Днес е : Неделя, 5 Юли 2020

`Лукойл` може да не продаде българския си бизнес

Публикация 08 Apr, 2017 / akcent.bg

Генералният директор на "Лукойл България" Валентин Златев пред "Капитал"

   Валентин Златев е генерален директор на четвъртата по приходи компания в страната - "Лукойл България", и е в надзорния съвет на най-голямото дружество в България "Лукойл Нефтохим Бургас", и двете собственост на едноименната руска група. Така той управлява бизнес с горива за 3 млрд. лв. и надзирава производство за 5.4 млрд. лв. за 2015 г. Първата компания държи 50-60% от пазара на едро и 29% от продажбите в бензиностанции, по данни от дружествата. Валентин Златев оглавява и секторното обединение - Българска петролна и газова асоциация, в която членуват всички големи дружества от сектора.

  "Капитал" потърси за разговор Златев заради актуалната тема с горивата: веднага след изборите Комисията за защита на конкуренцията реши, че няма картел сред шестте големи вериги бензиностанции, въпреки че през есента председателят на регулатора твърдеше, че има доказателства и ще наложи глоби. Тази седмица Министерството на финансите предостави след съдебно решение данни кой и какви акцизни складове държи. Справката показа концентрация: 82% от капацитета при дизела е на двете български компании на "Лукойл", а при бензина - 92%. Петролните бази са ключови за конкуренцията на пазара, тъй като от там се закупуват легалните горива за бензиностанциите.

   Обяснете на потребителите как е възможно в цените на горивата на бензиностанциите на "Лукойл" и на Веселин Марешки да има такава съществена разлика?


- Нямам обяснение. Той винаги обсъжда цените на членовете на асоциацията и е компетентен, когато коментира как ние образуваме цените. Но аз нито веднъж досега не съм видял да каже как той успява да стигне тези, за които пледира, че са пазарни. При днешните цени на нефта 50% от стойността на горивата са данъци - акцизи, ДДС, пътни и авто такси и други; 34% е себестойността на суровината и стойността на преработката на нефта; 8% са разходи за транспорт, с автоцистерни, с вагони, по тръбопровода; 7% са ни операционните разходи, в т.ч. заплати, амортизации, съхранение и други разходи за маркетинг и дистрибуция. Около 1% от цената е нашата чиста печалба.

  Къде оттук г-н Марешки може да намери 30 ст. да свали цената по-надолу, аз не мога да отговоря на това, със сигурност не е в тази част на спектъра, не е от разходната част. Аз съм готов да изнеса, вкл. счетоводните данни срещу тези проценти с конкретни цифри. Няма откъде да се намерят тези 30 ст. по-евтини горива, ако всичките данъци, които са 50% от цената, са платени.

Готов съм да публикувам публично цената и да я разложа цифра по цифра. Очаквам, разбира се, че г-н Марешки ще направи същото и ще покаже платените данъци.

Г-н Марешки не е конкурентен на нашите бензиностанции. Категорията клиенти, които зареждат от него, не са наши клиенти.

   Защо имате доверие на НАП и митници, когато проверяват "Лукойл", но не и когато проверяват конкурент?

- Първо, г-н Марешки не е нов конкурент. В България Министерството на финансите каза, че има 7000 бензиностанции. Всичките тези хора през този период са работили на едни по-различни в някаква степен цени от нас. Не са имали връзка с данъчната агенция и са съществували общо взето извън приетите по закон норми за една бензиностанция. Г-н Марешки в това отношение не е ново явление. Той е явление от гледна точка на публичността, с която той афишира своя бизнес. Той изигра много лоша шега на всички тези хора със 7000 ведомствени бензиностанции, защото те неминуемо ще бъдат обект на проверка. И реши, че чрез бизнеса си може да купи изборите в България и да управлява държавата.

  По отношение на проверките, аз го заявих много ясно и това е категоричното мнение на Българската петролна и газова асоциация, че има политически чадър върху г-н Марешки.

    Кой е разпънал чадъра?

- Основанието да го твърдя е, че нито един държавен орган не е излязъл с финална проверка, нито един не е казал - аз започнах проверка, завърших, приключих и ето резултата. На въпроса кой, аз не мога да ви отговоря, има компетентни органи, които трябва да преценят кой не си е свършил работата.

   Не е съвсем вярно, че Марешки няма никакви проблеми с държавата - започнаха проверка в русенската "Полисан", откъдето той зарежда.

- Какво общо има г-н Марешки с "Полисан", освен че му е доставчик, както чух от него. Ние не сме му доставчик, директен, и той отказа да подпише договор с нас, и аз показах пред журналисти документа, който той подписа за отказа.

        През кого купува вашето гориво?

- При всички положения го купува през много посредници. Може да го купува от всеки наш клиент. Въпросът е, че след това се нарежда една верига от компании, които очевидно са толкова ефективни, че всяка от тях намалява цената и в крайна сметка на бензиностанцията той е с 30 ст. по-евтин, отколкото е нашата производствена цена.

   Няма ли теория да успява да продава толкова големи обеми, че да може да работи на една такава ценова разлика?

- Това по никакъв начин не променя себестойността на продукцията. Когато тя излиза от Бургас, отива до Благоевград или до Сопот и се връща пак в Бургас и на цена по-ниска от нашата производствена цена - няма такава цена. На бензиностанцията.

   Говорите за политически чадър. През повечето от времето управляваше ГЕРБ, а през последните години министър беше Горанов...

- За разлика от битуващото мнение и насаждано от вашите колеги, с политика никога не съм се занимавал и няма да се занимавам. Така че коя политическа партия управлява не е мой въпрос и не е нещо, което, честно казано, ме интересува. Въпросът е резонен от тази гледна точка, че Министерството на финансите трябва да контролира. Ние имаме за 2016 г. 17 срещи с министър Горанов, резултата го знаем, очевидно че не му е останало време да упражни достатъчен контрол.

   Тази седмица стана ясно, че при акцизните складове за горива има свръхконцентрация - "Лукойл България" и "Лукойл Нефтохим Бургас" държат 80-90% от капацитета им. Защо нямате конкуренти?

- Имаше няколко депутати, които се бяха превърнали в говорители на част от нашия бранш, и то несветлия. И се опитваха всячески да внушават, че само две компании държали складовете. Г-н Мартин Димитров, който е писал това писмо в съавторство, присъства на 14 декември на заседанието в парламента на анкетната комисия по пазара на горива. Агенция "Митници" тогава каза, че има 118 акцизни склада и няма нито един отказ за издаване на лиценз. Той не зададе нито един въпрос. Това е информация, която е абсолютно публична, която е на сайта на агенция Митници, която той чу в парламента със собствените си уши, но е написал писмо на финансовото министерство, те поради някаква много секретна тяхна причина не искат да му отговорят, той ги осъди и те накрая му отговориха. И той накрая е изчислил, че най-много складове като обем и като обекти има "Лукойл Нефтохим". Разбира се, ние сме най-големите, това включва и рафинерията, която се води акцизен склад. Нашият дял на пазара на едро е 50-60% от вътрешния пазар. Срещу това нещо ние показваме данъците, които сме внесли. Къде са останалите 40% от внос и в кои складове се съхраняват? Защо складове с нулев обем са получавали лицензи, може би въртят само едни документални неща.
"Готов съм да публикувам публично цената и да я разложа цифра по цифра. Очаквам, разбира се, че г-н Марешки ще направи същото и ще покаже платените данъци."

 "Готов съм да публикувам публично цената и да я разложа цифра по цифра. Очаквам, разбира се, че г-н Марешки ще направи същото и ще покаже платените данъци."
Фотограф: Надежда Чипева

    КЗК първо твърдеше "имаме доказателства - има картел", сега заяви, че няма. Защо промени твърдението си?

- Първо, КЗК не е сменяла позицията. За мен позиция на КЗК е окончателният писмен документ, който аз получавам. Ако някой е давал интервюта и е коментирал нещо, не е мой въпрос да го тълкувам. Ние имахме почти година и нещо срок, в който представихме кашони с доказателства, бяха наши юристи тука, адвокати, изслушаха ни и има решение на КЗК. Това аз мога да коментирам. Всичко друго излиза от обективната икономическа и правна логика и е в едно друго поле. Това решение, между другото, не е единствено на българската антимонополна комисия. През ноември немската комисия излезе със същото решение. Икономическата и юридическа логика в Европа е такава, че няма откъде да дойдат различни цени.

 За мен решението на КЗК е независимо и обективно. Което доказва още веднъж, че КЗК е правилно назначена от българския парламент и въпреки опитите за натиск не се влияе от него.

    Различното в България беше, че КЗК откри е-мейли, в които служители от различни конкурентни компании си комуникират, а после ги пренебрегна в окончателното решение...

- Всичките тези фирми са наши клиенти. Това, че служител на компания отива и казва аз ще проведа среща, за да обсъдим обем, цена и т.н., е логично, защото ние подписваме договори с всичките тези клиенти. Там никъде не се говори за цена на бензиностанция.

   Имаше е-мейли, в които се говори за цени за бъдещ период от време...

- Извинявайте много, но ако мислите, че управителят на бензиностанцията определя цените в една нефтена компания... Това е извадено от контекста. Ние затова поискахме да ни бъде предоставена цялата информация, която беше събрана за картела.

   Ако някой мисли, че може управител на бензиностанция да определи бъдеща цена в една нефтена компания, това означава некомпетентност и наивност. Цената въобще във всяка една нефтена компания е плод на доста фактори. При нас тя е в компютърна програма и субективното влияние е сведено до минимум.

   От "Лукойл" най-активен в мейлите с конкуренти е Кристиян Стоянов. Какво ще предприемете?

- Той е служител в един от отделите на фирмата. Аз, честно казано, не виждам причина даже да го уволня. И той с някаква подобна дама в "Еко" си обменили два имейла. Имейлът е от 2012 г. и е само един. Представете си, че той има симпатии към това момиче и е решил да й изпрати тази информация. С един имейл от 2012 г., ако някой счита, че това е договорка...

   Пак казвам, това са неща, които могат да говорят за обмен на информация, нормално, ние сме хора, имаме някакви емоции, но по никакъв начин не значи, че ние сме седнали и сме се договорили за цените. А дори да седнем да се договорим за цени, ние не можем да ги направим по-различни.

  Имаше неофициална информация от КЗК, че компютрите в "Лукойл България" не са били проверени. Така ли е?

- Бяха проверени. Включително и в този кабинет влизаха, имало е даже скандал, защото, виждате, и в момента на бюрото ми няма компютър и те 20 минути са ровили навсякъде. Аз нямам компютър, нямам интернет на телефона даже.

   А как се справяте без компютър?

- Помня добре. Имам достатъчно сътрудници, които получават информацията. Всеки човек си има начин на работа.

   Ако всички компании са принудени да продават на близки цени, защо "Ромпетрол" беше изключена от картела?

- "Ромпетрол" продава ли на различни цени? Аз не мога да отговоря вместо КЗК. Не знам каква е логиката, по която са взели решението. Може да не са намерили имейл, може и те да нямат компютри като мен. И на мен също ми беше странно, ако трябва да съм честен.

   За продажбата на българския бизнес

  В средата на миналата година беше съобщено от руската "Лукойл", че ще продадат активи на четири пазара, включително в България. Какво се случва с този план?

- Когато говорим за активи с такава голяма стойност, нищо бързо не може да се случи. Да, имаше такова съобщение. В България и в Румъния имаше непонятен натиск, който на друго място не сме срещали. Тук четири пъти ни се отнема лицензът през годините, КЗК постоянно ни проверява, за една година имахме 7 данъчни ревизии и митнически проверки. Това безспорно е едно административно бреме, което много пречи на ежедневната работа.

   Това ваше мнение ли е за причината, тъй като в официалното съобщение на "Лукойл" нямаше такива твърдения?

- Нали питате за моето мнение, затова го коментирам. Естествено в съвета на директорите на компанията възникват въпроси заслужава ли си за може би най-малкия и най-беден пазар да се правят тези инвестиции. Само в завода в Бургас ние сме вложили 3 млрд. долара.

Акционерите ни питат къде ги харчим тези средства и кога ще се върнат. Това е нормалната логика на всеки един бизнесмен. Така че, предполагам, това е била причината, поради която такива слухове се появиха.

     Не е въпрос на слухове, а официално беше обявено от руската компания.

- В случая с България и Румъния имаше лек нюанс. Аз се надявам, че всичко това е приключило и че ние няма да сме поредните инвеститори, които ще си тръгнем от България. Нещо повече. При една стабилно финансова ситуация, при една политическа предсказуемост, сме готови да инвестираме и да развием по-нататък завода и да модернизираме веригата си бензиностанции. Всичко в света се променя. Утре може би ще инвестираме отново.

    Промяната в намерението след решението на КЗК ли дойде?

- Разбира се, обективното решение прави България страна, в която върховенството на закона очевидно има място и това е плюс, който би повлиял положително върху това да продължаваме да работим тук.

        За губещата рафинерия

  "Лукойл Нефтохим" е на загуби пет години. А бяхте казали, че 2015 г. най-накрая рафинерията ще излезе на печалба, но това не се случи...

- Ние сме на печалба. "Лукойл Нефтохим Бургас" е платил над 50 млн. лв. данък печалба през годините. От 2011 г. не сме плащали в продължение на няколко години данък печалба, защото е на загуба. Това е тенденция в тази индустрия в целия ЕС - заради високите цени на петрола преработващият маржин беше отрицателен в цяла Европа. Затова 14 рафинерии затвориха. Иначе по-просто казано, тон нефт като цена струваше повече, отколкото нефтопродуктите, които се получават от него. За 2016 г. ние отново сме на печалба, и то на доста сериозна.

  Как при същите пазари и нефт рафинерията на Hellenic в Гърция излизаше на плюс...

- Не мога да коментирам резултати на колеги, още повече че не съм ги виждал. Сръбската рафинерия също беше на печалба през тези години, само че те добиват от 100 км собствен нефт. При обема на нашето производство и след инвестиция от 1.4 млрд. долара в този период, продуктите, които получавахме и при този рефайнинг марж, това е нашият резултат. Той се одитира и от българските контролни органи и от една от най-големите одиторски компании.

  Има съмнения, че изнасяте печалбата в чужбина през "Литаско"?

- Затова има хора които ни проверяват - има НАП, има митнически власти в България, ние имаме ревизии през всичките тези години. И те следят тези цени. Те виждат цената, която се изнася, и тази цена е пазарна и е международна. Следи се законът, който казва, че с 20% разлика се счита за незаконно, те ги проверяват тези неща. Но и медиите не трябва да публикуват безкритично всичко, защото е най-лесно да се каже - ето 30 ст. се продава по-евтино, или в една колонка сме намерили 70% повече сяра и сме я запечатали и какво от това?! Никой не пита откъде е дошъл дизелът.

       За политическата и икономическата среда

  Вие представлявате руска компания. Ако България трябва да избира, ЕС или Русия е по-ключов за Вас?

- Мисля, че България е направила своя избор, България е член на ЕС, България е член на НАТО и това е тема, която българите приключиха преди 10 или малко повече години. Друг е въпросът, че българите трябва да живеят по-добре като членове на ЕС. И тук също има един дълг на българските политици към българския народ. Те много лесно ги пускат в посока, ту горивата са ви скъпи, ту газът и токът ви е скъп, но за всичките тези години бягат от отговора защо българите са най-бедните в ЕС.

  Как може да се реши този проблем?

- Ако имам готов отговор, вярвайте ми, щях да се кандидатирам на тези избори. Не е лесно. Въпросът е по-фундаментален. Има едно недоразбиране, и то в някаква степен умишлено насаждано в българското общество - когато се смени системата от административно управленческа икономика към пазарна, ние де факто избрахме, че е по-добре да живеем в условията на капитализъм и свободна конкуренция. Някак си това не беше обяснено добре на хората, защото свободният пазар изисква малко по-други усилия и малко по-друго качество на труд, на лична инициатива и т.н.

  Като претендираме, че сме европейска държава и има върховенство на закона, какви 25 години преход търсим в случая? Тук е голямата илюзия и голямото разминаване. Хората очакват, че всички от само себе си ще карат мерцедеси, че ще получават по 10 хил. долара заплати, а няма как да се случи това и демокрацията сама по себе си няма как да го донесе. Трябва да се трудим, трябва да се спазват законите, трябва наистина да има пазарна икономика, защото ние живеем в условията на капитализъм в момента.

   Публично известно е, че се познавате с Бойко Борисов. Не обсъждате ли с него проблемите в сектора?

- Очевидно е, че нямам тази възможност да бъда толкова често с него и да обсъждам тези въпроси, след като даже и при неговото управление част от тези въпроси не бяха решени. Така че, очевидно нямам този достъп, в който ме подозира обществото, за да мога да му повлияя в тази насока.

Коментари

Свързани новини

Още Новини

Реклама

Реклама