Защо няма и вероятно няма да има модерни кораби за разходка по Дунава?
Публикация 14 Jan, 2022 / Румен НИКОЛАЕВ
Защо няма и почти сигурно е, че няма да има съвременни кораби за пътуване и за разходки по Дунава от Силистра до Видин?
Не зная защо всеки, който дойде на власт, всяка една негова екзотична мисл и идея я смята за уникална и неповторима, но със сигурност това буди само лека ирония от страна на имащите също желание, но знаещи, че е почти невъзможно.
Идеята за пътуване по Дунава със съвременните кораби /тип метеор и ракета/ е стара. Поне преди 15 години тя не спира да вълнува русенци, както и много от жителите на градовете по Дунава.
Но...
Бившият вече директор на БРП Драгомир Кочанов преди 10-на години обясни пред Акцент.БГ, че иначе добрата идея- не за пътуване от Силистра до Видин, а само за туристическо корабче между Русе и Гюргево, не е рентабилно и затова частното търговско дружество не е обгърнало и осъществило тази веъзможност.
Как е защо е било възможно преди 30 и повече години?
Преди 10 ноември Параходство БРП е било единствено предприятие, което е извършвало търговска дейност. Ориентировъчно годишно с флота си са превозвани около 5-6 млн. тона товари годишно. Това в цифри, приблизително по 10 долара на тон, всеки може да сметне какви пари е печелило. В началото на 90-те години флотът наброява почти 300 плавателни съда - тласкачи, пътнически и експресни кораби, открити и закрити шлепове и баржи, нефтоналивни, специализирани, ро-ро секции и др.
Факт е, че корабите на Дунав турс до скоро дори не слизаха до България, и то не само поради ниските нива на Дунава, а пътуваха само по релация от Будапеща нагоре. А сега разходките до устието на реката също са след записване като всяка една екскурзия.
При тези сметки е било възможно и да си позволи да извършва и пътни превози по реката и да изпълнява някаква социална функция....
Сега обаче- тази дейност категорично няма да е рентабилна, твърдят няколкото корабособственици в България.
Пътнически транспорт не би могло да има, ако няма държавна подкрепа, както има например за БДЖ- пътнически превози. А такава не може да има, тъй като транспортът по реката няма социална функция...
Това е положението... Със сигурност, ако това беше рентабилно и имаше Каквато и да е файда, корабчета щяха да щъкат и да кръстосват Дунава надлъж и нашир...
Все пак, ако се намери правителство, ако реши да дотира тази дейност, може и да се случи.
.... или проектът за водороден тласкач на Община Русе, Параходство БСП и на Русенския университет се превърне в една печелинша реалност.
Коментари
Свързани новини
България и Румъния се договориха за трети мост над река Дунав
Програмата продължава инвестициите за подобряване на условията за корабоплаване по цялото протежение на Дунав
Премиерът се уговори за съвместно заседание и с румънския си колега
Сред акцентите в разговора са приносът на проекти като бъдещ нов мост на Дунав, и драгирането на плавателния път по реката
Kapaджoв: Hитo eдин мocт нa Дyнaв нямa дa e гoтoв в мaндaтa
Peгиoнaлният миниcтъp oxлaди oбeщaниятa нa пpeмиepa Kиpил Πeтĸoв и финaнcoвия миниcтъp Aceн Bacилeв
SOS от Дунава: над 20 кораба и повече от 40 несамоходни съдове са блокирани при Белене от неделя
Десетки хиляди евро денгуби за корабособствениците, милиони по проект на АППД за драгиране явно са потънали за година в речния път
Предпоследно: Пръскането на комарите по Дунава от петък
Дамян Илиев, ИАБХ: Реално самолети те облитат представените територии от кметовете от понеделник
ОДБХ: Двата милиона за пръскане срещу комари са целеви
България има интерес от трети мост над река Дунав и ще настояваме за неговото изпълнение
В Букурещ Борисов заговори за три възможности за мост над Дунав