Петък, 26 Април 2024

Цял вагон жалби

 Цял вагон жалби
Публикация   18:31     24 Юни, 2019 /     akcent.bg   /     1017

Свързани с Ковачки дружества редовно спъват големите поръчки в жп сектора

     Освен в класическите си сфери на бизнес като мините и енергетиката,  в последните няколко години Христо Ковачки демонстрира активност в жп сектора. Според източници от държавните жп дружества това е станало по-осезаемо от 2017 г. насам и се изразява основно в... обжалване на търгове за милиони, посредством индиректно свързани фирми.

    ЖП сферата е благодатна почва за подобен бизнес модел. Обществените поръчки за модернизация на жп линии и подвижен състав са за стотици милиони държавни и европейски средства. Рискът от забавяне на проектите и загуба на тези пари е голям. Търговете на НКЖИ също така винаги са будели подозрение и никога не са били особено чисти. По думите на няколко източника обаче Ковачки е особено деен в обжалване без интерес към самата поръчка, като според тях обяснението би могло да бъде стремеж към успех в други сфери.
 

           Търговете на НКЖИ

   Най-големият търг на НКЖИ е за жп линията Елин Пелин - Костенец и е за над 1 млрд. лв. Проектът е по оперативна програма "Транспорт". Участъкът е с дължина 51 км, а поръчката е разделена на три лота.

   За първата отсечка като победител беше определено турското обединение "Джен - Дуй жп Елин Пелин". Обединение "Интоса ЕПВ" ДЗЗД обжалва процедурата, а жалбата е уважена от КЗК. В Лот 3 на първо място е класирано обединение "Бyлpeйл 2018", в ĸoeтo влизaт ĸитaйcĸaтa Сhіnа Соmmunісаtіоnѕ Соnѕtruсtіоn Соmраnу и "Tpeйc – Coфия". Една от жалбите е на "Интоса ЕПК".

   "Интоса КС" ДЗЗД пък е обжалвало и търга за жп линията Костенец - Септември. Строителството за 380 млн. лв. беше спечелено от обединение с румънско, испанско и българско участие в лицето на непозната "Транс логистика".

   При проектирането и строителството на железопътен възел София и жп участък София - Волуяк с индикативна стойност 150 млн. лв. има жалба от "ЗГОП България". То е отстранено, тъй като не е покрило изискването за минимален оборот за последните 3 години от 88 млн. лв. По търга има още няколко жалби и КЗК отменя класирането на НКЖИ и връща процедурата за ново произнасяне.

    Къде са връзките

   Няколко източника на "Капитал", които отказват да застанат с имената си, свързват Ковачки именно с обединенията, в които участва италианската Todini (Интоса). От офиса на бизнесмена отказаха коментар дали са свързани с някое от обединенията, посочени от представители на жп сектора, както и какви са интересите му в жп сектора. Няколко неща обаче сочат натам.

   Участниците в обединението "Интоса ЕПВ" са "СА.И.Е.", "Тодини конструциони дженерали С.П.А." и "Интегра конструкшън" КЗ ЛЛП. Собственик на "СА.И.Е", регистрирана преди време на ул. "Леге" 5, ет. 2 в столицата, е Петър Доганджийски. Той е в борда на директорите на ТЕЦ "Бобов дол". До средата на май негов съдружник в компанията е Емил Аргиров. Преди четири години той беше водач на листата за общински съветници в София на Български демократичен център - преди носеща името на партията на Ковечки ЛИДЕР.

   Компанията "СА.И.Е" участва и в обединението, обжалвало търга за жп линията Костенец - Септември - "Интоса КС". В другото обединение - "Интоса ЕПК", вместо "СА.И.Е." участва "Енергоинвестинженеринг", което е собственост на свързаната с Ковачки "Топлофикация - Враца".

   На същия адрес на ул. Леге 5, ет. 2 е регистрирана и "Тодини България", част от обединението "ЗГОП България" (модернизацията София - Волуяк). Управител на "Тодини България" е Камелия Таскова, която през 2011 г. е била преброител на общото събрание на "Топлофикация - Враца". По това време член на съвета на директорите е Кремен Георгиев, настоящ изпълнителен директор на "Топлофикация - София". Преди около 10 години регионален сайт съобщава, че Камелия Таскова е зам.-председател на местната структура на партия ЛИДЕР.

             Взимане - даване и с БДЖ

   Това не е единствената връзка на Ковачки с жп сектора. От 2015 г. той разполага със собствена транспортна компания "ТБД - Товарни превози", която е 100% собственост на ТЕЦ "Бобов дол". Преди това Христо Ковачки ползваше услугите на държавната БДЖ, за да превозва въглищата от мините си, като в дадени моменти просрочваше задълженията си към държавния превозвач.

   През "ТБД - Товарни превози" Ковачки обжалваше една от големите поръчки на "БДЖ - Пътнически превози" за ремонт на 30 локомотива. Търгът беше обявен през април 2018 г., а прогнозната стойност е 58 млн. лв. без ДДС. "ТБД - Товарни превози" жали изискването за 25 млн. лв. оборот за предходните 3 години. Жалбата не е уважена, но в крайна сметка през април 2019 г. процедурата е спряна, като БДЖ планира да ремонтира със собствени сили.

   През "ТБД - Товарни превози" Ковачки кандидатства и в търга за ремонт на 9 електрически локомотива за срок от 3 години с прогнозна стойност 4 млн. лв. без ДДС. Той също е прекратен след одит на Министерството на транспорта.

   Докато обжалва, от потребител на транспортните услуги на БДЖ Ковачки се превърна в доставчик на ток. През дружеството си "Гранд Енерджи Дистрибюшън" той спечели поръчките за доставка за 1 година на "БДЖ - Товарни превози" за 487 хил. лв. и на "БДЖ - Пътнически превози" за 15.2 млн. лв.

   Пак свързано с него дружество - "ОЗК - Застраховане" има всички шансове да спечели търга за 18.7 млн. лв. за застраховка "Имущество" и "Релсови превозни средства" на "БДЖ - Пътнически превози" за срок от 5 години, като резултатите от класирането по нея се очаква да бъдат обявени скоро. През "Атоменергоремонт" Ковачки спечели и търга за системите за сингализация на София - Волуяк.

Тагове : Ковачки , жалби ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още