Част от министерствата са надхвърлили драстично одобрените им от парламента разходи за 2012 г. При отделни министерства, като това на транспорта и на регионалното развитие, изразходваните средства са в пъти над гласуваното от депутатите. Противно на всички уверения, че България върви към програмно бюджетиране, от отчета за изпълнението на държавния бюджет няма как да се установи на какво се дължат разликите и какво е постигнато като резултат срещу извънредно изразходвани десетки милиони.
Това показва анализът на отчета за изпълнение на държавния бюджет за 2012 г., внесен за разглеждане в Народното събрание. Дебатът по документа обикновено е формален, макар от него да са видни сериозни структурни проблеми в планирането и изпълнението на държавните приходи и разходи.
Най-сериозно разминаване между планираните и реално изразходваните средства има при транспортното министерство. То е изхарчило 230.2 млн. лв. при одобрени от парламента 61 млн. лв., или близо 4 пъти повече. В регионалното министерство разходите в края на годината са стигнали рекордните 636 млн. лв. при гласувани от депутатите 257 млн. лв. Сериозен ръст на разходите има и в бюджета на Министерския съвет - отчетени 149 млн. лв. при планирани 67.5 млн. лв. Преразход традиционно има и в силовите министерства на отбраната и МВР (съответно 89 и 46 млн. лв. над планираното), също и във финансовото, и в земеделското.
Наличието на отделни отчети за изпълняваните от министерствата програми не хвърля светлина на какво се дължат тези разминавания. Така например при транспортното министерство е видно, че плановете са надхвърлени в изпълнението на програмата в областта на транспорта. Вместо първоначално предвидените 29.6 млн. лв., по тази програма са изхарчени 170 млн. лв. Защо са се наложили тези извънредни разходи обаче от отчета не става ясно. Вероятно обяснението трябва да се търси по линия на изпълняваните проекти по оперативна програма "Транспорт". Сходна е картината и при регионалното министерство, което в мандата на ГЕРБ се превърна в мегаведомство, толерирано с постоянно отпускане на извънредни субсидии. По най-голямата програма - за изграждане на техническа инфраструктура, са похарчени 592 млн. лв. при гласувани от парламента 227.3 млн. лв.
Любопитна е програмата с най-голям преразход при финансовото министерство. За борба с финансовите измами, контрабандата на стоки, трафика на хора, прането на пари са изхарчени 50 млн. лв. вместо първоначално планираните 22 млн. лв. Два пъти повече са разходите и по програма "Администрация" - 22 вместо 11 млн. лв. В бюджета на МС голяма част от преразхода идва от поредната крупна сума за заплащане на лицензи на "Майкрософт" - за тях са платени 35 млн. лв. извънредно над планираните разходи на МС. Със сериозен преразход е и Авиоотряд 28, разследван от комисия в парламента, който е изхарчил с 1.4 млн. лв. над одобрения му бюджет от 7.1 млн. лв.
ПЕСТЕНЕ
Докато при някои ведомства субсидиите са над планираното, при други разходите са се оказали по-малко от гласуваните в Народното събрание. На фона на традиционни оплаквания от недостиг на средства образователното министерство не е изпълнило част от програмите си. По програма "Осигуряване на равен достъп до качествено образование" са изразходвани 11.9 млн. лв. вместо одобрените от парламента 29.9 млн. лв. Вместо 59.2 млн. лв. за развитие на научния потенциал реално през годината по тази програма са изразходвани 36.1 млн. лв.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай