АППД: Ледоходът по Дунава ще нарасне до 70 процента до края на седмицата
Публикация 09 Jan, 2017 / Румен НИКОЛАЕВ
Ледоходът по Дунава предвид очакваните температури се очаква да нарасне с още 20 процента. Това съобщиха от Дирекция "Хидрология и хидрометеорология" на АППД за Акцент.БГ.
Ледоходът е обхванал в момента средно от около 50 на сто от водната повърхнност, като при Силистра е възможно в края на седмицата да достигне 100 процента.
Все още състоянието на реката не затруднява пристанищната дейност. Проблем създават най-вече студът и силния вятър.
Ледотермичен режим на река Дунав на 09.01.2017г.
· В района на с.Ново село - ледоход 30%;
· В района на гр.Лом - ледоход 50%;
· В района на гр.Оряхово - ледоход 50%;
· В района на гр.Свищов - ледоход 40%;
· В района на гр.Русе - ледоход 50%;
· В района на гр.Силистра - ледоход 50%.
Какво всъщност е ледоходът?
Хора от вътрешността на страната доскоро си задаваха този въпрос. Някои си го представяха като машина, а други - като обувки за ходене по лед.
Русенци с усмивка обаче им обясняват: "Ледоходът е движение на ледени блокове по течението на река Дунав".
И то движение, съпроводено със специфичен скърцащ звук, сякаш си във филм на ужасите. Издават го ледените блокове, които се търкат, блъскат, минават един под друг.
Ледоходът е рядко явление
Появява се веднъж на 5 години, казват експерти. Според тях условията за ледоход по река Дунав се създават, когато са налице 3 основни фактора - продължителен период от най-малко 10 дни, в които температурата на въздуха е под минус 10 градуса, ниско ниво на реката и температура на водата от 0 градуса.
Тогава започва да се образува лед. Първо, крайбрежен, който идва от замръзналите притоци.
Ледените късове се разрушават, вливат се в Дунав и така увеличават площта си. Ако тези 3 фактора продължат да съществуват повече от около 5 дни, постепенно процентът на ледоход по реката се увеличава и се превръща в същински.
Крайбрежният ледоход не е опасен. При тези фактори обаче за седмица той може да достигне от 50 до 70%.
Най-напред се покрива повърхността с ледени късове, после започва и тяхното удебеляване - от 1-2 сантиметра, докато се получат огромни плаващи ледени блокове от над 100 кв. метра с дебелина от 10 см и нагоре. Така постепенно реката се изпълва.
До 50% ледоходът не е опасен за корабоплаването. Но над този процент започва да застрашава плавателните съдове. Замръзването на реката пък се получава, когато ледоходът спре да се движи и стои на едно място.
Процесът се предшества от ледовите запори - там, където има голяма група острови и участъкът е тесен.
И си представете една ледена маса от 70 до 90%, която напира отгоре в този участък и всичкият ледоход се събира, за да премине. Чува се страшен шум и пукот.
Този лед се натрупва и набива под повърхността и така се създава леден бент. Той може да стигне до 10 метра дебелина. Нагоре от този запор, започва много бързо покачване на реката, може да се стигне и до наводнения.
Коментари
Свързани новини
България и Румъния се договориха за трети мост над река Дунав
Премиерът се уговори за съвместно заседание и с румънския си колега
Сред акцентите в разговора са приносът на проекти като бъдещ нов мост на Дунав, и драгирането на плавателния път по реката
Kapaджoв: Hитo eдин мocт нa Дyнaв нямa дa e гoтoв в мaндaтa
Peгиoнaлният миниcтъp oxлaди oбeщaниятa нa пpeмиepa Kиpил Πeтĸoв и финaнcoвия миниcтъp Aceн Bacилeв
Защо няма и вероятно няма да има модерни кораби за разходка по Дунава?
SOS от Дунава: над 20 кораба и повече от 40 несамоходни съдове са блокирани при Белене от неделя
Десетки хиляди евро денгуби за корабособствениците, милиони по проект на АППД за драгиране явно са потънали за година в речния път
Предпоследно: Пръскането на комарите по Дунава от петък
Дамян Илиев, ИАБХ: Реално самолети те облитат представените територии от кметовете от понеделник
ОДБХ: Двата милиона за пръскане срещу комари са целеви
България има интерес от трети мост над река Дунав и ще настояваме за неговото изпълнение
В Букурещ Борисов заговори за три възможности за мост над Дунав