Политическите рискове са най-голямата заплаха за Плана за възстановяване
Публикация 19 Dec, 2022 / akcent.bg
На 16 декември 2022 г. България получи първо плащане по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ). Това най-накрая е добра новина след пропускането на шанса за авансово плащане и редица забавяния и неуспешни стъпки на българските правителства при финализирането, подаването, одобрението и изпълнението на НПВУ.
Времето за отчитането на следващия пакет от мерки наближава, а напредъкът е минимален. В тази обстановка и една година след старта на работата по плана ИПИ прави оценка на напредъка и основните рискове, които биха въздействали негативно върху изпълнението, финансирането и успешното му приключване.
Още при подготовката и първоначалните стъпки на изпълнението на НПВУ започват да се проявяват редица рискове пред успешното му реализиране. Силно притеснителни са знаците в последно време за липса на политическа и обществена подкрепа и разбиране на значението на плана, функционирането на механизма за възстановяване и устойчивост и ангажиментите на България.
Анализът и оценката на рисковете в изследването на ИПИ са извършени на база на концепцията за измерване на влиянието им и вероятността да се реализират. Рисковете са групирани и се разглеждат в няколко категории.
Първоначалната оценка на рисковете показва, че:
- Най-значими са политическите рискове – по-специално риск от политическа нестабилност и чести избори, реализиран в забавяне на подготовката и приемането на нормативни актове във връзка с НПВУ; липса на политическа подкрепа за реформите и риск от корупция и застрашаване на върховенството на закона.
- На следващо място по тежест са административните рискове (липса на капацитет, на подкрепа, на разбиране и на способности за подготовка на реформите).
- Своята тежест имат и проектни рискове, които засягат изпълнението на конкретните инвестиции.
- Икономическите рискове също имат негативно въздействие, макар и относително ограничено – висока инфлация, разходи за труд, забавяне на икономическия растеж и икономическа криза, затруднения с националното съфинансиране на проектите и др. Оценката на тези рискове е силно променлива, зависи от икономическата среда и трябва да се извършва по-често.
- Външните рискове са ограничени по влияние, но не бива да се пренебрегват, а да се наблюдават.
Управлението на значимите рискове е системен и стратегически процес, който изисква повишаване на контрола върху ситуацията и подобряване на условията, познанията и информираността на заинтересованите страни, които влияят върху вземането на решения – политически лица, административни структури, обществеността. Активното и ранно адресиране на рисковете е ключово пред управлението им, както и добрата комуникация.
Видове рискове |
Относителна вероятност |
Въздействие |
Степен на риск |
ПОЛИТИЧЕСКИ РИСКОВЕ |
|||
- политическа нестабилност и чести избори за народно събрание |
силно вероятно |
значително |
висок |
- невъзможност/затруднения пред формиране на правителство |
вероятно |
значително |
висок |
- чести служебни кабинети |
вероятно |
сериозно |
среден |
- липса на политическа подкрепа (на ниво правителство и на ниво парламент) за извършване на определени реформи/промени в нормативната уредба |
почти сигурно |
сериозно |
висок |
- реформите не се припознават от управляващите |
вероятно |
сериозно |
среден |
- закъснение при приемането на нормативни актове от НС |
почти сигурно |
значително |
висок |
- корупция, "превземане" на държавата от заинтересовани групи, противопоставящи се на определени промени; застрашаване на върховенството на закона и правото |
почти сигурно |
значително |
висок |
ИКОНОМИЧЕСКИ РИСКОВЕ |
|||
- висока инфлация |
неутрално |
сериозно |
среден |
- високи разходи за труд |
вероятно |
слабо |
нисък |
- забавяне на икономическото развитие, икономическа криза |
слабо вероятно |
значително |
среден |
- прекъсвания във веригите на доставки на стоки и услуги |
неутрално |
забележимо |
нисък |
- затруднения с националното съфинансиране |
слабо вероятно |
слабо |
нисък |
- фалити на банки |
неутрално |
слабо |
нисък |
АДМИНИСТРАТИВНИ РИСКОВЕ |
|||
- закъснение в изработването на проекти на нормативни актове (законопроекти, наредби и др. под.), други документи като механизми, планове за действие, пътни карти и др. |
почти сигурно |
значително |
висок |
- липса на капацитет в администрацията за подготовка и управление на инвестиционните проекти |
силно вероятно |
сериозно |
висок |
- проблеми в планирането и изпълнението на обществени поръчки |
почти сигурно |
значително |
висок |
- затруднения в определяне на техническите спецификации на проектите |
неутрално |
сериозно |
среден |
- саботаж от администрацията при изпълнението на реформите |
вероятно |
сериозно |
среден |
ПРОЕКТНИ РИСКОВЕ |
|||
- закъснение в подготовката на обществените поръчки |
силно вероятно |
сериозно |
висок |
- липса или недостатъчен брой кандидати изпълнители (доставчици) на проектите с обществени поръчки |
вероятно |
сериозно |
среден |
- затруднения с намиране на частно съфинансиране |
неутрално |
забележимо |
нисък |
- негативни мнения на заинтересовани страни, липса на съдействие |
вероятно |
забележимо |
среден |
- затруднения в идентифициране и мотивиране на достатъчен брой клиенти (бенефициенти) на услуга |
вероятно |
забележимо |
среден |
ВЪНШНИ РИСКОВЕ |
|||
- разширяване на войната в Украйна |
слабо вероятно |
значително |
среден |
- хибридна война с източник Русия |
силно вероятно |
слабо |
среден |
- фалит на държави в ЕС/в еврозоната |
слабо вероятно |
забележимо |
нисък |
- криза в банковия сектор в ЕС |
неутрално |
слабо |
нисък |
- разпадане на ЕС или сериозно преуреждане на отношенията между страните-членки |
слабо вероятно |
значително |
среден |
- влошаване на ковид ситуацията, нова пандемия |
слабо вероятно |
значително |
среден |
- инфлационен натиск, водещ до повишаване на лихвите |
неутрално |
слабо |
нисък |
- неизпълнение на плановете на други страни |
слабо вероятно |
слабо |
нисък |
ДРУГИ РИСКОВЕ |
|||
- природни бедствия* |
вероятно |
значително |
среден |
- тероризъм |
слабо вероятно |
слабо |
нисък |
*По отношение на природните бедствия трябва да се има предвид, че те могат да са изключително разнообразни – както със значителен, така и с малък ефект. В случая разглеждаме природни бедствия, които биха имали голям ефект, но сравнително ниска вероятност да се реализират.
*Анализът е по проект „Застъпничество за икономическо възстановяване чрез реформи“ и се изпълнява с финансова подкрепа в размер на 49 000 евро, предоставена от Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по линия на Финансовия механизъм на ЕИП. Основната цел на проекта е да насърчи осъществяването на структурните реформи в Националния план за възстановяване и устойчивост чрез аналитични усилия и застъпнически действия.
Коментари
Свързани новини
Рисковете пред икономиката: реални и измислени основания за притеснение
Бизнесът за 2022 г. - рисковете идват от ръст в цените и регулаторна тежест
Световната банка: Русе като образец за ефективност при изпълнението на договори
Русе се откроява в критериите за регистриране на собственост и изпълнение на договори
За еврото без скандиране: Плюсовете, минусите, възможностите и рисковете
Служебният кабинет успя да вкара бюджетния дефицит за 2022 г. под заветните за еврото 3%
Леко преизпълнение на приходите и забавяне на инвестиционни проекти са в основата на по-доброто от очакванията салдо
Асен Василев: Бюджет 2022 г. се изпълнява с по-малко дълг, отколкото предходните
Парламентарни избори 2021: Възможни рискове и потенциални кризи
Топ 5 на най-големите рискове в интернет според Microsoft
Компанията представи новия Индекс за дигитална култура
Десетте най-вероятни риска пред световната икономика през 2020 г.