,,Експрес сервиз,, алармира транспортното министерство за поръчка по Плана за възстановяване с над 100 млн. повече заради процедурни промени
Публикация 18 May, 2023 / akcent.bg
Експрес сервиз Русе изразява своето несъгласие с публикуваната обществена поръчка за доставка на нови локомотиви по Плана за Възстановяване и Устойчивост (ПВУ). Това се казва в писмо до транспортното министерство, където са посочени и причините.
Най-фрапиращото в случая е, че русенският локомотивен завод предлага да бъдат произведени и закупени нови маневрени локомотиви, които обаче в поръчката натоварват бюджета с над 100 млн. лева.
Има множество причини за нашето несъгласие, които сме посочили в приложеното наше писмо до Министерството на транспорта и съобщенията за доставна на нови влакове. посочваме конкретни пороци и несъвършенства на процедурата. Някои от тях са:
- Така обявената процедура противоречи и подменя вече договорения с Европейската Комисия ПВУ.
В Плана, на страница 152, е посочен конкретен проект за закупуване на 18 локомотива за маневри в депата, а в обявената поръчка този проект е вече изменен. Видът на локомотивите е променен на машини, които да правят маневри и във „влакообразуващи гари“. Чрез изкуствено и излишно усложняване на техническите параметри и самото наименование на поръчката, БГ бюджетът се натоварва допълнително с над 100млн. лева;
- Подменят се и целите на ПВУ за ръст на националния БВП и осигуряване на (местна) заетост.
С промяната на договорената инвестиция, нашият завод фактически се отстранява от участие. По този начин България губи единствената възможност част от парите от ПВУ да останат в местната икономика и да помогнат за растежа на нашия БВП.
- Саботира се политиката на ЕК за ускорен зелен преход и цифровизация.
В поръчката е посочено изключително странното изискване за доставка на локомотивите за срок не по-малък от 24 месеца. Това поставя в риск усвояването на средствата и представлява умишлено забавяне на процесите по модернизация от БГ страна. За сравнение – ние можем да доставим всичките 18 локомотиви за по-малко от 24 месеца.
- Подмяната на ПВУ има и своето финансово измерение. При договорен бюджет от 21млн. лева, в момента се предполага изхарчването на над 150 млн. – и то предимно от националния бюджет.
Нашата индикативна оферта за доставката на тези локомотиви (с включена поддръжка за още 15 години) бе в размер на 21 000 000. В момента бюджетът на процедурата е с неопределена крайна стойност. Предвиждат се огромни разходи от националния бюджет за следващите 15 години – в т.ч. строителство за сметка на държавата на нови депа за поддръжка, неопределени разходи за резервни части и поддръжка. За сравнение – в нашата оферта всичко това бе включено с крайна цена не по-голяма от 21 милиона лева.
- Предвижда се напълно излишното, но задължително строителство на ново депо за поддръжка (с посочване на конкретните градове Горна Оряховица и София), като това ще стане за сметка на националния бюджет.
В същото време, мощностите на нашия завод са пренебрегнати като място, където би могла да се случи тази поддръжка. Пренебрегнати са и десетките други депа в България. Строителството на нова мощност за поддръжка би струвала не по-малко от нови 20 милиона лева. Отново – в нашата индикативна оферта, ние се позовавахме единствено на собствената ни база.
- Предвижда се възможност, в хода на доставката и поддръжката на локомотивите, цената по договора да бъде завишена с 30%, като са извадени разходите по поддръжка на локомотивите.
В пазарните консултации, трябваше да се посочи крайна цена за 15-годишна поддръжка, с което ние се съобразихме и което е включено в нашата цена от 21 милиона лева. В момента се подписва празен чек към бъдещия изпълнител.
- Посочени са редица конкретни дискриминиращи условия в техническите спецификации, с цел отстраняването на нашия световноизвестен и разпознаваем продукт – акумулаторен локомотив ES3000.
Можем да посочим множество подобни дискриминационни условия.
Бихме искали да добавим и изключително странното посещение на експерти на БДЖ в конкурентен локомотивен завод в Кил, Германия дни преди обявяването на поръчката. Там те са били запознати с конкурентния продукт – акумулаторен локомотив с пантограф, наречен Vossloh Modula. Това посещение бе предмет и на парламентарен контрол: https://parliament.bg/bg/topical_nature/ID/50633?fbclid=IwAR2cfMjDJJhg_b7ZIAMTqZhxdtjM0o-4NMgx1TDKaJxfCQDW2sNQ9Z6bZcc
Линк към така обявената процедура: https://app.eop.bg/today/286691
Линк към ПВУ, като подменената инвестиция е посочена на стр. 152: https://www.nextgeneration.bg/14
Линк към нашата фейсбук страница, където публикуваме нашето несъгласие: https://www.facebook.com/express.service.ood
Разбира се, ще сигнализираме ЕК и конкретно органите, управляващи ПВУ.
Надяваме се на реакция и на нашето МФ, което трябва да позволи излишният разход от над 100млн. лева.
Коментари
Свързани новини
ЕК обяви план за овладяване на бюджетните дефицити в стрянету ат ЕС
За всяка държава с дефицит над 3% от БВП или публичен дълг над 60 на сто от БВП, ЕК ще издаде технически насоки
МИР: 102 фирми от област Русе ще получат 14 млн. лв. от Плана за възстановяване и устойчивост
49 фирми от областта ще бъдат финансирани за технологична модернизация, а 53 – за информационни решения и киберсигурност
15 общини са отличниците по първата процедура „Технологична модернизация“, ще получат общо 77 млн. лв.
България получи първия транш по Плана за възстановяване - 2,7 млрд. лева
Централизацията и срокът за изпълнение на Плана за възстановяване са притеснителни
Отново интермодален терминал в Русе, заложен е в Плана за възстановяване
За 12 млрд.- нови влакове, медицински хеликоптери, геотермална енергия. Европейска система на управление на железопътната дейност в отсечката Русе - Каспичан ще предпазва от ж.п. инциденти
Между амбицията и реалността – какви реформи предстоят в най-скоро време по Плана за възстановяване
Петя Георгиева и Лъчезар Богданов
Без аванс по плана за възстановяване: сега какво?
Освен България, Нидерландия също не е изпратила официално национален план