Днес е : Събота, 28 Януари 2023

Думите на 2022 г. показват тревожността ни - "война", "инфлация", "избори" и "Украйна"

Публикация 23 Jan, 2023 / akcent.bg

  

   Организаторите от образователната платформа "Как се пише" и тази година направиха допитване, за да разберем кои са думите на 2022 година.

   "Война" е думата, която събра най-много гласове след широко допитване. Следва я "инфлация". На трето място имаме две думи - "избори" и "Украйна", обяви журналистът и учител по БЕЛ Доротея Николова в студиото на "България сутрин".

   Гражданите са предложили 311 думи, за които да гласуваме. От 30-те с най-много гласове журито е отсяло 10 думи. Почти всички от тях носят изключителна тревожност и напрежение, отбеляза Николова.

   Езиковедът д-р Павлина Върбанова от платформата "Как се пише" коментира, че няма как да се изненадаме от думата на годината.

   "Във финалната анкета включихме 10 думи и всеки желаещ можеше да гласува в сайта за тези предложения. Една от думите, които би трябвало да влезе, е "оръжие". Имаше доста предложения за думата "мир". Доброволци" също се радваше на интерес, тя се оказа на шесто място", посочи Върбанова.

   "Много буквално възприемаме нещата, няма го хумора. Тази година в нашата десетка се включиха "хартиена коалиция" и "мижав интерес". "Мижав интерес" е на седмо място в класацията. Става знак за нашето оттегляне от това да бъдем общност. Апатия. Имаше спор за думата "войнолюбци". "Шарлатани" беше една от 30-те думи", каза още Доротея Николова. 

   За миналата година е направен и анализ на най-употребяваните значими думи в медиите. Изследвани са 11,3 млн. статии в около 8 хил. онлайн източници. Най-често срещаните думи са България (близо 12 млн. споменавания), Русия, Украйна, война, Европа, САЩ, политика, министър, цена, дете, помощ, президент, правителство, подкрепа, парламент, партия, енергия, газ, управление и икономика.

   Според д-р Върбанова основният извод е, че нашето общество има нужда от своеобразен преговор за миналата година. Хубаво е хората да кажат какво мислят, какво е останало в тяхното съзнание. Хората много се вълнуват от изборите, а те не попадат в 20-ицата на медийния анализ.

Коментари

Свързани новини

Още Новини

Реклама

Реклама