Четвъртък, 25 Април 2024

Седмица след срива на Търговския регистър въпросите са повече от отговорите

Седмица след срива на Търговския регистър въпросите са повече от отговорите
Публикация   08:18     17 Авг, 2018 /     akcent.bg   /     1068

   На 15 август - пет дни след срива, който затвори изцяло Търговския регистър, на сайта на Агенцията по вписванията (институцията, която управлява базата данни) е публикувано обявление за приключване на обществена поръчка. Тя е за ... разширяване капацитета на масивите за съхранение на данни и надграждане на сървъри на агенцията.

     Поръчката, която е на стойност малко над 3 млн. лв., е обявена през ноември миналата година, а през декември е сключен 6-месечен договор за изпълнението ѝ. Интересното е, че мотивите за обявяването ѝ почти буквално описват събитията, които се случват в последните седем дни от спирането на регистъра:

    "Последната доставка на дисков масив е през далечната 2012 г. През годините са добавени разширители, но неговия максимален капацитет е достигнат и не е възможно следващо разширяване. Същият не се поддържа от производителя и каквато и да е повреда би могла да доведе до възпрепятстване на Агенцията по вписванията да изпълнява своите задължения. Неизпълнението на обществената поръчка би могла да доведе до загубване на информация за до две седмици, в зависимост кога е настъпило събитието. Това изправя Агенцията по вписванията пред вероятен срив на поддържаните от нея системи и невъзможност да изпълнява вменените й нормативни задължения. Последното ще доведе до пълен хаос в стопанския живот на страната, несигурност в гражданско-правния оборот, неяснота при установяване правото на собственост върху недвижими имоти и многократно нараснали възможности при злоупотреби при сделките с тях, загуба на доверие към държавните институции, което би могло да доведе до тежка икономическа криза на страната".

    Събитията от последната седмица превърнаха мотивите на поръчката почти в пророчество - в петък беше обявено, че регистърът е претърпял срив по технически причини и ще заработи отново в понеделник. Системата обаче не успя да се върне в строя, а в продължение на близо седмица държавните институции не обясниха каква е причината. Изтече единствено съобщение, че са сезирани МВР, Държавната агенция "Национална сигурност" (ДАНС) и прокуратурата - институции, които обикновено се търсят при съмнение за престъпления. На шестия ден вицепремиерът Томислав Дончев уточни, че става дума за 25 терабайта информация, по чието възстановяване се работи. В първата си публична поява след случилото се шефът на Агенцията по вписванията Зорница Даскалова лаконично обобщи ситуацията с репликата, че такива неща се случват. Всички представители на властта, които по някакъв начин коментират темата, подчертават, че все още няма пълна информация за случилото се, но уверяват, че информацията от регистъра няма да бъде загубена и няма да се допусне злоупотреба с нея.
      Така точно седмица по-късно   продължава да е неизвестно
какво е причинило срива, какви са щетите, каква част от информацията може да бъде възстановена и кога. По последни данни Търговският регистър трябва да заработи в цялост не по-рано от следващата седмица. Управляващите пък начертаха план до октомври да заработи общо "хранилище за информация", в което да се пазят резервни копия от всички регистри в държавата. Прогнозната му стойност е 800 хил. лв.

       Как се стигна дотук
Търговският регистър функционира от 2008 г. Преди това беше децентрализиран и на хартиен носител - във всяко от 28-те окръжни съдилища се водеха "фирмени дела" на търговците в областта. Регистърът съдържа цялата информация за търговските фирми, фондациите, сдруженията. Там са учредителните актове на дружествата и годишните финансови отчети, както и всички документи, въз основа на които е извършено или отказано вписване на обстоятелство.

    Фирмата, която поддържа информационната система на Търговския регистър, е "Лирекс БГ" ООД. Данните за провеждането на търга, чрез който е избрано дружеството, сключеният след това договор, неговите срок и цена не се оповестяват публично с аргумента защита на националната сигурност.

   В началото на ноември 2017 г. в интервю за радио "Дарик" директорът на Агенцията по вписванията Зорница Даскалова каза, че нормативно институцията е готова да поеме регистъра на юридическите лица с нестопанска цел, който премина към Търговския регистър в началото на 2018 г., но няма техническа готовност за това. Тогава Даскалова изразява надежда, че поддържащата фирма ще направи нужните надграждания и предупреждава, че трябва цялостно подобрение, защото системите са много стари.

    Проблемът е системен и е стар и тези изявления на Даскалова само го потвърждават, каза за "Дневник" адвокат Тодор Грозданов, работещ от години с търговски дела. По думите му регистърът е в много лошо техническо състояние и от 2-3 години не са направени никакви подобрения, а напротив - има огромно натоварване, включително заради регистъра на фондациите, което води до забавяне в работата на базата данни.
      Какви могат да бъдат последиците  
Юристите, към които "Дневник" се обърна за коментар по възможните последици от срива на Търговския регистър, подчертаха, че не може да се правят сигурни заключения и прогнози поради липсата на каквато и да е информация, свързана със случилото се.

  Основният проблем, според адвокат Тодор Грозданов, е спирането на търговския оборот.

