Четвъртък, 26 Декември 2024

Спешните задачи на икономическите министри

Спешните задачи на икономическите министри
Публикация   31 Май, 2013   /     capital   /     780

Работата, която трябва да се свърши, изобщо не е малко

  Изтичащи важни срокове по приоритетни проекти, следване на обща правителствена програма и лична визия за управление. В това триединство ще минат първите месеци на новите министри. Част от тях вече обявиха своите първи стъпки. Други тепърва ще се изявят.

   Работата, която трябва да се свърши обаче, изобщо не е малко - страната се намира на финалната права по преговорите с Брюксел за новия програмен период, социалното напрежение и очакванията за по-добро управление все още не са уталожени, а важните секторни реформи така и не са започнати. Премиерът Орешарски поиска няколко седмици кредит на доверие, но задачите не чакат. Ето най-важните от тях в министерствата, които отговарят за цели икономически сектори.

     Икономика и енергетика: Между цената на тока и конкурентоспособността


   Първото и най-спешно действие на новия министър на икономиката и енергетиката Драгомир Стойнев ще бъде съгласуването с Държавната комисия за енергийно и водно регулиране на нови механизъм за ценообразуване. За да се осъществи той, ще се наложат законодателни промени. Проблемът е, че подобна промяна не решава кардинално проблемите в ценообразуването, а единствено освобождава износът от добавки (зелена, кафява и по разходите на НЕК за дългосрочните й договори), както и прехвърля по-голяма тежест на плащането на преференциалните тарифи върху свободния пазар (т.е. натоварва повече бизнеса за сметка на бита).

   Новият модел може и да засили влиянието на НЕК, която ще трябва да прави микс от зелена електроенергия. Това може да даде възможност за манипулиране или на приходите й или на закупуваната енергия. Засега обаче изглежда, че БСП са доволни от модела.

   Следващите спешни стъпки са промяна в закона за енергетиката, които да направят така, че заводските централи да произвеждат по-малко скъпа енергия за пазара, както и да гарантират, че топлофикациите няма произвеждат повече електороенергия, генерирайки фалшив паров товар. В закона за енергетиката може би трябва и да се определят по-ясни правила за диспечиране на електоренергията - първо тази, която има най-ниски разходи за гориво (ВЕИ и АЕЦ), след това цялата останала.

   По-нататък Стойнев го очаква поредният натиск за рестартиране на АЕЦ "Белене" и преговори с производители на енергия с дългосрочни договори за тяхното преструктуриране. Новият министър трябва да даде и повече детайли на исковете на "Атомстройекспорт" за "Белене", условията по "Южен поток", както и по бъдещите газови концесии в Черно море.

   Не по-малко е работата в сектор икономика. Екипът на новия министър трябва максимално бързо да анализира причините за ниската усвояемост на средствата по оперативна програма "Конкурентоспособност" и спешно да вземе мерки, включително и чрез облекчаване на условията за кандидатстване. Важно е и ясно да се очертаят приоритетите за следващия програмен период, който освен върху конкурентоспособност ще акцентира и върху иновации. Общата рамка за това беше изготвена преди избирането на новия кабинет. Решаващо за успешното усвояване на европейските средства след 2014 г. обаче ще е добре уредената и ясна процедура за кандидатстване.
Необходимо е да бъдат уточнени и фокусът и приоритетите на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия, за да може дейността й да има реален ефект. Много проблеми за решаване има и при разпределянето на средства от Националния иновационен фонд, включително сроковете, за които се отпускат средства от бюджета.

   Спешни задачи има и в сектор туризъм, независимо дали, както досега, той ще е част от икономическото ведомство, или ще е отделна агенция. След като в последните дни на предходния парламент бе гласуван окончателно готвеният в продължение на четири години от кабинета на ГЕРБ нов закон за туризма, непосредствената работа на ведомството ще е да изработи цялата подзаконова база, свързана с него. До септември трябва да бъдат изготвени и приети общо 13 наредби, тъй като сроковете са заложени в самия закон. В същия срок трябва да са готови подробните правила за организираните детски и ученически пътувания, за единната система за туристическа информация и за оборудването на туроператорските офиси.
Наложителна е и промяна в рекламата на българския туризъм в чужбина, заради която в кабинета "Борисов" имаше няколко скандала. Хотелиери и туроператори неведнъж са казвали, че е нужно изготвянето на цялостна стратегия за представянето на сектора, а не "работа на парче", както е в момента. Очакванията към новия ръководител на туристическия отрасъл са да бъде посредник и инициатор между институциите за решаването на редица затлачени във времето проблеми, като например дългогодишния спор за инфраструктурата на Слънчев бряг, ефективното управление на стопанисваните от държавата и общините туристически атракции и др.

         Финанси:По-малко сиво в икономиката


   Петър Чобанов е един от авторите на предизборната програма на БСП и на плана "Орешарски", така че ще изпълнява мерки, разписани от самия него. Първа точка в този списък е оценката на явните и скрити задължения на държавата към частния сектор. Това включва неразплатени обществени поръчки, задържан ДДС по ревизии на коректни фирми и просрочени дългове на държавни компании със стратегическо значение. На тази база и в контекста на обещанията за повече социални разходи за най-уязвимите групи правителството ще трябва да реши и дали има нужда от актуализация на сегашния бюджет. Засега поне заявката е новият кабинет да пробва да се вмести във вече зададените параметри.
   Друга задача на новия финансов министър е да оцени работата на приходните агенции и да вземе мерки за подобряване на събираемостта. Именно премиерът Пламен Орешарски предложи за тази година приходите в бюджета да се планират с 1.2 млрд. повече и те да дойдат по линия на борба със сивия сектор. Сега задачата за намиране на тези средства ще се падне на неговия финансов министър или ще трябва да се признае, че в опозиция всеки може да предлага и обещава невъзможното.
   Работата на Чобанов се усложнява допълнително, тъй като той ще отговаря за изпълнението на бюджет при свит фискален резерв и засилващи се очаквания за повече разходи в условията на нереформирани обществени системи. Така дилемата пред него ще е или да търси начини да увеличи приходите, или да стимулира колегите си министри да реформират своите ведомства.
Новият екип във финансовото ведомство ще трябва да подготви първия бюджет на държавата по новия закон за публичните финанси, който влиза в сила от началото на 2014 г. Това ще изисква всеки министър да защитава своите бюджети и програмите, за които иска финансиране.
   В дългосрочен план освен запазване на фискалната стабилност, каквато заявка вече даде новият министър, екипът на Чобанов най-вероятно ще трябва да се подготви и за нова емисия еврооблигации, с която да се финансира падежиращата доларова емисия външен дълг в началото на 2015 г.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha