Неделя, 29 Декември 2024

Славно минало и бляскаво бъдеще заJaguar в Германия

Славно минало и бляскаво бъдеще заJaguar в Германия
Публикация   13 Авг, 2013   /     akcent.bg   /     391

Легендарните E-Type и C-Type си устроиха среща със супер прототипаC-X75

 

Изминалият уикенд беше по-различен за Jaguar. На ретропарада в Нюрнберг британската компания съчета славното минало с бляскавото бъдеще. „Котката“ показа ексклузивно най-расовите си състезателни модели от близкото минало Е-type и C-Type. С втория модел пилотът Алекс Бънкомб печели 4 европейски титли. Днес същата кола е собственост на легендата от Formula 1 Хуан Мануел Фанджо. Безспорно в центъра на атракцията попадна и бъдещото, представлявано от ослепителния прототип C-X75.

 

 Един от най-знаменитите модели на Jaguar безспорно е Е-type. Моделът дебютира на пазара през 1961 г. и веднага грабва вниманието на феновете със спортния си нрав. Автомобилът е проектиран от Малкълм Сойер, който е истинска легенда в областта на аеродинамиката на летателните апарати. Първоначално Е-Type се е предлагал само с 3,8-литров шестцилиндров редови двигател с мощност от 265 к.с. Според тогавашната информация автомобилът е бил в състояние да развива невероятните за времето си 240 км/ч. Именно с този агрегат „котката“ печели пет победи в легендарното състезание „24 часа на Льо Ман“. Цената на колата е започвала от 2 000 британски лири, поради което е била достъпна не само за най-висшия елит на Великобритания. За 14 години на пазара са продадени повече от 70 000 автомобила E-Type, като през 1964 г. в употреба е въведен 4,2 литров двигател, който през 1971 г. е заменен от изцяло алуминиев V-образен, 12-цилиндров агрегат с обем 5,3 литра.

 

 На ретропарада в Нюрнберг Jaguar показа още един култов автомобил C-type. Моделът се произвежда само от 1951 до 1953 г., като C обозночението идва от думата competition (състезание). За 3 години са произведени 53 автомобила, като днес цената на редкия екземпляр достига до 2 милиона паунда. Легендатадебютира с 205 к.с., като печели състезанието на Льо Ман през 1951 и 1953 г. По-късно сър Стилинг Мос и Норман Дюис внедряват първите дискови спирачки в света именно в C-Type. Успехът им е грандиозен, като моделът веднага печели първо място на европейскo рали състезание в Реймс, Франция. По-късно C-type покорява и Нюрбургринг, която е една от най-трудните писти в света, известна още като „зеления ад“. Неслучайно и до ден днешен всички съвременни автомобили Jaguar се тестват на това трасе, преди да бъдат одобрени за експлоатация.

Бъдещето на Jaguar изглежда повече от обнадеждаващо и доказателство за това е показания в Нюрнберг супер прототип C-X75. Хибридът е истинско произведение на изкуството. Разходът му на гориво е сведен до впечатляващите 89 г/км. На чисто електричество автомобилът може да измине 60 км. Спринтът му също е изумителен, като от 0-160 км/ч са необходими по-малко от 6 секунди. Максималната скорост на автомобила е електронно ограничена до 360 км/ч. Интересно е да се отбележи, че при ниски скорости C-X75 се движи само на електричество. При по-високи скорости и когато батерията вече е изтощена, идват и газовите турбини, които започват да зареждат батериите. В режим Track обаче турбините директно задвижват колелата.

 

 Със сигурност бъдещето на Jaguar изглежда бляскаво, а новите модели ще продължат традицията на британците, да произвеждат красиви, спортни и много бързи автомобили.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha