Четвъртък, 25 Април 2024

Нужни ли са зимните гуми?

Нужни ли са зимните гуми?
Публикация   06:36     14 Ноемв, 2022 /     akcent.bg   /     293

   Пътна агенция обяви, че от 11 ноември има готовност за зимно поддържане на пътищата, от 15 ноември влизат зимните изисквания към гумите, а на този фон въпросът нужни ли са зимни гуми, няма еднозначен отговор. Според едно проучване на агенция Ipsos, поръчано през 2017 година от "Нокиан", през зимата 34% от шофьорите в България карат с летни гуми. То е обхванало 1800 души от Германия, Полша, Чехия, Италия, Франция, Румъния и България.Единствено във Франция са по-склонни да карат с "грешни" гуми, като там цели 44% от водачите не сменят обувките на колата зиме и лете. Не е изненада, че най-педантични в това отношение се оказват германските шофьори, като само 23% от тях не се съобразяват със сезона.

    През 2016 година в парламента в продължение на месеци вървеше дискусия дали зимните гуми да са задължителни в периода 15 ноември - 1 март. В крайна сметка в Закона за движение по пътищата се записа компромисното решение - шофьорите да карат с гуми, предназначени за зимни условия с до 1.6 мм. грайфер или с летни и всесезонни, чийто протектор е равен или по-голям от 4 мм. Аргументът беше в някои части на България зимата е по-мека.

               Какви са разликите

  Основната разлика между зимните и летните обувки за леки автомобили е каучуковата смес, от които са направени. Тези за експлоатация при ниски температури са от по-мек материал. Това е причината експлоатацията им в жега да ги съсипва много бързо.

Лятна (на земята) и зимна гума. Разликата в шарката се вижда. Различна е и каучуковата смес.

© Георги Пауновски

   Лятна (на земята) и зимна гума. Разликата в шарката се вижда. Различна е и каучуковата смес.

   Летните гуми при ниски температури се вдървяват, което влошава драстично сцеплението им с настилката. При това положение, дори да няма сняг и киша, спирачният път се увеличава, а рискът от прибоксуване, поднасяне и загуба на стабилност се увеличават. Друга основна разлика между зимната и лятната гума е шарката, или оформлението на грайфера. При зимната той е направен така, че да се "вкопчва" в снега, както и да изхвърля кишата изпод гумата.

   Летните обувка на колата са с дизайн на шарката оптимизиран за изхвърляне на вода. Има и трети вид гуми - всесезонни. При тях сместа и шарката са направени така, че да дават прилични резултати и в жега и в студ. За мнозина те са нито риба, нито рак, тоест посредствени са и при двата сценария. Според вече споменатото проучване на Ipsos от 2017 година едва 9% от анкетираните български шофьори смятат, че изборът им е добър вариант.

          Вариант ли е всесезонната гума

   Не малко специализирани тестове на гуми обаче показват, че скъпа всесезонна гума може да е по-добра от евтина зимна. Освен това се пестят пари, заради липсата на втори комплект. На лице е и по-голямо удобство - липсват разправиите около смяната на гумите. Освен това колата е готова дори за сняг през август или май, което се е случвало, особено в планините.

   Ако се върнем на въпроса, трябва ли задължително всяка кола да има два комплекта гуми, то универсалният отговор е - "Зависи". Зависи основно от това къде се експлоатира тя и по какви маршрути се кара през зимата.

   Собствениците на автомобили живеещи на юг от Стара планина и по морето (с изключение на планинските райони в тези зони) спокойно могат и да не купуват зимни и летни гуми. В повечето случаи летните ще са достатъчни и за зимата, с шофиране с едно на ум, че спирането и стабилността няма да са като през лятото. Падне ли сняг обаче колата е по-добре да не се кара. Закъсването е гарантирано на първия дори слаб наклон, а спирането ще е истинско предизвикателство. Заблуда е, че автомобил 4Х4 може да се справи със снега дори с летни гуми - не, просто и четирите гуми ще боксуват.

Нужни ли са зимните гуми

© Goodyear

За споменатите райони всесезонните гуми са най-добрият избор, най-малкото защото не оставят колата "на трупчета" при някой инцидентен снеговалеж.

Те са добър вариант и за собствениците на автомобили, които ги ползват особено в градовете, ако не са планински разбира се и рядко минават през планински проходи. Пътуващите много из цялата страна, любителите на зимните спортове, живеещите в малки населени места, особено в планините, задължително трябва да заложат на зимните гуми. При възможност е препоръчително да ползват автомобили 4Х4, като в багажника има и комплект вериги.

            Приносът на българския "гений"

Българският гений ражда и друг подход - зимни гуми на двигателния мост и летни на другия. Така колите с предно предаване имат чифт зимни обувки отпред и летни отзад, а при моделите със задно предаване позиционирането е наопаки.

Нови етикети върху гумите в ЕС правят по-лесно отличими подходящите за сняг и лед

Този подход обаче крие много рискове, тъй като задните колела по правило са отговорни за стабилността, а овладяването на колата, при поднасяне на задницата, е далеч, по-трудно. В същото време предните гуми отговарят за управляемостта и ако те са летни, автомобилът ще е склонен към изправяне на завоите. Това решение ще влоши драстично и спирането, тъй като при спиране натоварването е по-голямо на предните колела, заради инерционните сили и по-правило по-голямата тежест на предницата, заради мотора.

Нужни ли са зимните гуми

© АПИ

      Какво е важно за гумите през зимата?

   Както за зимните, така и за летните гуми, важен фактор за добрата работа на гумите е и тяхната възраст. При активна употреба, те трябва да се сменят на всеки шест години, дори да не са напълно износени. На десетата година пък се изхвърлят задължително, независимо колко често се ползва колата. Тук е моментът да се отбележи, че възрастта се отчита от годината на производство (т.нар. DOT), а не от монтирането. Така че, ако някой продава нови гуми твърде евтино, е добре да се провери дали те не са отлежавали в с години в някой склад. Същото важи и при покупка на гуми "втора ръка", които са "като нови".

   Важна особеност през зимата е, че гумите е добре да бъдат напомпени с 0.2 бара над посочените от производителя на автомобила стойности, тъй като заради разликите в температурите налягането пада. Проверката му обаче трябва да се прави, когато те са студени, а не след няколко часа шофиране, те винаги показват по-високо налягане.

   "Правилното налягане в гумите има огромно влияние върху поведението на автомобила и износването на гумите. Ниското налягане в гумите намалява безопасността като увеличава спирачната дистанция и влошава поведението в завоите, а гумата става по-лесна за пробиване", казват експертите.

   През зимата гумата трябва да има грайфер от поне четири милиметра, въпреки, че по българското законодателство и при 1.6 мм. е в норма, ако е зимна. Проверката на дълбочината на протектора може да стане с монета или с кибритена клечка.

  В първия случай се взима монета от два лева и ако грайферът не покрива сребристият кант, обувките на колата са за смяна. При проверката с кибритена клечка грайферът трябва да стига над частта, по която е възпламеняващата се част.

               Глобите

   При шофиране през зимата с гуми с грайфер под 4 мм, ако не са зимни и 1.6 мм, ако са зимни, глобата е 50 лв. и се отнемат 6 контролни точки. Ако имаме нарушаване на целостта на гумата под някаква форма, тази неизправност може да попадне в групата на значителната и опасна техническа неизправност. В този случай законодателят предвижда спиране от движение на превозното средства, а санкцията е поне 200 лв.

           История на зимната гума

   Днес за всеки е очевидно, че в страните с ясно изразена зима се използват зимни гуми, които се сменят с друг тип през лятото. Но това не винаги е било така.

Нужни ли са зимните гуми

© Нокиан

   Първите зимни гуми в света са произведени през 1934 година от Suomen Gummitehdas Osakeyhtiö, предшественик на днешния производител Nokian Tyres. Фирмата прави гумата Kelirengas за камиони с ремарке.

   През 1936 г. компанията разработва и произвежда по-малка зимна гума за леки коли. Първата зимна гума е с напълно нов вид шарка на протектора, тъй като каналите са изцяло напречни, осигурявайки захващане като със зъбци при мек сняг и кал.

    В момента се разработват зимни гуми за различните пазари - например гумите за Северна Америка, Скандинавските страни и Централна Европа са много различни.

Тагове : гуми , зима ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha