Днес е : Понеделник, 14 Октомври 2019

Източва ли се БДЖ чрез ремонт на локомотиви?

Публикация 20 Mar, 2018 / Румен НИКОЛАЕВ

Поредната скандална обществена поръчка за 4млн. лева вади конкуренцията от участие

Източва ли се БДЖ чрез ремонт на локомотиви?

  Това бе темата на пресконференция днес, която дадоха "Експрес сервиз" Русе и БДЖ Кончар в пресклуба на БТА в столицата. Участници в нея бяха Анастас Колев, Гинчо Павлов, Цветелин Колев и Веселина Георгиева

Ето какво разказа Цветелин Колев на пресконференция в пресклуба на БТА в столицата:

  Преди 2 месеца излезе  журналистическо разследване за ремонта на локомотивите на БДЖ. Показа се как се правят фиктивни ремонти, какво е качеството на ремонтите и какво е състоянието на локомотивите.

  Всичко това е истина и е практика в БДЖ в последните две години.

  След като всичко това стана публично известно, БДЖ направиха наскоро  медийна кампания, в която твърдяха, че в България нямало заводи за ремонт на локомотиви и заради това ремонтите се превели от точно определена фирма.

ТОВА НЕ Е ВЯРНО.

Всички над 130 човека, които работят в завода ни в Русе се почувствахме засегнати от тази манипулация. Нашият завод го има и работи успешно както с български, така и с чуждестранни клиенти.

   Интересна е статистиката как от 14 ЖП оператора в България, Експрес сервиз  работи с всички частни – които са 12 на брой. Наши клиенти не са само двете фирми на БДЖ, които са и единствените възложители на обществени поръчки.

   В последните 2 години сме отстранявани 5 или 6 пъти от участие в обществени поръчки за ремонт на локомотиви. Последният случай беше отпреди 2 седмици – тогава ни отстраниха от прословутата поръчка за ремонт на мотриси на стойност 137 милиона лева. Решението им да отстранят единственият български кандидат е или защото нас ни няма, или защото преди време им бяхме презентирали как можем да направим това по-евтино в нашия завод. Но това е друга тема….

В Експрес сервиз се поддържат и ремонтират локомотивите на всички частни ЖП оператори – това са над 100 електрически и дизелови локомотива. Сградите ни са нови и енерго-ефективни, разполагаме с модерни съоръжения и инструменти, собствен изпитвателен участък и лаборатории.

   В чужбина нашият завод е известен и като  производител на маневрени локомотиви. Произвеждаме дизелови и електрически локомотиви за маневрена дейност и индустриални приложения. За първи път в Източна Европа създадохме акумулаторен локомотив, много преди революцията при електромобилите. Произведени от Експрес сервиз локомотиви се движат в над 20 държави по цял свят. Безспорните ни успехи са че наши локомотиви се движат в родината на локомотивите Англия и във взискателни държави като Германия и Швейцария.

   "Експрес сервиз" е с изцяло български капитал, през последните 10 години непрекъснато инвестираме в технологично оборудване и сгради и сме направили инвестиции за над 15 милиона лева. На този фон, твърденията че в България няма завод за ремонт на локомотиви, са несериозни.

   В БДЖ много добре познават нашето предприятие, познават нашия ремонт и новите ни локомотиви. Ето, тук виждаме председателя на СД на БДЖ – г-н Велик Занчев – в момента зам. министър на транспорта - как реже лентата на поредния ни цех.

Явно целта на нашето отричане е да се оправдаят, меко казано, странните решения на БДЖ как и къде да ремонтира локомотивите си.

Имено това е и целта на тази пресконференция – да ви запознаем с детайлите на поредния опит от БДЖ да бъдат източени пари чрез съмнителни ремонти.

   БДЖ "Пътнически превози" обявяват обществена поръчка за ремонт и поддръжка на 9 локомотива.

От публикуваните условия се вижда как локомотиви на БДЖ, ще се ремонтират от самите БДЖ - в техни сгради, с техни работници и части.

  Естествено, ключовото в обществената поръчка е кой ще издаде фактурите на стойност над 4 милиона лева.

