Днес е : Вторник, 12 Ноември 2019

КЗК видя монопола на медийния пазар, но не видя монополиста

Публикация 02 Jul, 2018 / akcent.bg

Регулаторът написа анализ, който обслужва ГЕРБ и ДПС

  Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) публикува секторен анализ на медийния пазар, който разчиства пътя пред управляващите да създадат нови механизми за контрол над независимите медии. Проучването започна през април след призив на премиера Бойко Борисов и официално искане към КЗК на министрите на икономиката, финансите и културата. Това е поредният анализ, с който регулаторът си измива ръцете за изкривената медийна среда.

   В доклада си комисията най-накрая откри, че съществува тенденция основната част от рекламните бюджети да се насочва към големите медийни групи. Очевидно регулаторът е видял, че има монопол, но си е стиснал здраво очите, за да не види кой е монополистът.

  Вместо да се препоръчат санкции, е даден съвет: "Всички допълнителни финансирания (извън установения начин на финансиране и/или бизнес модел) на участници на съответните пазари с публични средства, включително целеви средства по програми, следва да се извършват при ясни правила, прозрачни, недискриминационни условия и осъществяване на ефективен контрол".

   Най-абсурдното е, че като средство за решаване на проблема КЗК "счита за удачно създаването на регистър, съдържащ информация относно крайните собственици на всички видове медии и разпространители на медийно съдържание". Същото "решение" предвижда и законопроектът на Делян Пеевски и други депутати от ДПС, както и проектът на правителството.

   В анализа няма и дума, че разпределянето на пари по различни европрограми, които редица министерства периодично извършват, се случва в момента по неясни критерии и липса на прозрачност, вследствие на което почти винаги бенефициенти се оказват медии, близки до управляващите. Пропуснато е и че управляващите следва да създадат правила за недопускане на растящата концентрация на печатни, интернет издания, телевизии и радиа в едни и същи ръце, често свързани с политиката и с икономически кръгове около тях, каквито са заключенията на множество международни проучвания.

Очевидно е, че КЗК услужливо се произнася в угода на управляващите от ГЕРБ, които смятат да създадат орган, който да следи за журналистическата дейност. В края на февруари Министерският съвет прие решение, внесено лично от премиера Борисов, за създаване на работна група, която да изготви промени в действащото законодателство относно собствеността и финансирането на медиите и тяхното разпространение.

Уж независимият регулатор дава "зелена светлина" и на Пеевски, чийто закон предвижда да се депозират и всички приходи извън рекламата и банковите заеми, т.е. финансиране от неправителствени организации, дарения и пр. Финансирането на неговата пресгрупа обаче не влиза в тази категория.

   ИЗЧИСТВАНЕ

  КЗК е установила още и "недобросъвестни практики" при отчитането на абонатите на кабелните и сателитните оператори. Като резултат те имат "влошаване на пазарните условия и изкривяване конкуренцията на пазара на разпространение на телевизионни програми, както и на пазара на телевизионно съдържание". "В тези условия възстановяването на пазарната среда би следвало да се търси в провеждането на политики за изчистване на "сивия сектор", за да могат да настъпят пазарните ефекти", се казва още в анализа. Но не се споменава как.

Коментари

Свързани новини

Реклама

Реклама