   Пример е отказът на банките да позволяват на клиентите си да разполагат с парите по сметката си. "Банките са прави да казват: "Ние не знаем кой сте, вие ли представлявате това дружество или друг. Това до сряда беше голям проблем. Сега, когато поне справките в регистъра са възстановени, става по-лесно", обясни той.
    Загубата на доверие
към Търговския регистър също е тежък проблем, според адвоката. "Почти седмица никой не казва какво се случва. Само повтарят, че няма загуба на информация, а щом се отрича толкова яростно, това значи, че има загуба на информация. Има слухове, че дисковете са изчезнали, т.е. може да бъдат манипулирани данни", посочи той. И допълни, че това, разбира се, не е задължително, но остават съмнения, които вредят на репутацията на регистъра.
    Адвокатът не пренебрегва и  "теоретичната възможност от загуба на данни".
    Приема я за теоретична, доколкото до момента няма сигурна информация за случилото се, но очертава възможните хипотези при злонамерена намеса: да изчезнат документи, на основа на които са направени вписвания; да не се знае кои са били акционери при учредяване на определено акционерно дружество; да изчезне история на дружество или цяло дружество да изчезне от регистъра.
       Той прогнозира, че е възможно след възстановяване работата на регистъра да бъдат заведени дела за оспорване на някои от данните, ако има промяна, но изрази надежда, че се работи добросъвестно по възстановяването на информация и няма да се стигне дотам.
     Грозданов направи аналогия, за да опише мащаба на проблема: "Новите лични карти ще бъдат с биометрични данни и електронна идентификация. С тях човек се легитимира, че е той. При срив на системата на МВР този човек престава да съществува. До сряда нито едно юридическо лице не можеше да докаже, че съществува. Пет дена да не може никой да разбере има ли я дадена фирма или не - нямам думи да опиша какъв грандиозен проблем е това".
     Според адвокат Емил Георгиев  щетата от срива е за всички,
макар и косвено. "До сряда не работеше възможността за фирмени справки, а без нея не могат да се вземат кредити от фирми, които могат да са им нужни за заплати, и служители да не могат да си ги вземат навреме", даде пример той.
Проблем имат и всички, които искат да купят или продадат кола или имот на името на фирм, тъй като нотариусите не могат да проверят данните на дружеството. Бизнесът пък не може да продава и купува фирмени дялове. "Ударът е много силен - през август не се усеща, но се връщаме във времената на справките в съда", коментира Георгиев.

    Освен това в Информационната система за управление и наблюдение (ИСУН) не могат да се попълват формулярите за кандидатстване по европрограми, защото те автоматично вземат данни от Търговския регистър за ЕИК. Това може да доведе до изпуснати срокове по програми, ако те не бъдат удължени заради срива.  

        Правят ли се резервни копия

  В чл. 42 на Наредбата за общите изисквания към информационните системи, регистрите и електронните административни услуги се казва, че се създават резервни копия на всички данни и електронни документи най-малко всеки ден. Те се съхраняват на носител, различен от този, на който са разположени данните или електронните документи.      
От Агенцията по вписванията обясниха за "Дневник", че резервните копия от Търговския регистър се пазят на две места - в столичния квартал "Младост" и в Шумен. Увериха и, че двете места работят нормално.
От агенцията не успяха да отговорят на въпроса през какъв период от време се правят резервни копия като насочиха към фирмата, която поддържа информационната система на регистъра. Обясниха само, че не можело да се правят резервни копия всеки ден, тъй като информацията е твърде обемна и вероятно се правят записи веднъж на няколко дни.„

             
Ще има ли оставки

     В сряда Зорница Даскалова отговори на исканията на БСП да подаде оставка заради скандала с лаконичното: "Когато дойде време за оставки, ще разберат всички". Ден по-късно премиерът Бойко Борисов даде да се разбере, че смени в ръководството на Агенцията по вписванията ще има, но след 4-5 дни като бъде овладяна обстановката.

    Изявлението му не очертава светло бъдеще пред Даскалова, която оглави агенцията преди малко от повече от година, предложена от коалиционния партньор на ГЕРБ в управлението "Атака". Преди това тя беше член на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), като по данни на "Капитал" по време на престоя й там при нея попадат доста преписки, свързани с интересите на икономическите кръгове около депутата от ДПС Делян Пеевски. От общо 33 такива 18 са разпределени именно на Даскалова.
 

   В едногодишната си кариера начело на Агенцията по вписванията Даскалова вече е била предлагана за дисциплинарно наказание - в края на февруари от Инспектората на правосъдното министерството. Причината е заключение от проверка по сигнал на бивша служителка в агенцията, която е посочила дълъг списък от нарушения при управлението на институцията, както и за натиск, който ѝ е оказван по конкретна преписка.

   Министърът Цецка Цачева препраща препоръката за дисциплинарно наказание на Даскалова с искане за обяснения. Докато те пристигнат обаче предложената за наказание оспорва започналото производство пред Инспектората на Министерския съвет, а той излиза със становище, че няма формално основание за процедура, без да коментира събраните данни по същество.
След срива - със заповед от 14 август 2018 г., Цачева е разпоредила на Инспектората към ведомството си да направи пълна проверка на Даскалова за спазването на законите, подзаконовите и вътрешно-ведомствените актове за организацията на работа в Агенцията по вписванията, научи "Дневник" от източници в министерството.


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha