По "Струма", но без "Хемус", засега

По
Публикация   31 Авг, 2013   /     capital   /     172

Как изглежда към момента пътната инфраструктура в новата ОП "Транспорт"

Изграждане на едно от най-големите тунелни съоръжения в Европа през Кресненското дефиле и завършване на последните 45-50 км магистрален път към Гърция. Така ще изглежда оста за пътна инфраструктура в оперативна програма "Транспорт" през следващите седем години, които обхваща новият програмен период (2014 - 2020).

Разчетите показват, че средствата за пътища в програмата – около 600 млн. евро, едва ще стигнат за реализацията на един-единствен проект - лот 3 от магистрала "Струма" (Благоевград - Сандански). За другия приоритет - магистрала "Хемус", европейски пари няма да има. Шансът на северната магистрала остава отделни етапи от нея да бъдат реализирани със заемни средства или чрез публично-частно партньорство.

Освен нея с неясно бъдеще е и десетилетната мечта за тунел под Шипка, която също бе част от строителната визия на предните управляващи. Намалените пари за пътища обаче извадиха от картата на оперативната програма и този проект.

   Без алтернатива

  При наличието на два милиардни проекта за довършване - "Струма" и "Хемус", и ограничен бюджет, преговарящите по програма "Транспорт" нямат голям избор. Всъщност дори никакъв, защото завършването на магистралата към Гърция с европейски пари няма алтернатива. Ангажиментът за него бе поет още с одобряването на апликационната форма преди няколко години, където "Струма" бе обоснована като цялостен проект, а не като отделни отсечки. В това число влиза и участъкът между Благоевград и Сандански, който минава през Кресненското дефиле, независимо че заради високата цена бе отложен за след 2014 г.

  "Истината е, че ако не завършим този лот от "Струма" през новия програмен период, ще загубим не само парите за него, но ще трябва да връщаме и тези за останалите отсечки от магистралата", обобщи Асен Антов, директор на Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти" (НКСИП), която отговаря за реализацията и поддръжката на новите участъци от "Струма" и "Хемус". Така списъкът с проектите за финансиране по новата програма "Транспорт" се оказва предначертан. И доста кратък.

 На три пъти

 
Макар и да изглежда малък като дължина (65 км) спрямо финансирането, което ще погълне, лот 3 от "Струма" реално е най-дългото и най-сложното от строените през последните години магистрални трасета. Основната причина е планираното 15-километрово тунелно преминаване през Кресненското дефиле, което предполага скъпо строителство на уникално за България съоръжение (виж карето).

  Тъй като толкова голям участък едва ли е по силите на един изпълнител, бе решено лот 3 да бъде разделен на три подучастъка: лот 3.1 (Благоевград – Крупник), лот 3.2 (Крупник - Кресна) и лот 3.3 (Кресна - Сандански). Всеки от тях е с дължина по около 20 км и ще бъде игран на отделна тръжна процедура (виж картата).

Плановете на държавната инфраструктурна компания са първо да пусне търговете за двата пътни участъка от трасето Благоевград – Сандански, а когато тяхното строителство напредне – и за този между Крупник и Кресна с тунела през Кресненското дефиле. Строителството на трите отсечки няма да се застъпва изцяло, за да не се натоварва допълнително движението по сегашния първокласен път в района. В същото време процедурите за тях трябва да следват стриктен график, за да може изпълнението им да приключи до 2020-2022 г.

Преди то да започне обаче, предстои ключово за лот 3 решение: по каква траектория да мине трасето на тунела през Кресненското дефиле и каква технология за изпълнение да бъде избрана. "От това ще зависи цената на цялата магистрала от Благоевград до Сандански", обобщи Асен Антов. За момента изглежда, че предвидените 600 млн. евро по програма "Транспорт" няма да стигнат дори за тази отсечка от "Струма". В одобрената от Европейската комисия апликационна форма на магистралата е заложена индикативна стойност от 1 млрд. евро.

Според Асен Антов обаче тези разчети са доста консервативни и има поле за 25-30% съкращаване на разходите при проектирането и последващите тръжни процедури. Така цената на магистралата между Благоевград и Сандански реално може да падне до 700-750 млн. евро.

По тази задача вече се работи с подготовката на идейния проект за лот 3, който бе възложен на обединение "Виа план – Амберг" в края на юли. Той трябва да е готов до 18 месеца, но очакванията на Асен Антов са параметрите на лот 3 да са ясни на 90% още до края на лятото на 2014 г.

Така към края на същата година ще може да започне първоначалното пресяване на кандидатите в тръжните процедури за двата пътни участъка от трасето Благоевград – Сандански. Подобно на лот 2 от магистралата (Дупница – Благоевград) и тези отсечки ще се договарят на двуетапни процедури – предквалификация и оценка на технически и финансови оферти. Тъй като на първия етап кандидатите ще се пресяват на базата на по-общи критерии като приходи и строителен опит, той може да започне и преди проектирането да е приключило. Ако всичко върви по график, строителството на пътните отсечки от лот 3 на "Струма" може да тръгне до края на 2015 г., като очакванията са да отнеме около 2 години. Успоредно с това ще се подготвя и процедурата за тунелния участък.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha