Твърде сложен изказ в учебниците, материал, който не е съобразен с възрастта на децата, прекалено много информация, недостатъчно примери и обяснения, малко време за упражнения. Това са основните трудности, които срещат децата в училище. Изводите са от национално изследване на "Галъп интернешънъл Болкан", проведено по поръчка на Министерството на образованието и науката.
В интервюта с родители и деца от 1 до 10 клас социолозите са питали за проблеми в учебните програми по отделните предмети и в конкретните учебници, събрали са и препоръки за улесняване на процеса на учене.
Малко над половината от анкетираните родители признават, че децата им имат затруднения по един или повече предмети. Най-голямата част от тях - 37%, определят онлайн обучението като основна причина за трудностите на детето.
Почти 33% обвиняват учениците, че преподават зле. Близо 28% смятат езика в учебниците за неясен. Толкова са и тези, според които
Проблеми посочват и родителите, чиито деца се справят добре в училище. Около една трета от тях определят като пречка неясния език в учебниците и учебните помагала. Над 23% смятат, че учебното съдържание не е съобразено с възрастта на детето, също толкова са недоволни от начина, по който учителят поднася материала.
Математиката е най-трудният предмет в почти всички класове според отговорите на родителите. Голяма част от тях са убедени, че учебен материал по математика е "свален" от по-горните класове в по-долни. Оплакват се и от липса на достатъчно време за упражнения.
В 3 и 4 клас проблемни са и други предмети като човекът и обществото и човекът и природата. Много родители посочват, че изучаваният материал не е съобразен с възрастта на децата, има твърде голям и недобре систематизиран обем от информация, който обърква учениците. Често се стига до заучаване "наизуст" на уроците по тези предмети, без да се разбира съдържанието.
Повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците. В началните класове делът на тези майки и бащи достига 84%. Всеки трети родител плаща за частни уроци по предмети, преподавани в училище, като 17% от децата посещават допълнителни занимания по два или повече предмета. Делът на тези отговори е значително по-висок сред родителите на ученици в прогимназиален и гимназиален курс, което се свързва и с подготовката за изпитите след 7 клас и за матурите.
Две от всеки пет деца между 1 и 4 клас признават, че не разбират част от съдържанието на учебниците, основно по математика. Затрудняват ги главно текстовите и логическите задачи. Те често се оплакват, че нямат достатъчно време да се упражняват. Според половината от тях уроците са прекалено дълги.
Проблемът се задълбочава в прогимназиалния етап (5 - 7 клас). Там вече 57.6% от учениците заявяват, че част от учебниците са написани сложно и неразбираемо. Повечето седмокласници, но и много петокласници и шестокласници се оплакват най-много от учебниците по история и цивилизации. Учебното съдържание по география и икономика също се оказва трудно разбираемо за част от учениците между 5 и 7 клас. Тук сложни според тях са множеството нови термини и твърде многото информация в учебниците, която трябва да се помни наизуст.
Гимназистите недоволстват от твърде големия обем от информация, който според тях е излишен и затруднява ученето и определянето на най-важното. Много от запитаните ученици искат учебници на по-достъпен език, повече време за упражнения и по-интерактивно преподаване на материала - с повече илюстрации, графики и примери.
Коментари
Все още няма коментари!
Коментирай