Добавките в цените на тока падат
Публикация 20 Юни, 2013 / capital / 395 Новият модел на ценообразуване ще облекчи малко битовите клиенти, но ще натовари допълнително индустрията
Новият модел на ценообразуване в енергетиката вече започва да се облича законодателно, след като промените в Закона за енергетиката (ЗЕ) и Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ) бяха вкарани спешно в сряда в парламента. Целта според ДКЕВР и министерството на икономиката (МИЕТ) е чрез тях да не се допусне поскъпване на електроенергията. В понеделник министърът на икономиката Драгомир Стойнев обяви седем мерки, чрез които цената на тока ще бъде намалена с 5% от 1 юли, когато се очаква да започне да действа новият модел.
Друга цел на промените е да се отпуши износът, който сега е блокиран заради високите добавки в цените за пренос на енергия. Новият модел обаче се налага и заради излизането от 1 юли на клиентите средно напрежение на свободния пазар. Това води до промяна на структурата на регулирания пазар, на който ще нарасне дела на енергията, подлежаща на задължително изкупуване.
Отпушване на износа
В предложените промени в ЗЕВИ пише, че ДКЕВР "разработва механизъм за разпределение на разходите, произтичащи от наложените задължения към обществото по чл. 35, между всички потребители на вътрешния пазар". В предишния вариант бяха включени търговците, които осъществяват износ. Така на практика се махат добавките върху преноса на електроенергия, чрез които се попълваха средствата, необходими за изплащане на преференциалните цени на зелените централи, топлофикациите и заводските централи, както и се набираха пари за плащанията по дългосрочните договори на НЕК с ТЕЦ AES "Гълъбово" и ТЕЦ "КонтурГлобал Марица-изток 3".
Според Стойнев държавата е загубила 1.5 млрд. лв. приходи досега заради спирането на износа. С поправката обаче не става ясно какъв ще бъде този механизъм и няма гаранция, че той няма да бъде променян.
За да може НЕК да формира енергийния микс, в закона е вкаран нов текст, според който крайните снабдители продават на обществения доставчик количествата енергия, която задължително се изкупуват на преференциални цени от ВЕИ, топлофикациите и заводските централи.
Промени в чл. 34 и чл. 35 осигуряват разпределянето на невъзстановяемите разходи, както и на разходи, произтичащи от задължения към обществото, да става между всички крайни клиенти. Това гарантира, че НЕК няма да се натоварва самостоятелно по дългосрочните си договори с ТЕЦ "Марица-изток 1" и ТЕЦ "Марица-иззток 3". Това със сигурност ще облекчи регулирания пазар, но ще натовари индустрията с повече разходи. Това обаче е спорен момент от чисто правна точка, тъй като договорите са сключени с Националната електрическа компания и не е ясно защо частни компании трябва да купуват тази енергия задължително.
Зелен фонд за зелената енергия
Законът вече регламентира приходите от продажби на квоти за емисии на парникови газове да се използват за покриване на разходи, произтичащи от задължителното изкупуването на зелената енергия по преференциални цени. В преходните и заключителните разпоредби е записано, че това ще се случва с постъпленията за периода от 1 декември 2012 г. до 30 юни 2014 г. От поправката пак не става ясно дали става въпрос за всички приходи или само за част от тях. От министерството на екологията преди твърдяха, че няма как всички средства да отидат за тази цел. За 2012 г. приходите са за 22 млн. евро, но в последните шест месеца цената на квотите падна драстично.
Студеният резерв вече на търг
Студеният резерв вече ще се закупува въз основа на тръжна процедура, като ДКЕВР ще определя за всеки ценови период пределна стойност на разходите на Електроенергийния системен оператор за закупуването на резервираните мощности. Това е записано в промените, направени в Закона за енергетиката. При обсъждането на законопроекта пред новосформираната парламентарна Комисия по икономика и енергетика, Драгомир Стойков заяви, че с негова заповед предстои студения резерв да бъде намален от 1040 на 500 мегаватчаса (повече за проведеното късно вечерта заседание на комисията може да се прочете по-долу).
След кризата с ниското потребление, довело до ограничаване на производствени мощности, в закона е прецизирана формулировката, според която ЕСО може да разпорежда временно прекъсване или ограничаване на производството или снабдяването с електрическа енергия. В точка 7 вече е добавено, че операторът има право да прибягва до подобна мярка при "невъзможност за поддържане баланса между производство и потребление в електроенергийната система или възникване на отклонение от междусистемните графици за обмен със съседни оператори". В предходната формулировка "производство и потребление" не беше уточнено, както и възникването на отклонения в междусистемния обмен беше добавено с "и", а не с "или".
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай