Сряда, 24 Април 2024

"Дискордиа" се разраства рязко с една от най-големите за годината покупки на камиони

Публикация   21:14     26 Ноемв, 2012 /     capital   /     546

 

Една от най-големите в България за тази година сделки в тежкотоварния транспорт. Така и трите страни в схемата, при която автопревозвачът "Дискордиа" рязко увеличава размера си, окачествяват стъпката, обявена в края на миналата седмица. Точна статистика за пазара както на леки, така и на товарни автомобили в страната принципно липсва, така че за класация на този тип сделки не може да се говори. Според купувач, продавач и финансираща страна обаче тази е не само сред най-мащабните за иначе кризисната 2012 г., но е и първа по рода си като начин за инвестиция и може би прокарва път за още такива при компаниите от среден и над среден размер в България.

Растеж под наем

Същността на сделката, обявена пред "Капитал Daily" от трите страни по нея, е, че тежкотоварният превозвач "Дискордиа" увеличава автопарка си с 40 камиона Volvo, взети от Volvo - България, на лизинг чрез Sogelease. Стойността на придобития актив е 7 млн. лв. "Дискордиа" плаща първоначална вноска, след това - месечен лизинг, а след три години може да върне камионите и да вземе пак нови, без да прави първоначална инвестиция. Другите две опции също остават: да доизплати автомобилите или да ги върне, намалявайки обратно автопарка си. Схемата всъщност е хибрид между финансов и оперативен лизинг, а различното при нея спрямо стандартните лизингови договори е, че няма "затворен край", срокът е по-кратък от обичайните за товарния транспорт четири години, а остатъчната стойност е доста над стандартните 5%.

Как скъпото е евтино

За самата "Дискордиа" сделката не е евтина, но е изгодна по доста причини. Чрез нея всъщност превозвачът работи само с нови камиони с всички предимства на това: по-ниски експлоатационни разходи, по-редки спирания за ремонт и следователно по-голям средногодишен пробег, по-нисък разход на гориво и т.н. "Инвестицията вече е направена, автомобилите са доставени, регистрирани и вече работят. Сделката беше изключително сложна и тежка - преговорите по нея започнаха преди повече от година", каза собственикът на "Дискордиа" Христо Христов. "За нас тя е първа, но малка крачка по пътя, на който сме стъпили с цел да се конкурираме не на местния, а на европейския пазар на тежкотоварни превози", добави Христов.

На фона на СО МАТ и ПИМК със стотиците им камиони "Дискордиа" не е сред най-големите в бранша в България - преди последната покупка тя оперираше с 80 тежкотоварни автомобила. Фирмата обаче има сериозни амбиции за растеж, като интересното при нея са инвестициите в иновации, които в крайна сметка водят до висока ефективност на всеки превоз. Компанията например е сред първите в страната, която въведе електронно управление на автопарка си и електронна вътрешна комуникация - специална компютърна система следи непрекъснато натовареността на двигателите, разхода на гориво, степента на икономичност на шофирането (всичко това се отразява на възнаграждението на водача). В резултат по данни от мениджмънта й средният разход на автомобилите й е 29 литра дизел на 100 километра (при среден показател за бранша 34-35 на сто). Според собственика Христо Христов и в сегашната сделка основното не е обемът й, а в иновативността при срока на ползване на камионите, начина на експлоатацията им и схемата на финансиране.

Освен че след три години ползване влекачите ще бъдат върнати на производителя при над обичайната остатъчна стойност, а превозвачът ще вземе нови, без да се ангажира с ново вложение, през цялото време той ще може да разчита на 24-часова подкрепа от Volvo. На практика това означава, че ако даден камион има нужда от ремонт независимо кой ден и в колко часа и независимо къде се намира той, екип на производителя трябва да пристигне, за да отстрани проблема до 2-4 часа след обаждането, че той е възникнал, като в повечето случаи свързаната с двигателите компютърна система предварително е показала какъв е проблемът. Тоест поддръжката на автопарка през цялото време остава отговорност на продавача. Същото впрочем е договорено за обслужването на гумите, които на подобен принцип се поддържат от производителя Michelin (полуремаркетата са Schmitz).

Така на практика "Дискордиа" се разраства сериозно като капацитет чрез сделка с характеристиките на комбинация между инвестиция, лизинг, аутсорсинг и наем, която гарантира по-ниска себестойност на превоза и гаранция от производителите на цялото използвано оборудване, която минимизира рисковете при всеки курс. "Освен че намаляваме разхода на гориво с още 7% благодарение на двигателите, които са стандарт ЕЕV, свиваме рязко отделянето на въглероден диоксид", твърди Христо Христов. Според него 40-те нови камиона за трите си години експлоатация ще спестят 1134 тона въглеродни емисии в сравнение с двигателите Евро 5 - досегашния най-висок евростандарт (едно дърво поглъща за жизнения си цикъл 1 тон въглероден диоксид).

Не за всеки


Както от Volvo - България, така и от Sogelease са категорични, че за момента сделката е уникална за България и макар да са готови да я приложат и в други случаи, схемата определено не е подходяща за всякакъв тип клиенти. "Все още има доста превозвачи, които смятат, че колкото по-евтино купят камионите си, толкова по-успешен ще е бизнесът им. Надявам се, че сделки като тази ще покажат, че иновативният тип мислене е по-успешен. Но определено не бихме предложили подобна схема на всекиго, особено ако нямаме история на бизнеса си с него", каза Александър Санин, управител на Volvo - България. Както според него, така и според управителя на Sogelease Михил Комитски приложеният в случая специфичен тип лизинг, от една страна, е добра възможност за ръст на иначе стагниращия в европейски мащаб пазар на тежкотоварни камиони, но, от друга страна, не е подходящ за малки превозвачи с под 20-30 превозни средства.

Освен това от ключово значение в случая е гаранцията, която самият превозвач дава на партньорите си за това как ще се експлоатират автомобилите, защото те впоследствие ще търсят вторичен пазар за тях. Образно казано, да не се окаже след три години, че типично по български камионът е ремонтиран "по-икономично" от майстор в нечий двор, някои от частите му са "почти оригинални", а експлоатацията е била "като за последно".

"За нас международният автотранспорт е ключов сектор, за който смятаме, че е перспективен най-вече заради своята гъвкавост. Затова го подкрепяме и по наши данни имаме най-големия пазарен дял при финансирането му чрез лизингови схеми - 20% за третото тримесечие на годината", твърди Михаил Комитски от Sogelease. Според него новата за България хибридна схема със сигурност ще бъде приложена и с други клиенти. За масова практика в тази посока обаче със сигурност не може да се говори дори в дългосрочно бъдеще.
 


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha