Четвъртък, 25 Април 2024

Празникът на божоле нуво

 Празникът на божоле нуво
Публикация   14:56     17 Ноемв, 2016 /     akcent.bg   /     1018

Едновременно отричано и възхвалявано, младото вино безспорно има свой стил и емоционалност

  Днес е денят на божоле нуво. Винаги в третият четвъртък от ноември, когато Франция и целият свят възкликват Beaujolais Nouveau est arrive! и отварят бъчвите и бутилките с младото гаме (бел.ред. - гаме е сортът, от който се прави виното божоле), мненията са емоционално поляризирани. Винените сноби заклеймяват божолето с присъщата си надменност, като изтъкват, че напитката може да се нарече вино само с много условности и няма почти никакви достойнства. Други обаче с нескрито удоволствие пресушават бутилката с това наистина пивко, плодово и весело омайно вино, чиито аромати понякога напомнят на банан, бонбони и малини, а друг път на виолетки, ябълки или боровинки.

Мнозина обаче постъпват мъдро - вместо да натоварват с високи очаквания младото вино, те просто се включват в празника и се отдават на веселяшкото, младежко и някак щастливо опиянение, което то създава. Защото Денят на божоле нуво в цял свят е точно това - празник.

   Защо е популярно

  През първата половина на XX в. младото божоле се предлагало в късна есен от местните производители буквално за жълти стотинки като вино за наздравици - за да отпразнуват края на гроздобера. На него са се наслаждавали основно многобройните хора на изкуството в бистрата на Лион, но след края на Втората световна война то намира път към Париж, където с него постепенно се запознават и чуждите посетители.

  Възходът на божоле нуво през 70-те и 80 -те години обаче се свързва с един от известните френски производители от Божоле - Жорж Дюбоф, наследник в една от най старите винарски фамилии в региона, неуморен и изцяло отдаден на семейния бизнес. Дюбоф има истински нюх към хитрите начини да продава и популяризира виното и към маркетинга въобще. Той е убеден, че и младото, ароматно, плодово, свежо вино има търговски потенциал, а не само традиционните отлежали комплексни вина. Дюбоф успява да спечели не само местната, но и международната публика, като за трамплин му служи шансът да представи своите вина във френския павилион на Световното изложение в Монреал 1968 г.

  Днес Дюбоф е най-големият производител в региона и често бива наричан Краля на божолето заради огромното си влияние върху пазара и агресивния международен маркетингов подход.

   Да празнуваме
  През ноември хълмовете в Южна Бургундия за няколко дни се превръщат в сърцето на винарския свят. От 70-те години до днес търговци и ресторантьори буквално се надпреварват да транспортират младото вино с каквито превозни средства позволява епохата, за да достигне навреме крайните дестинации. Идеята за състезание с новите бутилки и бъчви божоле до Париж привлича медийното внимание и през 70-те става национално събитие, а през 80-те се разпространява в Европа, следвана от САЩ и Азия през 90-те.
Когато виното достигне крайната си цел, събитието се превръща в истински празник под слогана Le Beaujolais nouveau est arrivé (Новото божоле пристигна).

  Разбира се, най-бурно празнуват в Божоле - там се случват около 120 фестивала, свързани с младото вино. Най-популярният е Les Sarmentelles в столицата на Божоле - Божу. Петдневния празник включва дегустации, музика и танци, огромно разнообразие от местна храна. В полунощ с фойерверки се отварят бъчвите с младото вино, което се пие до сутринта. Не само във Франция младото божоле е повод за празник. В Япония, Китай, САЩ и цяла Европа потребителите посрещат божоле нуво с бурни наздравици. В България в третия четвъртък на ноември специализираните магазини също предлагат избор и дегустации на младото вино. То влиза и във винената листа на много заведения и остава там за месец или два – младото вино е нетрайно и трябва да бъде изпито най-късно до пролетта.
Традиционен официален коктейл в София в Деня на божоле организира и Френската търговска камара.

           Бизнесът на Божоле
     Насажденията с гаме по хълмовете на Божоле достигат около 4000 масива, или 22 хил. ха. Няколко десетки са собствениците им, които или произвеждат сами, или продават грозде или вино на други производители. Жорж Дюбоф например има договори с 400 винопроизводителя и работи съвместно с 13 изби. Годишно областта произвежда респектиращите 1 млн. хектолитра вино, което е колкото производството на цяла Бургундия.

  Пласираното на пазара младо вино пък е 60-65 млн. бутилки, като пазар №1 е САЩ, които изместват Япония, следвани от руския пазар, Швейцария, Германия, Холандия и др. На новите пазари като Централна и Източна Европа интересът и търсенето растат. Най-познатият производител и в България е Джордж Дюбоф, чийто представител е търговската компания Winebox. Други познати производители са Жозеф Дроен, Албер Бишо, избите  Mommessin, Domaine Chasselay и др.,  а в последните няколко години за разнообразието допринесе и търговската верига Carrefour, която предлага и по-непретенциозни млади божолета.

Източник: Капитал Daily



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha