Неделя, 29 Декември 2024

Кабинетът не посмя радикално да намали административното бреме

Кабинетът не посмя радикално да намали административното бреме
Публикация   19 Септ, 2013   /     в-к "Сега"   /     377

Част от предложените мерки са спорни и вероятно ще отпаднат под натиска на интереси и лобита

 

 

 

Гордостта на първите 100 дни на правителството - сериозно намаляване на административната тежест, е на път да се окаже набор от половинчати мерки, по които има разногласия между самите държавни институции. Немалка част от предложенията ще имат спорен ефект и вероятно няма да влязат в сила заради съпротива от страна на заинтересованите страни.

  В сряда правителството разгледа поредната порция от 89 мерки, които са предложени от министерства, областни и общински администрации и от бизнеса. Кабинетът "Орешарски" става поредното правителство, което създава работна група за обсъждане на електронното правителство. Най-вече е-услугите могат да намалят административното бреме, но досега всичко, направено дотук, по-скоро е безхаберно пилеене на пари. Правителството прие още на 1 август първия пакет от мерки за намаляване на административното бреме, но те още не са реализирани.
 
  "Всяка една мярка върви с аргументи. На първо място - дали е необходима и дали е свързана с европейски регулации. Третият критерий е свързан с ефекта от тази мярка - дали влияе неблагоприятно върху гражданите или върху бизнеса", коментира новия пакет вицепремиерът Даниела Бобева. Тя добави, че се оценява и ефектът на мерките върху бюджета. Именно опасността да намалеят приходите от различни такси и разрешителни вероятно ще предизвика сериозен отпор от ведомствата, което с половин уста призна и Бобева.

  Най-много предложения има в социалната и в здравната сфера. Две сериозни мерки за облекчаване на работодателите се предлагат от Областна администрация-Кърджали и дирекция "Модернизация на администрацията" в Министерския съвет. Първата идея е при удължаване на работното време по производствени причини да отпаднат изискванията за уведомяване на Инспекцията по труда и за предварителна консултация с профсъюзите. Предлага се удълженото работно време само да се отчита в специална електронна книга. Това би създало повече възможности за гъвкава заетост, която рядко се прилага на нашия пазар. В момента работодателят е длъжен да издаде заповед 3 дни преди да удължи работното време, а в двудневен срок да уведоми Инспекцията по труда. На практика тази регулация не работи. За 2012 г. са констатирани над 27 000 нарушения на законодателството, свързани с работното време. Въпреки тези аргументи социалното министерство е против, тъй като смята, че данните в електронните отчети могат да се манипулират.

  Министерството подкрепя, но само отчасти, второто предложение - извънредният труд да се отчита в трудовата инспекция веднъж годишно, а не два пъти както сега. Предлага се дори изискването за уведомяване да отпадне изцяло, но предложението вероятно ще се дискутира. Социалните експерти обаче не са съгласни да отпадне воденето на специална книга, както предлагат двете институции. Мотивът им е, че книгата позволява да се трупа архив и да се правят проверки назад във времето. За м.г. в страната са декларирани над 10 млн. часа извънреден труд. Самото МТСП предлага мярка, която облекчава работниците - да пускат онлайн с електронен подпис или по пощата заявление за служебно прекратяване на правоотношенията си.

  Бизнесът, синдикатите и неправителствени организации предлагат да отпадне декларация 7 за здравното осигуряване. Тя се подава от хора, които сами се осигуряват за здраве - в тази категория влизат трайно безработни, които не са осигурявани от държавата, както и неработещи студенти, навършили 26 г. Липсата на декларацията автоматично лишава хората от здравни права, дори да са превели вноските си в срок. Документът се издава от НАП, а тя реално има информация кога започва и прекъсва осигуряването. Областната администрация и здравната каса в Стара Загора предлагат и европейската здравна карта да се вади за 1 ден, а не за 15. Областната администрация в Монтана предлага разрешение и на друг тежък проблем - да се увеличи на 1 година срокът на валидност на протоколите за лекарства, които се отпускат от НЗОК. Сегашното заверяване на 3 или 6 месеца затруднява пациентите, лекарите и аптеките, смятат експертите от Монтана. Предлагат се още облекчения при регистрация или пререгистрация на лечебни заведения за извънболнична помощ, както и облекчения при издаването на разрешително за откриване на аптека.

  Друго ключово предложение в пакета е да отпадне нотариалната заверка при прехвърляне на собствеността на автомобили. Предложението е направено от Асоциацията на вносителите на автомобили, но едва ли ще бъде прието радушно от Нотариалната камара, тъй като е сериозен приход за нотариусите. В момента таксата се определя като процент от сумата, на която се продава автомобилът. За таксиметровите компании пък се предлага да се регистрират само в Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", а не и в общината, както е сега. Тук съпротивата ще е на общините, които ще бъдат лишени от приходи.

  Министерството на образованието предлага лицензионните режими за центровете за професионално обучение и центровете за информация и професионално ориентиране да преминат в регистрационни. Предлага се също да се намали броят на документи, необходими за разкриване на центровете.

  Икономическото министерство залага на съкращаване на документите, които в момента се изискват от фирмите по Закона за стоковите борси и тържищата, по Закона за енергетиката и др. Предлага се лицата, които се занимават с дялово разпределение и в момента се вписват в публичен регистър, да не предоставят документ за търговска регистрация и удостоверение за актуално състояние, а това да бъде грижа на министерството. Отпада и част от документите, нужни за вписване в регистъра на лицата, които се занимават с обследване за енергийна ефективност и сертифициране на сгради. Предложението засяга около 330 вписани фирми с около 1000 физически лица персонал. Други около 3500 фирми, които внасят опаковани продукти, няма да бъдат задължени да уведомяват за това Държавната агенция за метрологичен и технически надзор.

  Външното министерство предлага разрешение на проблема с бавното издаване на временни паспорти на закъсали граждани в чужбина. Според МВнР процесът би се ускорил, ако получат достъп до базата данни за личните документи на българските граждани на МВР. Така би отпаднала и дължимата до момента такса от 30 лв. по Тарифа №4 на МВР.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha