Днес е : Понеделник, 26 Август 2019

Да се обмисли въвеждането на защитени аптеки, поиска фармацевтичният съюз

Публикация 10 Feb, 2019 / akcent.bg

Новата система обаче не обхваща продажбите в интернет

   България да има и "защитени" аптеки, както има защитени училища и болници. Тази идея лансира на пресконференция днес в Стара Загора председателят на Българския фармацевтичен съюз проф. Илко Гетов.
Идеята му е да има по-специални правила и дори държавни дотации за аптеки в онези населени места, където хората могат да останат без лекарства или вече в нямат лесен достъп до тях.

   За пореден път от съюза увериха, че не би трябвало и не се очаква да има увеличение на цените на лекарствата заради влизането в сила на европейските правила за проверки на лекарствата, целяща да въведе защити срещу продажбата на фалшиви медикаменти.

   Въпреки недоволството на някои фармацевти и намерения за протести, здравните власти не приеха искането да се отложи влизането в сила в България на европейските правила за верификация на лекарствата. Наскоро здравният министър Кирил Ананиев отчете, че вече към системата за проверка са се свързали над 2000 аптеки. И всеки ден имало нови включващи се. За останалите ще има 6- месечен период, в който няма да бъдат глобявани, ако продават лекарства, без да минават през верификация.

   От днес влизат в сила новите европейски правила, които целят да се справят с продажбата на фалшиви лекарства в Европейския съюз. Европейска система за верификация на лекарствата е задължителна за всички страни членки на ЕС. На национално и европейско ниво системата обхваща всички участници на пазара - производители, търговци на едро, паралелни дистрибутори, аптеки.

   Верификацията изисква всички опаковки лекарства по лекарско предписание, произведени след 9 февруари 2019 г., да бъдат защитени с уникален двуизмерен матричен код, който се поставя от производителя. Всички кодове ще бъдат вкарвани в единен европейски хъб, който от своя страна обхваща националните системи за верификация. Търговците на едро също ще сканират лекарствените продукти в различни точки от веригата на доставка, за да проверят тяхната автентичност. Накрая същото ще правят и аптеките, които ще "отписват" лекарство от регистъра, преди да го отпуснат на пациента.

   Целта е да се гарантира, че медикаментите достигат по контролиран и защитен път до пациента по цялата верига на доставката - от производителя, през дистрибутора и паралелния търговец, до аптеката - в болницата или извън нея.

   Системата обаче не обхваща продажбите в интернет. Също така на пазара ще продължат да се продават и старите опаковки лекарства, докато те се изчерпат. Което се очаква да стане след около пет години.

   Български фармацевти са недоволни от това, че разходите по въвеждането на системата не беше поделена между тях и производителите или не бяха подпомогнати по някакъв начин от държавата. Те изчислиха, че за една каса е необходима инвестиция от около 1500 лева, за да се включи в системата. Отделно има и месечна поддръжка от 60 лв.

  Изразените до момента опасения са също, че софтуерът може да не работи достатъчно качествено и бързо. И ще се затрудни обслужването на клиентите. Отделно ще се налага доста допълнителна работа по записване при приемането на лекарствата и отписването им при продажбата.

   Макар властите да увериха, че и в бъдеще ще е възможна продажбата на лекарства на блистери, като ще се верифицира лекарството само при отварянето на опаковката, то фармацевтите коментираха, че не е ясно дали това ще е така и как ще се продават останалите блистери.

   По официални данни около 1.5 млн. опаковки фалшиви лекарства навлизат годишно в легалната верига на доставки в ЕС, което представлява приблизително 0.005% от всички лекарствени продукти. Това обаче обхваща само установените и разкрити слечаи, а предположенията са за многократно по-големи размери на нарешунията.

   Като цяло, загубите от фалшивите лекарства в рамките на ЕС, след като се отчете отражението върху други отрасли и държавните приходи, се оценяват на около 17 млрд. евро.

Коментари

Свързани новини

Реклама

Реклама