Петък, 19 Април 2024

Кухнята на м/к „София” – любимо предизвикателство пред пасажерите на "Дунав турс" АД

Кухнята на м/к „София” – любимо предизвикателство пред пасажерите на
Публикация   18:27     07 Септ, 2011 /     Р. Николаев   /     380

Главният готвач Стефан Стоянов и още 11 души омайват с вкусотии взискателните към храната чужденци



 

Едно от големите предизвикателства на кораба „София” е кухнята. В това няма как да не се убеди всеки, който е имал възможност да наблюдава как възрастните чужденци се хранят по пет пъти на ден и как всичко си изяждат, да не кажа че дори си облизват чиниите. Да, така е, и именно добрата /питателна/ и вкусна храна кара една не малка част от пасажерите да избират именно този кораб и този екип за своето пътуване по Дунава.

Безспорно, най-голям „виновник” за това пасажерите да чакат с нетърпение да отвори ресторанта, е главния готвач Стефан Стоянов, който вече 25 години е в този предпочитан от всички занаят. Първите стъпки в кухнята той прави в казармата. След това усъвършенства кулинарните си умения в ресторанта на хотел „Рига”, 10 години радва със своите ястия клиентите на ресторант „Панорама” в същия хотелски комплекс, работи и в атрактивния на времето ресторант „Рибарска колиба”, в БРП една година

От 2005 готвач и от 2005- гл. готвач. Завършил е ТОХ- Технология на храната.

 

Специфичното за кораба е, че не се предлага меню- свободна консумация. Храната се приготвя в меню, съобразено с кулинарните традиции на държавите, през които се преминава с кораба.

Вкусът на една храна не е само до продуктите, смята Стефан. От многото опитвания се изострят се вкусовите качества и така се добива опит. Дали успява да угоди  на  различните вкусове на пасажерите- повечето хора харесват приготвяната храна, но има и други, които по здравословни причини ползват храни, съобразени с някакви диета. Както мюсулманите не ядат свинско.

 

Корабното меню на м/к „София” се изготвя от  кетъринг фирма и кетъринг офицер- италианeцът  Лигабуе. Това се прави  през зимата, преди да тръгне корабът на път.

Ако има оплаквания каквито е имало предния рейс, то те са били, че храната е много. Пет шест хранения на ден, като каквото изнесе от кухнята се консумира. Поа дългите рейсове напълвявали с по 2-3 килограма.

Независимо че има спуснати менюта,  професията на майсторите готвачи дава винаги възможност за творческа изява, твърди Стефан.

Освен него за прехраната на пасажерите се грижат още 11 души- 8 готвачи, една сладкарка, и 3 работник- кухня.

Работният ден в кухнята е доста дълъг, като работното време е разпокъсано- сутрин рано се приготвя се ръчно хляб- пита, 10-15 вида полуфабрикат, майсторът е на линия още в 4 часа. В 5 часа идват от студена кухня. Само за 4-5 часа от денонощието кухнята остава без хора.

 

Своите умения корабните готвачи представят на брега на 6 декември, Празника на моряка- събират се  от 5-те кораба. Тогава се представя  различна кухня- унгарска, немска /австрийска/, българска, най-често пълнен шаран.

Какво представлява изкуството на майстор- готвача- за Стефан това са клиентите- те са най-добрия критерий, за да разбере докъде е достигнал.

Кое е най-характерното за българската кухня- това са силните подправки- кисело, люто, но чужденците я харесват.

 

Какво може да зарадва най-много Стефан на трапезата:

Краставици с копър и чесън, добре приготвен друсан кебап, десерт може и да няма.

Друсаният кебап трябва да е приготвен задължително от  шарено месо- свински врат или плешка /най-вкусна, защото има съединителна тъкан/. Нарязва се месото на кубчета, изпържва се в нагорещена мазнина /може и да е свинска мас, може и олио/. Долива се вино и се се доовкусява със сол и черен пипер. Задушава се, докато лукът лукът придобие  полуготов вид. Смесват се двете съставки, добавя се червен пипер и чубрица. Друса се 2-3 пъти с тигана до предлагането му.

Любител на домашното вино и за него никога не свършва. Но най-вече през зимата.

 

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още