СОУ “Васил Левски” Русе с два международни проекта по програма „Учене през целия живот”
Публикация 23 Nov, 2010 / akcent.bgПрез следващите две години училището ще работи по два международни проекта - “Разпознаване на състоянието дислексия и подкрепа в предучилищна възраст. Dyscovering III” и „В търсене на етносни съкровища”
Секторна програма „Коменски” е насочена към първата фаза на образованието – от предучилищната и началната до гимназиалната степен. Участници в нея са учениците, учителите, ръководните и административните кадри, както и представители на образователната власт, родителски асоциации, неправителствени организации и всички, развиващи дейност в сферата на средното образование. Участието в секторна програма „Коменски” допринася за повишаване качеството на училищното образование, формиране на личността на учениците и развитие на компетенциите на базата на чуждоезиковото обучение. Програмата обхваща няколко основни дейности, всяка една от които предоставя различни възможности за повишаване на качеството на преподаването, засилване на европейските измерения в училищния живот, подпомагане на езиковото обучение и мобилността.
Първият проект на СОУ „Васил Левски” - “Разпознаване на състоянието дислексия и подкрепа в предучилищна възраст. Dyscovering III” се осъществява съвместно с Първи национален център по дислексия и Българска асоциация по дислексия – Русе.
Специфичното обучително затруднение, наречено дислексия, засяга способността да се чете, пише и смята, краткотрайната памет, припомняне на думи и изрази и пространствено-времеви затруднения.
Този проблем засяга според Европейската Асоциация по дислексия 10% от учениците в Европа и не е последствие от сетивни нарушения, социокултурни или психологически проблеми. Ако не бъде открит и не бъдат взети мерки в детска възраст, хората с дислексия могат да срещнат сериозни затруднения при обучението си.
Това, от своя страна, води до антисоциално и агресивно поведение и може да бъде причина за отстраняване от училище.
СОУ „Васил Левски”, заедно с училища от Италия, Швеция, Кипър, Турция, Словения и Румъния, ще работи върху разработването на програма, целяща да подготви детето със симптоматика на дислексия за преминаването му към новата учебната среда чрез споделяне и обобщаване на алтернативни педагогически практики. Проектът предвижда да се разработят индивидуална програма за подкрепа със сведения за детето и неговите потребности, наръчници за учители и родители.
Работата по проекта стартира на първата партньорска среща в град Рим, Италия. По време на срещата се съпоставиха различните методи на диагностика и се обсъдиха ръководствата за родители и учители. Училището домакин показа интересни педагогически решения за работа с деца от 3 до 7 години с цел превенция на бъдещи обучителни затруднения.
СОУ “В. Левски” Русе съвместно с Първи национален център по дислексия и Българска асоциация по дислексия – Русе вече подготвят ръководството за родители и са въвели в ежедневното обучение на децата от предучилищна възраст интересни и занимателни дейности и игри.
Вторият проект, по който работи „СОУ „Васил Левски”, - В търсене на етносни съкровища е с партньори: Румъния, Италия, Литва, Полша, Турция.
Този проект търси етносни съкровища като обичаи, които всяка страна има на религиозна тематика –Коледа, Великден, Рамадан, моменти от човешкия живот - като раждане,сватби,погребения, и има за цел да ги сравни.
Дейностите по проекта стартираха по време на работната среща в град Байа Маре, Румъния. Ученици от СОУ „Васил Левски”, заедно с домакините и ученици от другите партньорски училища, с интерес научиха стара техника за изработване на хартиени апликации, “пренесоха” се години назад във времето при посещението си в етнографския комплекс от стари къщи. Тези къщи са уникални с това, че могат да се разглобяват и пренасят на друго място.
Учителите от шестте държави се запознаха с румънската образователна система, организацията на дейността на училището и заниманията на децата извън учебно време. Участниците в проекта, въпреки че са от различни етноси и религии, се чувстваха близки, без бариери помежду си.
Като краен продукт ще се издаде брошура, която ще съдържа събрана информация за обичаите и традициите, речник и готварски рецепти. Предстои организирането на изложба и фотоалбум, изработването и издаването на детска книжка за оцветяване с картинки по темата и игра с карти. Всичко това ще бъде изработено от самите ученици.
Продуктите и резултатите ще бъдат споделени с висши институти, така че да са от полза на учителите.
Коментари
Свързани новини
България e сред по-либералните страни в последния ИНДЕКС НА ДЪРЖАВАТА „БАВАЧКА“
Страната с най-строги ограничения в тази област безспорно е Турция, с много строги политики спрямо алкохола и никотиновите изделия
Лихвите по спестяванията отлепиха дъното, но инфлацията ги изяжда
Средната доходност на 12-месечни депозити е 0.47% през април
Над 15% от младите нито работят, нито учат
За три години българите са загубили три години от живота си
Политическо безумие или ... малоумие?
ЕС удължи безмитния внос на стоки от Украйна, България няма право на забрана
Строежът на магистралата Русе - Велико Търново МОЖЕ да тръгне през септември
Депутатите не работят, но заплатите им вървят
Месец и половина мина, 49-ото Народно събрание бездейства