Източва ли се БДЖ чрез ремонт на локомотиви?
Това бе темата на пресконференция днес, която дадоха "Експрес сервиз" Русе и БДЖ Кончар в пресклуба на БТА в столицата. Участници в нея бяха Анастас Колев, Гинчо Павлов, Цветелин Колев и Веселина Георгиева
Ето какво разказа Цветелин Колев на пресконференция в пресклуба на БТА в столицата:
Преди 2 месеца излезе журналистическо разследване за ремонта на локомотивите на БДЖ. Показа се как се правят фиктивни ремонти, какво е качеството на ремонтите и какво е състоянието на локомотивите.
Всичко това е истина и е практика в БДЖ в последните две години.
След като всичко това стана публично известно, БДЖ направиха наскоро медийна кампания, в която твърдяха, че в България нямало заводи за ремонт на локомотиви и заради това ремонтите се превели от точно определена фирма.
ТОВА НЕ Е ВЯРНО.
Всички над 130 човека, които работят в завода ни в Русе се почувствахме засегнати от тази манипулация. Нашият завод го има и работи успешно както с български, така и с чуждестранни клиенти.
Интересна е статистиката как от 14 ЖП оператора в България, Експрес сервиз работи с всички частни – които са 12 на брой. Наши клиенти не са само двете фирми на БДЖ, които са и единствените възложители на обществени поръчки.
В последните 2 години сме отстранявани 5 или 6 пъти от участие в обществени поръчки за ремонт на локомотиви. Последният случай беше отпреди 2 седмици – тогава ни отстраниха от прословутата поръчка за ремонт на мотриси на стойност 137 милиона лева. Решението им да отстранят единственият български кандидат е или защото нас ни няма, или защото преди време им бяхме презентирали как можем да направим това по-евтино в нашия завод. Но това е друга тема….
В Експрес сервиз се поддържат и ремонтират локомотивите на всички частни ЖП оператори – това са над 100 електрически и дизелови локомотива. Сградите ни са нови и енерго-ефективни, разполагаме с модерни съоръжения и инструменти, собствен изпитвателен участък и лаборатории.
В чужбина нашият завод е известен и като производител на маневрени локомотиви. Произвеждаме дизелови и електрически локомотиви за маневрена дейност и индустриални приложения. За първи път в Източна Европа създадохме акумулаторен локомотив, много преди революцията при електромобилите. Произведени от Експрес сервиз локомотиви се движат в над 20 държави по цял свят. Безспорните ни успехи са че наши локомотиви се движат в родината на локомотивите Англия и във взискателни държави като Германия и Швейцария.
"Експрес сервиз" е с изцяло български капитал, през последните 10 години непрекъснато инвестираме в технологично оборудване и сгради и сме направили инвестиции за над 15 милиона лева. На този фон, твърденията че в България няма завод за ремонт на локомотиви, са несериозни.
В БДЖ много добре познават нашето предприятие, познават нашия ремонт и новите ни локомотиви. Ето, тук виждаме председателя на СД на БДЖ – г-н Велик Занчев – в момента зам. министър на транспорта - как реже лентата на поредния ни цех.
Явно целта на нашето отричане е да се оправдаят, меко казано, странните решения на БДЖ как и къде да ремонтира локомотивите си.
Имено това е и целта на тази пресконференция – да ви запознаем с детайлите на поредния опит от БДЖ да бъдат източени пари чрез съмнителни ремонти.
БДЖ "Пътнически превози" обявяват обществена поръчка за ремонт и поддръжка на 9 локомотива.
От публикуваните условия се вижда как локомотиви на БДЖ, ще се ремонтират от самите БДЖ - в техни сгради, с техни работници и части.
Естествено, ключовото в обществената поръчка е кой ще издаде фактурите на стойност над 4 милиона лева.
Интересно е да се знае, че въпросните локомотиви са създадени от нашите колеги от БДЖ-Кончар АД. Това е другото частно дружество в България, което има възможности за ремонт на локомотиви. Но колегите сами ще представят гледната си точка след малко.
