Четвъртък, 9 Май 2024

Темата на Световния ден без тютюн 2013 г. е: Забрана за рекламиране на тютюневи изделия, промоции и спонсорство

Темата на Световния ден без тютюн 2013 г. е: Забрана за рекламиране на тютюневи изделия, промоции и спонсорство
Публикация   22:33     28 Май, 2013 /     akcent.bg   /     437

 

 

 

            Всяка година на 31 май се отбелязва Световния ден без тютюн. Той се провежда в страни по целия свят, като се акцентира на опасностите за здравето, свързани с употребата на тютюневи изделия и за насърчаване на ефективни политики за намаляване на въздействието от употребата на тютюн. Употребата на тютюневи изделия е най-значимата причина за предотвратими смъртни случаи. В света, в момента на всеки десет възрастни, умира по един пушач.

        Според СЗО, темата за Световния ден без тютюн 2013 г. е „Забрана за рекламиране на тютюневи изделия, промоция и спонсорство”.

          Според изискванията на Рамковата конвенция за контрол на тютюна на СЗО, всяка страна приела този документ в рамките на пет години след влизането му в сила, предприема всеобхватна забрана за всякаква реклама, промоция и спонсорство. Данните сочат, че една всеобхватна забрана на рекламата намалява броя на хората, които започват и продължават да пушат. Статистиката показва, че забраната за реклама и спонсорство на тютюн е един от най-ефективните начини за намаляване на търсенето на тютюн и един от най-сигурните начини за контрол на тютюна.

           

Целите на кампанията, които СЗО поставя през 2013 г. са:

1.           Да се насърчат страните, за прилагане на член 13 от Рамковата конвенция на СЗО и да се въведе пълна забрана на реклама, промоция и спонсорство. Това от своя страна ще намали броя на лицата, които започват и продължават да използват тютюн.

2.            Укрепване на местните, националните и международни усилия за противодействие на опитите на тютюневата индустрия да омаловажи борбата с тютюнопушенето. В световен мащаб, индустрията се опитва да забави или предотврати въвеждането на пълната забрана на реклама, промоция и спонсорство на тютюневите компании.

Крайната цел на Световния ден без тютюн е да насърчава защитата на настоящите и бъдещи поколения, не само от тези разрушителни здравни, но и социални, екологични и икономически бедствия, свързани с употребата на тютюн и излагането на тютюнев дим.

 

Тютюневата промишленост се бори със законодателството за свободна от тютюнев дим среда, защото довежда до: спад в потреблението на тютюневите изделия, увеличаване на отказващите се от употребата на тютюн пушачи, и като цяло, спад в социалната приемливост на тютюнопушенето. Всичко това предвещава лоши новини за печалбите на тютюневата промишленост и обяснява защо Big Tobacco е толкова силно мотивиран да се противопоставя на законодателството за среда, свободна от тютюнев дим. Big Tobacco води Войната на изтощението, за да поддържа среда, в която пушачите да консумират тютюневите продукти непрекъснато, на всяко място и по всяко време. Според изявление на Big Tobacco, цитирано в таен документ на тютюневите индустриалци: "Финансовото въздействие от забраните на тютюнопушенето ще бъде ужасяващо – от три до пет броя по-малко цигари на ден за един пушач ще намали годишната печалба на производителя с над един милиард долара годишно." (Източник: " Алианс на пушачите: проект”, " Вътрешен документ на „Филип Морис”, 1 юли 1993 година). 

 

Основни стратегии, използвани от тютюневата индустрия

- образователни: съществуват примери за създаване на кампании за борба с тютюнопушенето от страна на индустрията, приветствани от училища, медии, родители, защото са добре финансирани, включват атрактивни материали и средства за училищно оборудване. Тези „превантивни програми” обаче не обясняват риска от тютюнопушенето, а целта им е да служат на индустрията и против ефективно законодателство за борба с тютюнопушенето.

- лобиране и политически кампании - в повечето демократични страни лобирането е законно и е част от демократичния процес. Обществеността е информирана за финансовите връзки на политическите партии и отделни политици. Липсва прозрачност относно връзките с тютюневата индустрия, допускат се компромиси или взаимно съгласие при приемане на законодателни мерки.

- изкуство и медии - образът на пушача във филмите може да повлияе върху младите хора да започнат да пушат. Това е било използвано от тютюневите компании от  десетилетия. Изследователите посочват, че „класическите” филми от 30-те, 40-те и 50-те години на миналия век все още насърчават тютюнопушенето днес.

- реклама - в голяма част от европейските стани са въведени ограничения (на места и пълна забрана) не само по отношение на рекламирането на тютюневи изделия, а дори по отношение на пушенето в обществени зони.  В наши дни в България тази забрана е частична.  Не се разрешава директната реклама на тютюневи изделия, например на пакет с цигари, но е разрешена рекламата на марката. Това е записано в Закона за тютюна и тютюневите изделия. Пълна забрана има за рекламирането на цигари по телевизията и радиото.

 

Изследването на икономическото въздействие на политиката срещу тютюнев дим показва положително влияние при ограничаването на пушенето на обществени места. Според доклада на Световната банка за развитие политиката за ограничаване на тютюнопушенето се смята за ефективна.                                                                     

 

Източник:http://www.who.int/tobacco/publications/



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha