка вероятност ще има и тук обвиняеми лица.
- Имаше неотдавна дискусия за това, че прокуратурата в страната е засипана с дела, които остават неразгледани и по давност биват прекратявани. Каква е ситуацията в окръжна прокуратура Русе?
- Не бих казал, че има дела, които остават неразгледани. Досъдебно производство се образува за всяко престъпление, за което се установява, че е извършено. Провежда се разследване, ако извършителят на престъплението не бъде разкрит, делото се спира, а материалите по него се изпращат на полицията за продължаване на работата по делото. Ако полицията не установи извършителите на престъплението, то след изтичане на определения срок делото се прекратява по давност.
В зависимост от процента на разкриваемост на полицията за всяка една година остава съответен брой неразкрити дела, а след като изтекат сроковете, се прекратяват.
Какво е особеното за работата в Окръжна прокуратура Русе? Има сравнително малък брой дела, които са прекратени по давност поради неразкриване на извършителите на престъпления против личността. Много малко са неразкритите убийства през годините, които се прекратяват. Това се отнася и за по-тежките грабежи. Прекратени са предимно дела по давност, водени за кражби.
-А има ли дела за убийства, които са прекратени по давност ?
- Да, има и дела за убийства, които са прекратени по давност. Знам ги имената по предмет на дела … едното е делото за шофьора на „Тико” такси, когото убиха при хижа „Приста”. Вече казах, че това са сравнително нищожен процент. В същото време държа да отбележа, че по тези дела е работено много интензивно, но по една или друга причина не се е стигнало до разкритие на извършителя на престъплението.
- Божидар Димитров каза, че олигархията и въобще олигархичният модел е свързан с обществените поръчки, конкурси, които са явно в цялата страна, предполагам и в Русе , те са предмет на спорове, дори и на съдебни спорове. Има ли подадени жалби, работено ли е в прокуратурата в посока именно към обществени поръчки и конкурси и подкупи, свързани с тях, има ли разкрита корупция най-общо казано?
- Подадени сигнали за непрекомерни действия, свързани с обществени поръчки, действително има в окръжна прокуратура Русе. Работи се по всеки един от сигналите.
… А като брой, теми…, малко конкретика да извадим, свързана с обществени поръчки, по които възложителят е общината предимно, има и такива, които са възложени от други общини, свързани са предимно със строителство, в които са правени и ремонтни дейности. Особеното е, че част от поръчките или конкурсите, са обявявани в София. Това означава, че ако има извършено престъпление, то се гледа в града, където са длъжностните лица, които са участвали в провеждането на поръчката.
- Може ли да се спрем върху по-емблематични жалби и сигнали, като конкурсите и поръчките за Дунав мост, Речен информационен център, Батенберг? До каква степен са основателни, работи ли се по тях и кога очаквате да има конкретни резултати?
- По отношение на поръчката за Дунав мост относно извършен ремонт беше подаден сигнал от представители на Българска социалистическа партия. По този повод има образувана преписка, по която е възложена проверка в полицията. Очакваме всеки момент същата да приключи и да бъде върната в прокуратурата, след което тя ще се произнесе по нея. По отношение на поръчката за ремонт на площад Батенберг – там също има подадени сигнали в прокуратурата. Възложена е проверка, всъщност няколко проверки, едната проверка е възложена на МВР, другата проверка - на териториална агенция на ДАНС в Русе. Все още не са приключили проверките и не мога да дам някаква конкретика за тях.
- А за Информационния център?
- По отношение на речния информационен център, там обществената поръчка е възложена в София и ако има някакви нарушения, то би следвало тези, които смятат, че има такива, да се обърнат към Софийската прокуратура. По отношение на Информационния център имаше допусната една злополука. Кран от работещата фирма падна върху един кораб на Морска администрация. По този повод имаше започнато досъдебно наказателно производство.
- Работите с различни разследващи - Гранична полиция, митница, МВР, ДАНС. Съществуват ли проблеми по отношение представяне на качествен обвинителен материал, въз основа на който да предявявате обвинения и да ги внесете в съда?
- Все още разследващите агенти в ДАНС не са започнали да функционират, така че по отношение на тях не мога да взема становище. По отношение на другите разследващи, които са на територията на Русенски съдебен район, това са разследващи митнически инспектори и разследващи полицаи, и третите това са следователите от окръжния отдел към прокуратурата. Мога да кажа, че има добро взаимодействие между трите групи разследващи. Обменя се информация между тях в рамките на закона. Подпомагат се техните действия.
Особеното тук е, че има сравнително голям брой дела, които се разследват от митническите инспектори. Митническите инспектори почнаха да разследват преди близо 2 години. Мога да кажа, че тяхната работа е много добра по текстовете, които работят. Има внесени обвинителни актове, осъдени лица за контрабанда, задържане на акцизна стока без бандерол и валутни престъпления.
- По-значимо дело, което е образувано вследствие на материали на митническото разузнаване?
- Няколко са делата, които на митниците, които са свързани с неправомерно пренасяне на валута през границата, където се е стигнало до отнемането и в полза на държавата. В един от тях става въпрос за валута над 100 000 евро.
- Постъпват ли сигнали от Община Русе и срещу местната власт, до колко са основателни?
- Не бих искал да поставям акцент единствено върху Община Русе, би следвало в отговора да говорим и за останалите общини на областта. Действително, има сигнали за извършени закононарушения от длъжностни лица в общините в областта. Част от тях са подадени от граждани. За съжаление, една от основните слабости, които виждам в нашата работа е, че сравнително малко лица има наказани за корупционно поведение в нашата област. Това го отчитам като слабост в съвместната работа на прокуратурата с ДАНС и МВР. Просто до прокуратурата не стигат качествени материали, в резултат на които тя да образува досъдебни производства и съответно да привлече лица в качеството им на обвиняеми.
Това не е проблем само на прокуратурата, а на всички правозащитни институции в областта, защото сме като скачени съдове. Смятам, че не е нормално да няма нито един случай на подкуп в нашия регион.
- ... въпреки че и като гражданин, и като прокурор чувате и знаете, че корупционните практики съществуват и работят под една или друга форма.
- Да, за съжаление това неправомерно поведение съществува. Наистина, би следвало да бъдат взети по-активни мерки. Самите граждани също не би трябвало да се съгласяват на такъв тип явление, когато са пострадали или им искат неправомерно пари. В подобни случаи би трябвало да имат повече смелост и да подават сигнали до прокуратурата.
- Без да конкретизираме имена, защото, както стана ясно, няма нищо доказано, има ли имена от висшите етажи на местната власт, които да са сочени като участници в корупционни схеми или пък искащи пари?
- Ще кажа- има срещу много лица... всеки сигнал се проверява и твърденията в него следва да бъдат доказани. Твърденията се доказват много задълбочено, но не винаги успяват да се съберат достатъчно данни в подкрепа на сигнала. Обикновено се касае за случаи, които са отминали. Подкуп не се дава на публично място, и ако няма информация, която да съпътства този тип явление, впоследствие се доказват сравнително трудно. Но по принцип има и такива, които се доказват...
- Остава ли прокуратурата длъжник на гражданите по отношение на очакванията им за справедливост, именно за това, което говорим- подаването на жалба, опитите на някои граждани да бъдат достатъчно активни и липсата на очакван краен резултат. Това не ги ли доразочарова и създава недоверие към цялата правосъдна система?
- Смятам, че прокуратурата е длъжник на обществото, но нашата прокуратура е в такова състояние, в каквото е обществото ни, т.е., тя няма как да бъде различна. Тя е част от самото общество и има съответно всички положителни или отрицателни характеристики, които то притежава. В действителност сме длъжници на хората, но ние няма как да станем адвокат на всички. Нашите правомощия са регламентирани в Закона, когато има престъпление, ние се намесваме и съответно търсим наказателна отговорност. Друг е въпросът, че хората смятат прокуратурата за единствената институция, която може да им реши проблемите. За съжаление, това е невъзможно. Ние работим само в рамките на Закона. Има лица, на които след като подаденият от тях сигнал не бъде уважен, смятат, че прокуратурата е виновна... Това не е така, защото тук има създадени надлежни механизми, които силно ограничават такива възможности. Те са свързани с начина на разпределяне на делата и преписките, което става на случаен принцип по компютърен път. Така не може да се оказва влияние, включително и от административния ръководител. На следващо място- всеки прокурорски акт подлежи на по-горен контрол, който е най-малко на три по-висшестоящи нива.
- Смятате ли, че са достатъчно прозрачни назначениата в прокуратурата, по-скоро- възможно ли е да има по-отворена система за избор на ръководния състав, както на местно, така и на висше ниво?
- Виждам във въпроса Ви две насоки. Едната е първоначалното постъпване в съдебната система. Това става с конкурс, който за мен е изключително открит и прозрачен. Минава се през два етапа и се извършва от ВСС. Конкурсът важи за участници от цялата страна. Тези колеги, които са дошли в Русе след такъв конкурс, са много добре подготвени...
- Тази година колко млади колеги са привлечени в Русе?