   Интересно е да се знае, че въпросните локомотиви са създадени от нашите колеги от БДЖ-Кончар АД. Това е другото частно дружество в България, което има възможности за ремонт на локомотиви. Но колегите сами ще представят гледната си точка след малко.

   Куриозното е, че БДЖ изрично са записали, че ще изпълняват сами над 80% от обема на ремонтите. Дейностите, с които БДЖ ще помогне на изпълнителя са описани в публикуваната тръжна документация. Разбира се, това съдействие не се афишира, а е скрито в една от хилядите страници документи по процедурата.

  В депата на БДЖ ще се извършват всички ремонти по колоосите и тяговите двигатели, спирачните проби и изпитания на стенд, ултразвуковия контрол, ремонтите по електронните платки и много други. Описаните дейности представляват всички важни операции по ремонта и поддръжката на тези локомотиви. Какво остава за Изпълнителя на поръчката? – Да бърше стъклата, да сменя чистачки и други такива високо отговорни дейности.

  Притеснително е и размиването на отговорността за здравето и живота на машинистите и на десетките пътници в един влак. Единствените възможни причини за фатална катастрофа на тези локомотиви са проблеми в колоосите или спирачките на локомотива. Тук виждаме, че това са точки 1 и 5 от ангажиментите на БДЖ. Получава се едно размиване на отговорността, което може има фатални последици.

   Интересен е въпросът Защо БДЖ искат сами да правят ремонтите си в тази поръчка.

   Защо ще предоставят безвъзмездно кранове, стругове, части, персонал…..

   Дали това не е защото избраният Изпълнител няма възможност да обслужва тези локомотиви?

    При една изрядна процедура, държавно дружество не би следвало да подпомага изпълнителя, на когото и без това ще заплаща скъпите ремонти.

Дали тази помощ не е, защото избраният изпълнител няма собствени сгради, няма стендове и инструменти, няма необходимите съоръжения и квалифициран персонал?

  Не стои така въпросът, на пример, с нашия завод – ние успешно в момента обслужваме подобни локомотиви на частни клиенти. И това е без да ползваме технологичното съдействие или сградите и частите на БДЖ.

 Защо казваме, че поръчката е нагласена? Защо Експрес сервиз не може да участва в нея? БДЖ изискват локомотивите да се предават за ремонт на точно определено място – в Локомотивно депо София. Друго изискване е локомотивите да се ремонтират за 1 работен ден. Цялото време за придвижване на локомотива до завода на Изпълнителя, както и самото време за извършване на ремонтите е 8 часа. Това е абсурдно.

Колегите ще потвърдят, че за да направиш дори най-елементарното техническо обслужване на тези локомотиви са необходими поне 8 плътни работни часа. Излиза, че тези ремонти са възможни – и на теория – и на практика единствено на територията на Възложителя – в Локомотивно депо София. По този начин, единствената фирма, която може да посрещне тези изисквания, е сегашният изпълнител на поръчката. Това е фирмата БДЖ Тракция, заради която нашият завод е вече два пъти отстраняван от обществени поръчки на БДЖ.

  В същото време, тази фирма ползва без търг и конкурс Локомотивно депо София и съоръженията му. Вътре, обаче, се ремонтират не локомотивите на БДЖ, а и частни локомотиви. Едва ли  приходите от това не отиват в депото и в БДЖ. Това е класически пример на злоупотреба с държавна собственост и на нелоялна конкуренция. Ние също, може би искаме, вместо да инвестираме милиони в локомотивни заводи, да ползваме сгради, които са построени и се поддържат от БДЖ.

И тъй като  БДЖ е на издръжка на държавния бюджет /от нашите данъци/ излиза, че нашият завод и нашите работници – като добри данъкоплатци: веднъж инвестираме в собствен завод, а след това плащаме и за помещенията на нашите конкуренти.

Като български данъкоплатци, ние сме против това – държавни ресурси да се използват за наша нелоялна конкуренция. А и излиза, че „Експрес” сервиз плаща данъци на държавата, а тя подкрепя нелоялната конкуренция на БДЖ с нашите пари.

   В локомотивното депо на БДЖ в София частни локомотиви  се ремонтират от въпросната частна фирма БДЖ Тракция в обществени сгради и съоръжения.

Коментари

Свързани новини

Реклама

Реклама