Днес е : Четвъртък, 1 Декември 2022

Блокадата на Дунав мост при Русе: войната умножи нерешените с години проблеми

Публикация 18 Aug, 2022 / akcent.bg

  Проблемът със задръстванията около Дунав мост и километричните опашки от тирове, които изчакват в околностите на града, за да преминат в Румъния, все още няма трайно решение. През последните седмици трафикът на най-натоварения граничен пункт с Румъния става все по-натоварен, няколко министерства спешно търсят решение, а междувременно шофьори чакат по 20 часа на километрични опашки, за да преминат границата.

   Проблеми има и на другия голям пункт към Видин, където текат ремонтни дейности и също бавят придвижването. Много от проблемите са трупани с години, а през последните дни стават все по-видими.

   Причините за блокадата са няколко - тапите заради румънски туристи, които се прибират, увеличеният трафик заради войната в Украйна и спирането на шофьори за задължителна почивка близо до пункта. Превозвачи коментират, че мерките са временни и спорни, и настояват за трайно справяне с проблема. "Дневник" потърси причините за натоварения трафик и обобщава предложените до момента мерки и решения за облекчаване на ситуацията.

               Шофьори опитват да заобиколят през Русе и околните села

   "Живеем в ад. Движението не само в околностите на Русе, но и в самия град е почти денонощно блокирано. Опашката от отбити тирове е по цялото трасе от около 12 км от града до Мартен, а за леки автомобили минаването на отсечката отнема над 2 часа в не толкова натоварените часове", разказа пред "Дневник" Станислав Николов от Русе, който всеки ден пътува до Букурещ.

   Той обясни, че проблемът не е от вчера и всяка година през лятото традиционно има струпване на повече транспортни средства по границата. Много от румънските туристи се прибират от почивка в Гърция, Турция и България и най-големите "тапи" от туристи стават в петък, събота и неделя, но по-големият проблем е с тировете. Тази година потокът от товарни автомобили е много по-голям заради войната в Украйна.

   "Има много тирове, които са пренасочени, защото не могат да пътуват през Русия и минават от западната част на Черно море - през Турция, България и Румъния. Виждат се и много повече зърновози и цистерни с гориво с украински номера, които пътуват. Осигурен е и зелен коридор за превози с хуманитарна помощ", обясни още Николов.

   "Положението се влошава, защото много от шофьорите се опитват да се прередят, не искат да чакат толкова дълго на опашки - имат графици, които трябва да спазят, или превозват товари с определен срок на годност, и заради опитите да се престрояват блокират още повече движението. В проблем се превръща и това, че трябва да направят задължителна почивка след определени часове шофиране - след като са чакали часове на границата, гасят камиона и лягат да спят, защото са длъжни да ползват почивката, за да не бъдат санкционирани. Няма къде да отбият, а всички останали трябва да ги заобиколят", разказа Николов.

   По думите му няма особено забавяне заради обработката на документи и проверките на пратки на границата нито от българска, нито от румънска страна, но опашките от чакащи продължават да растат въпреки мерките. За да избегнат колоните, някои тираджии се опитват да минат през града или през околните села, за да не чакат и да не ги отклоняват. Опитват се да правят и опасни обратни завои, които са предпоставка за катастрофи и инциденти.

"Тогава става още по-зле, защото целият град е разкопан заради обновяване на водния цикъл. Когато няколко тира се опитат да минат през центъра, попадат на ремонт и трябва да обикалят, а това още повече влошава и без това затрудненото движение в самия град. Хората сутрин не знаят по коя улица да минат, за да отидат на работа, а когато попаднат на допълнителна тапа заради товарни автомобили, може да се чака с часове", обясни още той.

          Няколко министерства опитват да решат проблема

   Няколко министерства се опитват да се справят с километричните опашки около границата с Румъния. Според зам.-министъра на транспорта Николай Найденов проблемът със задръстванията може да бъде решен и се работи системно в тази посока. "И във Видин, и в Русе са предприети действия с местната власт. Отпреди няколко месеца беше ясно, че пътникопотокът ще се засили над 8 пъти", коментира Найденов пред "Нова телевизия".

   "Проведоха се срещи с всички заинтересовани страни и се набелязаха мерки. Във Видин стратегията с отдалечаването на струпванията на товарни автомобили сработи още преди месец и половина", обясни Найденов.

  Според зам.-министъра проблемът при Русе е коренно различен от този при Видин и подходът няма да бъде за постоянно. "През юли се гласува на Национален междуведомствен съвет обща политика по отношение на изграждане на буферни паркинги, които да бъдат професионални и да позволят през контролирано пропускане и софтуерно изграждане на опашки товарните автомобили да бъдат контролирани и това да не натоварва националната транспортна мрежа", посочи зам.-министърът на транспорта и добави, че за засиления трафик на границата има обективни обстоятелства като войната в Украйна и повишаването на цените на транспортните услуги.

   Още в началото на седмицата служебният министър на вътрешните работи Иван Демерджиев разпореди мерки за справяне с увеличения трафик към Дунав мост.

   На 16 август областните дирекции на полицията в Разград, Велико Търново и Стара Загора са започнали спирането на товарните автомобили, пътуващи към Румъния, на определени подходящи за това места.

Тежкотоварни автомобили се отклоняват на подходящи за престой и почивка места в няколко области в цялата страна, а потокът от влизащи тирове в посока Русе се следи още от Свиленград.

© Пресцентър на МВР

   Тежкотоварни автомобили се отклоняват на подходящи за престой и почивка места в няколко области в цялата страна, а потокът от влизащи тирове в посока Русе се следи още от Свиленград.

   Тогава бе създадена и междуведомствена група с участието на вицепремиера и министър на вътрешните работи Иван Демерджиев, вицепремиера и министър на транспорта Христо Алексиев и министъра на регионалното развитие и благоустройството Иван Шишков.

   Ден по-късно, на 17 август, министър Демерджиев разпореди и допълнителни мерки, като от вторник товарните автомобили се спират още от Свиленград, а паралелно с това се търси и трайно решение на проблема.

   Взето е и решение директорите на ОДМВР в Русе, Видин и Хасково да организират постоянен обмен на информация за състоянието на пътнотранспортната обстановка на своя територия, като при индикации за усложняването ѝ да информират Главна дирекция "Национална полиция" и Националния координационен център за безопасно движение по пътищата. На базата на тази информация ще се вземат мерки за поетапно ограничаване движението на товарните превозни средства на територията на съседните областни дирекции на МВР.

   От МВР уверяват, че при необходимост съдействие ще оказват Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" при Министерството на транспорта и съобщенията и дирекция "Национално тол управление" на Агенция "Пътна инфраструктура" при Министерството на регионалното развитие, както и Главна дирекция "Жандармерия, специални операции и борба с тероризма" - МВР.

         Превозвачи се оплакват от загуби и призовават за трайно решение

   Хаосът на ГКПП Дунав мост при Русе става все по-голям, а по всичко личи, че скоро няма да се намери разрешение на проблема. За да преминат през пункта, на шофьорите им отнема около 20 часа, а институциите предприемат спорни за разрешаване на проблема действия, твърдят в позиция до медиите от Камарата на автомобилните превозвачи в България (КАПБ).

   Според тях спирането на водачите в областите Разград, Велико Търново и Стара Загора не само че няма да разреши проблема, а дори ще го задълбочи, защото по този начин струпвания на камиони ще има на още точки в страната.

   От КАПБ предупреждават и че по този начин не може да се следи и поредността на преминаване на тежкотоварните автомобили през границата, тъй като те се намират на територията на съседни области. Това крие риск от престои на шофьори за неопределено време, а някои от стоките, които се превозват, са бързоразвалящи се и трябва да се транспортират възможно най-бързо.

   Те отправят въпроси към институциите и един от тях е свързан с това как ще се разреши проблемът с тол системата и купените маршрутни карти, които могат да преминат зададения на тях маршрут до 24 ч. след тяхното купуване, и то по маршрута, които е посочен. Превозвачита искат и отговор на въпроса, ако шофьорът просрочи това време или пък се отбие от маршрута, дали ще бъде глобяван от Националното тол управление.

   КАПБ призовава институциите за трайно разрешаване на проблема, тъй като неговото неглижиране не само че води до икономически загуби в размер на 200€ на ден на тежкотоварен автомобил, но представлява и сериозна опасност за безопасността по пътищата.

   Те изразяват и подкрепа за предложението на Андрей Новаков за Петиция до Европейския парламент, с искане за въвеждане на стандарти за пограничен контрол между държави членки, които да определят максималното време на изчакване и на обработка на един тежкотоварен автомобил. За да се разгледа петицията, са необходими 100 000 подписа.

Коментари

Свързани новини

Още Новини

Реклама

Реклама