Куриозното е, че БДЖ изрично са записали, че ще изпълняват сами над 80% от обема на ремонтите. Дейностите, с които БДЖ ще помогне на изпълнителя са описани в публикуваната тръжна документация. Разбира се, това съдействие не се афишира, а е скрито в една от хилядите страници документи по процедурата.
В депата на БДЖ ще се извършват всички ремонти по колоосите и тяговите двигатели, спирачните проби и изпитания на стенд, ултразвуковия контрол, ремонтите по електронните платки и много други. Описаните дейности представляват всички важни операции по ремонта и поддръжката на тези локомотиви. Какво остава за Изпълнителя на поръчката? – Да бърше стъклата, да сменя чистачки и други такива високо отговорни дейности.
Притеснително е и размиването на отговорността за здравето и живота на машинистите и на десетките пътници в един влак. Единствените възможни причини за фатална катастрофа на тези локомотиви са проблеми в колоосите или спирачките на локомотива. Тук виждаме, че това са точки 1 и 5 от ангажиментите на БДЖ. Получава се едно размиване на отговорността, което може има фатални последици.
Интересен е въпросът Защо БДЖ искат сами да правят ремонтите си в тази поръчка.
Защо ще предоставят безвъзмездно кранове, стругове, части, персонал…..
Дали това не е защото избраният Изпълнител няма възможност да обслужва тези локомотиви?
При една изрядна процедура, държавно дружество не би следвало да подпомага изпълнителя, на когото и без това ще заплаща скъпите ремонти.
Дали тази помощ не е, защото избраният изпълнител няма собствени сгради, няма стендове и инструменти, няма необходимите съоръжения и квалифициран персонал?
Не стои така въпросът, на пример, с нашия завод – ние успешно в момента обслужваме подобни локомотиви на частни клиенти. И това е без да ползваме технологичното съдействие или сградите и частите на БДЖ.
Защо казваме, че поръчката е нагласена? Защо Експрес сервиз не може да участва в нея? БДЖ изискват локомотивите да се предават за ремонт на точно определено място – в Локомотивно депо София. Друго изискване е локомотивите да се ремонтират за 1 работен ден. Цялото време за придвижване на локомотива до завода на Изпълнителя, както и самото време за извършване на ремонтите е 8 часа. Това е абсурдно.
Колегите ще потвърдят, че за да направиш дори най-елементарното техническо обслужване на тези локомотиви са необходими поне 8 плътни работни часа. Излиза, че тези ремонти са възможни – и на теория – и на практика единствено на територията на Възложителя – в Локомотивно депо София. По този начин, единствената фирма, която може да посрещне тези изисквания, е сегашният изпълнител на поръчката. Това е фирмата БДЖ Тракция, заради която нашият завод е вече два пъти отстраняван от обществени поръчки на БДЖ.
В същото време, тази фирма ползва без търг и конкурс Локомотивно депо София и съоръженията му. Вътре, обаче, се ремонтират не локомотивите на БДЖ, а и частни локомотиви. Едва ли приходите от това не отиват в депото и в БДЖ. Това е класически пример на злоупотреба с държавна собственост и на нелоялна конкуренция. Ние също, може би искаме, вместо да инвестираме милиони в локомотивни заводи, да ползваме сгради, които са построени и се поддържат от БДЖ.
И тъй като БДЖ е на издръжка на държавния бюджет /от нашите данъци/ излиза, че нашият завод и нашите работници – като добри данъкоплатци: веднъж инвестираме в собствен завод, а след това плащаме и за помещенията на нашите конкуренти.
Като български данъкоплатци, ние сме против това – държавни ресурси да се използват за наша нелоялна конкуренция. А и излиза, че „Експрес” сервиз плаща данъци на държавата, а тя подкрепя нелоялната конкуренция на БДЖ с нашите пари.
В локомотивното депо на БДЖ в София частни локомотиви се ремонтират от въпросната частна фирма БДЖ Тракция в обществени сгради и съоръжения.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай