Днес е : Понеделник, 14 Октомври 2019

Искрен Веселинов: България плаща скъпо заради бюрократичната концепция на МВФ за ниско платената работна ръка

Публикация 04 Mar, 2017 / Румен НИКОЛАЕВ

Промяна в политиката на доходите е базисна. За да има икономика, да има решение и на се демографския проблем.

    -    Г-н Веселинов, ще се прекрати ли демографския срив в страната и частност в Русе, и по какъв начин?

   Демографската криза има много измерения. Тя засяга всяка една сфера на обществения живот. Ние, Патриотите, и по- специално ВМРО, бяхме първите, които първи биха тревогата по тоя въпрос.

   В далечната 1998 година, отчитайки катастрофалните тенденции, публикувахме своята първа демографска програма. Последваха инициативи за  семейното подоходно облагане, лечение на безплодие и ред други предложения. Те обаче  или бяха осъществени частично, или не бяха започнати.

Днес, почти 20 години след това, вече като Обединени патриоти, сме единствената политическа сила с  ясна програма, ясна система от мерки, които може  да обърне тенденцията за изчезване на българската нация.

     -    А това не се ли отрязява негативно и на икономиката?

   Да, така е, демографскита криза  води до липсата на работна ръка, най-вече квалифицирана, до невъзможност за разтеж и до бягство от страната на хората с потенциал. В Западна Европа те намират по-добра реализация и възнаграждение.

  Впрочем, доходите са основният проблем в това отношение, защото България се превърна в заложник на една икономическа концепция, родена от бюрократичната система на МВФ през 1997 година. Те наложиха България да залага на ниско платена работна ръка, с което да привлича инвестиции. Две десетилетия по-късно резултатите са катастрофални. Всяка година около 3 промила от населението /3 на 1000 души/ се опътват зад граница.

   Досега това бяха предимно хора с квалификация, а вече и всички, които нямат нещо, което да ги задържа тук. Т.е., промяна в политиката на доходите е базисна, за да има икономика, да има решение и на се демографския проблем.

    -    Всъщност, освен заради заплати, най-вече младите хора напускат България заради системата, заради съмненията, че тук може всеки да се развива нормално, без партийни или други протекции, заради липсата на справедлива съдебна система, така ли е?

   Липсата на чувство за справедливост е основно, хората не се интересуват чак толкова от самата съдебна система. Но те чувстват несправедливостта във всяка една сфера на обществото. Преди няколко мандата се носеха легенди как ДСП назначава само свои кадри в контролираните от тях общини и ведомства, сега това се прави от всички.

     -    Кои имате предвид?

   И ГЕРБ, като се почне с техните Калинки още от  2009 година, и БСП с Батко и братко, и ДПС с младия и успял „бизнесмен“ Делян Пеевски... Това са пороци, които всеки посочва, докато е в опозиция и консумира смело, докато е на власт. Това е и един от символите как партиите разделиха нацията. Не може и не трябва партийната книжка да осигурява работното място. Екпертното мнение трябва да е водещо.

     -   Една друга важна тема, която определено най-много се дискутираше от ВМРО е тази за инфраструктурните проекти? Пътят Русе – В. Търново остана „хит“ и за предстоящите избори. Не е ли вече обидно за русенци, за семействата на загиналите десетки всяка година семейства?

   Аз твърдя, чо поне вече поне десетилетие, нямаме менистър на регионалното развитие. Имаме министри на усвояване на евросредства, напоследък на стиропорите и изолациите.... но не и на регионалното развитие. Като народен представител за период от 2 години от трибуната на Народното събрание съм поставял въпроса 4 пъти пред различни министри, за крещящата диспропорция в публичните средства, които се наливат на Север, и на Юг от Балкана. По някои оперативни програми, като „Транспорт“, този планов период 2016-2020 ще отчете 1:30 и нито един киломентър път или железница ремонтирани в Северна България. Всички русенски депутати се срещнахме с министър Павлова още в началото на мандата и поисакхме исграждането на автомагистрала Русе- Велико Търново. Магистралата вече се проектира, източници на финансиране – няма. Сега чета в Програмата на ГЕРБ, че няма да е магистрала, и че ще е да е скоростен път.  Явно та този проект се гледа с огромно пренебрежение доколкото приоритет ще бъде някой път, угоден за софиянци.

   За мен това си остана задача №1 за новия парламент, като имам подкрепата на групата на ОПатриоти.

 -  Икономика, добре, но като че ли инвестициите заобикалят Русе все по-категорично. Щеше да се строи завод за врати на леки коли на френски ковцерн, за авиоварти, имаше интерес и към Летищотео? Защо нищо тук не се случва?

   Един от сериозните проблеми е липсата на инфраструктура, за която говорихме по-горе. Освен за пътища, става въпрос и за железница, и за интермодален терминал. Има сериозна опасност тази инвестицио от над над млн. евро няма да се случи. За нас спасяването и ще е основна задача. Липсата на инвестиции в региона е проблем, по който нито държава, ниво облщина правят нещо. Добрият пример на индустриалния парк от 2005 година не бе последван. Има десетки възможности- бивши военни имоти, терени на държавни предприятия, земеделски земи, но фагоритизираните райони са София Пловдив, Бургас

     -    Икономика- добре, но чистият въздух след близо 30 години отново стана основна тема и проблем пред русенци. Ими ла решение?

  Бях на някои от гражданските протести за чист въздух, инициирах и подписка в парлавента, която предадох на министър на екологията и водите. Направих и питане.

  Надявам се, че гражданската активност и парламентарният натиск ще дадат резултати и следващият септември няма да се налага да организираме бунтове. Но няма да се поколебаем.

   Държавата дължи на русенци спазване на екологичното законодателство и нито чужди посланници, нито чиновническо безхаберие имат право да отнемат на пражданите чистия въздух.

Коментари

Свързани новини

Още Новини

Реклама

Реклама