Да отпадне забраната за сваляне на радиатори, която в този си вид закрепоставя "клиентите" на топлофикационните дружества. По-справедливо да се изчисляват дължимите сметки за сградна инсталация, а потреблението на топла вода да се измерва по-точно, като се монтират допълнителни уреди за измерване в абонатните станции.
Това предлага Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която се самосезира по съмнение в конфликт между нормативната уредба и правата на потребителите.
Радиаторите да се свалят при нужда
Забраната за свалянето на радиаторите предизвиква най-голямо недоволство сред потребителите. Според КЗК тя е в "ущърб на благосъстоянието на потребителите, тъй като, ако искат да прекратят подаването на топлинна енергия до своите имоти, могат да го направят само чрез монтираните вентили на отоплителните тела, но в този случай трябва да заплащат цената за отчитане и дялово разпределение за тези отоплителни тела, въпреки че на практика те не излъчват топлинна енергия", се казва позицията на антимонополната комисия.
От комисията посочват, че ефективната конкуренция предполага доставчиците да се стремят да задържат клиентите си и да привличат нови чрез подобряване на качеството на услугите, а не чрез законови забрани и процедури, ограничаващи възможностите за отказ от съответните услуги. Поради това комисията предлага забраната да отпадне, като бъде разрешено демонтирането на радиатори извън отоплителния сезон.
По-точно измерване на топлата вода
Антимонополният орган е на мнение, че действащата методика, по която се определя задължението на потребителите за ползваната топла вода, води до некоректно разпределение на разходите между отделните потребители в сградата. В момента то се прави по формула, а според комисията има техническа възможност за точно измерване на тази топлинна енергия чрез допълнителен топломер, монтиран в абонатната станция. Така ще може по-точно да се определи количеството потребена енергия за топла вода. КЗК предлага разходите за това да бъдат поети от топлофикациите.
Комисията смята също, че няма ефективен начин, който да принуди некоректните потребители да монтират водомер за топла вода в имотите си. Така потреблението се изчислява на база, което води до некоректно разпределение на топлинната енергия между отделните потребители.
По отношение на схемата, по която се заплаща топлинната енергия за сградната инсталация, КЗК посочва, че е редно общото събрание на живущите в сградата, а не топлинните счетоводители да взема решение за това как да се разпредели този разход.
Топлинните счетоводители
КЗК се противопоставя и на ограничения избор при смяна на топлинен счетоводител. В момента съседите в един блок са задължени да монтират уреди за дялово разпределение от един и същ модел, доставени от един и същ търговец. Потребителите са длъжни да купят уредите от фирмата, предоставяща услугата.
"Това ограничава "мобилността" на потребителите при избора им на топлинен счетоводител и създава пречки пред ефективната конкуренция между фирмите за дялово разпределение, включително ценовата конкуренция между тях" е становището на антимонополният орган.
Според КЗК, особено сериозен проблем от гледна точка на конкуренцията е преминаването през 2006 г., с изменения на Закона за енергетиката, към модел, при който топлинните счетоводители са "подизпълнители" на топлофикационните дружества. Липсата на преки договорни отношения между потребители и фирми за дялово разпределение води до липса на икономически стимули за топлинните счетоводители да повишават качеството на предоставяната услуга, цената на услугата дялово разпределение не се определя на базата на търсенето и предлагането и др. Комисията предлага съответните разпоредби на Закона за енергетиката да бъдат отменени, като се предвиди вместо това сключването на преки договори между потребителите и фирмите за топлинно счетоводство, като цената за услугата се договаря между тях.
Комисията е установила също, че в момента има ограничени възможности за използването на алтернативни доставчици на топлинна енергия, които да снабдяват потребителите и да бъдат реални конкуренти на топлофикациите.
Анализът завършва с констатация, че Законът за енергетиката и Наредбата за топлоснабдяването нарушават конкуренцията на пазара и лишават потребителите от избор при снабдяването с топлинна енергия. Комисията е изпратила становището си до Народното събрание и до министъра на икономиката и енергетиката, който би могъл да прояви активност във внасяне на проекта за изменение за гласуване в парламента.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай