Четвъртък, 26 Декември 2024

Глътки растеж във винения сектор

Глътки растеж във винения сектор
Публикация   30 Септ, 2013   /     capital   /     909

Производителите тази година отчитат разбуждане на вътрешния пазар и подобрение на износа, а богатата и качествена реколта вещае и добро бъдеще

В края на септември в избите буквално ври и кипи. По-голямата част от реколтата е прибрана, а работата по превръщането на гроздето във вино е в разгара си. Тази година времето бе повече от благосклонно към винарите – със сравнително мека зима и лято без екстремни и продължителни горещини. Това осигури изобилие от грозде в цялата страна – между 30 и 40% повече от миналата година по данни на агенцията по лозата и виното, при това с много добро качество, което вещае и търговски успех за виното от реколта 2013.

Поглеждайки назад към отминалата година обаче, винарите също отчитат поредица успехи. Сигнал, че кризата, която в последните няколко години се отрази значително както на вътрешния, така и на външните пазари, вече отстъпва, дойде още в началото на годината. Статистиката показа, че вътрешната консумация на вино е нараснала с около 10% през 2012 г. Избите, до които "Капитал Daily" се допита, говорят за още по-оптимистични резултати за настоящата година. Всички те отбелязват по-високи продажби на вътрешния пазар, някои дори до впечатляващите 35%, както и минимално завишаване на износа или поне запазване на същите обеми.

Очевидно двигателят за бранша продължава да бъде вътрешното потребление, а за възстановяването на експорта, който кризата срина наполовина, ще е нужно малко повече време.

Оптимистично за вътрешния пазар

Годината се очертава много успешна, казват от "Домейн Бойар", един от пазарните лидери в страната с много широко портфолио. Компанията отчита 27% ръст на вътрешния пазар тази година.
Още по-високи резултати дава и другият голям производител с лидерски позиции в страната – "Катаржина Естейт". От компанията отбелязват изключително успешна година с ръст от 35% на продажбите, постигнати изцяло на вътрешния пазар.

"Беса Вали", производителят на добре познатите вина с бранд "Енира", отбелязва ръст за деветмесечието от около 6%, но очакванията им са той да достигне 10-12% до края на годината, тъй като избата произвежда само червени вина, а силният период за продажбите им предстои.

Разбира се, големите производители отчитат по-високи резултати предвид по-силните им маркетингови и дистрибуторски възможности. Но по-малките и дори бутикови изби също имат повод за радост. Например все още младата "Бургозоне" от дунавския бряг също отчита завишени продажби сред българските потребители, а позиционираната в Пазарджишкия регион "Вила Юстина" до момента е успяла да запази обемите на вътрешния пазар.

Предвид факта, че всяка година в България отварят поне десет нови изби, а импортът става все по-разнообразен от година на година, подобни резултати са много оптимистични.

Експортът се събужда

Износът на българско вино пострада най-сериозно от кризата. От пика си от близо 170 млн. литра през 2006-2007 г. той започна рязко да спада и към 2012 г. е около 90 млн. л. През последните две години колебанията в стойностите са минимални, като данните за 2012 г. са противоречиви – докато от Агенцията по лозата и виното отчетоха ръст от близо 1%, то Националния статистически институт измериха приблизително същата стойност, но с обратен знак.

2013 г. обаче може би ще обърне тенденцията към по-отчетлив растеж на износа предвид информацията от производителите. Така например "Домейн Бойар" съобщават за ръст между 4 и 11% на всички външни пазари. По думите на изпълнителния директор на компанията Евгени Харамлийски тя е експортен лидер за Европа и Америка (САЩ и Канада), но значително е увеличила и сделките си за Китай, Швеция, Русия, като в средата на годината е подписала договор на стойност над 10 млн. евро с вносители в Русия. В началото на годината компанията е спечелила и търг на държавния монополист Systembolaget в Швеция за внос на нискоалкохолни вина. Най-сериозен за компанията обаче остава английският пазар, на който работят с всички големи вериги. По думите на Харамлийски компанията държи над 80% от износа на българско вино за Острова – един от най-престижните пазари в света.

Потребителите от т.нар. нов свят – Америка, Азия и др., трайно привличат интереса на избите, още повече че тези пазари не страдат от недостатъците на пренаситената от вино консервативна Европа. Нови договори за износ със страни като Китай, Япония, Америка и Индия е сключила и "Катаржина". Компанията също така е успяла да пробие и на интересни европейски пазари като Швейцария и Румъния.

Бразилия пък е новият експортен пазар за "Беса Вали". От компанията също са успели да пробият в САЩ и Канада. Иначе традиционно най-големите им търговски партньори са Япония, Китай, Хонконг, Германия, Англия, Белгия, Австрия. От избата за момента прогнозират около 5% ръст на експорта спрямо миналата година, но очакват две големи поръчки за Швейцария и Китай в края на годината да вдигнат ръста специално за тези пазари до 13-14%.
С голям договор за Китай могат да се похвалят и от "Винпром Пещера" - те сключиха споразумение със Sinochem Plastics за тригодишен износ на стойност 5 млн. долара.

Тази година в САЩ и Хонконг за първи път е успяла да пробие и "Шато Бургозоне". От избата казват, че при износа са успели да запазят клиентите и количествата от миналата година. Спорадични продажби в Холандия, Чехия и Румъния описват и от "Вила Юстина", макар компанията да е насочила усилията си засега приоритетно към вътрешния пазар.

Добра новина е, че както утвърдените големи производители, така и по-малките, дори бутикови изби не спират да участват и да печелят медали и отличия на престижни международни конкурси и изложения. Това работи в полза на имиджа на българското вино, който със сигурност има нужда от подобрение. И макар и износът засега да не препуска, в последните години той променя профила си от непретенциозна към по-качествена продукция, което, от една страна, ще вдигне стойността му, а от друга, ще има дългосрочен ефект при търсенето.

По-смело с инвестициите

Заради добрите резултати от настоящата година и отличната реколта от грозде избите гледат оптимистично напред. Предлагането на нови брандове вина е нещо обичайно, но избите вече подхождат по-смело при инвестициите и плановете за развитие – разбира се, всеки според мащаба си.

  От "Катаржина" например започват проект за биолозе в крак с тенденциите – производството на биовино на развитите пазари вече не е просто мода, а устойчива и разрастваща се практика. Избата също така възнамерява да поднови технологиите в производството си.

  "Домейн Бойар" пък наскоро завърши реновирането на бутиковата изба в Кортен с инвестиции от 850 хил. лв., с които е купена модерна техника. През последната година компанията реализира и няколко интересни продукта, каквито единици изби в България имат - като пенливо вино, произведено по класическия метод, и лимитирано вино в стил ice wine, или т.нар. късен гроздобер. Компанията е и първата в България, която в средата на лятото предложи две нискоалкохолни вина - бяло и розе (5.5%) - една съвсем нова ниша, която в момента набира сила на развитите пазари.

  В графата "Нови продукти" изненада ще поднесе и "Вила Юстина", която планира до края на годината да пусне на пазара естествено пенливо вино изцяло от сорта шардоне. Като се има предвид, че създаването на естествено пенливо вино е времеемко и скъпо удоволствие и тази стъпка е смела за една неголяма изба. "Вила Юстина" също планират да разширят лозовите си масиви през тази есен с още 100 дка. Така насажденията на избата ще достигнат 350 дка.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още