- Тази година е назначен само един човек за младши прокурор, тъй като няма свободни места. Втората част от въпроса вероятно е насочена към избора на административни ръководители. Те се избират за мандат. Обявява се конкурс за длъжността и за нея може да кандидатства всеки магистрат, който отговаря на законовите изисквания и представи концепция на ВСС. Смятам, че и тази система е открита и моделът е добре действащ.
- А идеята- висши магистрати и окръжни съдии и прокурори да се избират пряко, как я намирате?
- Аз лично не намирам за удачен този модел. Не виждам по какъв начин ще стане преценката на магистрат. Считам, че е по-добре да бъде избиран от хора от съсловието, защото те по-обективно могат да преценят работата на всеки един от тях.
- Другият проблем, който тежи в обществото- за бързи и качествени производства, възможно ли е това да се случи? Системата ли е тромава или очакването на гражданите е по-голямо?
- Въпросът дали е тромава системата- при така зададения въпрос мога да взема отношение по отношение на наказателните дела, и то в нашия съдебен район. Мога да кажа, че тук разследванията се провеждат сравнително бързо. В рамките на Апелативния район имаме най-голям брой бързи и незабавни производства. Бързото производство приключва в рамките на 14 дни, а незабавното – до три дни. Около 10 на сто от делата приключват в тези срокове. Разбира се, това няма как да стане по всички дела. Има много дела като такива за данъчни престъпления, контрабанди и др., които са с международен елемент. Това налага извършване на следствени действия и в чужбина. Те се извършват и по реда на международната правна помощ и за съжаление се бавят дълго време. Бавят се нещата, но се стига и до търсене на наказателна отговорност и за такива престъпления. Вече има дело в Русенски я съд срещу лице за пране на пари, като част от действията са извършвани в чужбина, в Аржентина например... Говоря за дело, където беше установено използване неправомерно на платежни инструменти, изготвени в България и парите изтеглени в Аржентина. Делото е от миналата година.
- Добре заплатени ли са магистратите според Вас на фона на финансовото състояние на всички българи?
- Смятам, че магистратската заплата е сравнително добра на фона на останалите заплати, които получават държавните служители в широкия смисъл на думата. Тук следва да се има предвид, че магистратите са ограничени откъм възможността да полагат допълнителен труд.
- Вече сте наструпали достатъчно опит в системата. Какво смятате, че е наложителнто да се промени, за да работи тя по-ефективно и хората да имат по-голямо доверие в нея?
- Смятам, че е необходима промяна и в дейността на прокуратурата. Напълно подкрепям Плана за реформа, който бе обявен. Надявам се да не бъда криво разбран, че си хваля началника. Просто се надявам, че този план за реформа ще доведе до подобряване на бързината на разследването, качеството на работа и ще оптимизира структурите на прокуратурата.
- Говорихме за конкурси и обществени поръчки. Видимо и ясно е, че има единици фирми, които постоянно се възползват от конкурсните условия, а след това и финансово, но тези „условия” са заложени в Закона. Виждаме, че усещането за нарушения, дори за престъпления съществува, може ли прокуратурата да влияе в подобна ситуация?
- Не всяко нарушение е престъпление, което става ангажимент на прокуратурата. Престъпленията са изчерпателно посочени в НК, има нарушения по обществени поръчки, които не биха могли да бъдат криминализирани...
- А кога се криминализират?
- Трудно може да се отговори еднозначно... При една обществена поръчка може да има най-различни престъпления. Например даване на подкуп, или от длъжностни лица, може да има документни престъпления. Друго, което е важно при обществените поръчки- има много контролни институции, които би следвало да следат за правилността на провеждането им и съответно да предприемат действия. Като компетенции в тази посока имат Държавна финансова инспекция, Сметна палата, Комисия за защита на конкуренцията и др. До настоящия момент от такива институции няма подаден нито един сигнал за допуснати нарушения, които да сочат престъпления.
А и не е възможно прокуратурата и през органите на МВР да достигне до всички нарушения, които се сочат и за престъпления.
Отдавна са му пръснали халката на педераста адвокат Огнян Басаеболиев от АК-Русе. Сега само му я смазват.
Огнян Басарболиев е педераст, вече са му пръснали халката.
Адвокат Басарболиев е педал,той плаща пари,за да го чукат.Освен това той е мошеник.
Огнян Басарболиев е абсолютен мошеник.Преди години по безпардонен начин и с мошенничество открадна апартамента на човек в идеалният център на Русе .И се постара да вкара същият човек в психиатрична клиника.Огнян Басарболиев е откраднал и още други имоти,но няма кой да му потърси отговорност на този бивш прокурор.Като адвокат е кръгла нула,лъже клиентите,обира им парите и ги оставя след това.Вкарал е много хора без вина в затвор.Как ли живее спокойно този дебелак....