Защо няма и вероятно няма да има модерни кораби за разходка по Дунава?
Публикация 14 Jan, 2022 / Румен НИКОЛАЕВ
Защо няма и почти сигурно е, че няма да има съвременни кораби за пътуване и за разходки по Дунава от Силистра до Видин?
Не зная защо всеки, който дойде на власт, всяка една негова екзотична мисл и идея я смята за уникална и неповторима, но със сигурност това буди само лека ирония от страна на имащите също желание, но знаещи, че е почти невъзможно.
Идеята за пътуване по Дунава със съвременните кораби /тип метеор и ракета/ е стара. Поне преди 15 години тя не спира да вълнува русенци, както и много от жителите на градовете по Дунава.
Но...
Бившият вече директор на БРП Драгомир Кочанов преди 10-на години обясни пред Акцент.БГ, че иначе добрата идея- не за пътуване от Силистра до Видин, а само за туристическо корабче между Русе и Гюргево, не е рентабилно и затова частното търговско дружество не е обгърнало и осъществило тази веъзможност.
Как е защо е било възможно преди 30 и повече години?
Преди 10 ноември Параходство БРП е било единствено предприятие, което е извършвало търговска дейност. Ориентировъчно годишно с флота си са превозвани около 5-6 млн. тона товари годишно. Това в цифри, приблизително по 10 долара на тон, всеки може да сметне какви пари е печелило. В началото на 90-те години флотът наброява почти 300 плавателни съда - тласкачи, пътнически и експресни кораби, открити и закрити шлепове и баржи, нефтоналивни, специализирани, ро-ро секции и др.
Факт е, че корабите на Дунав турс до скоро дори не слизаха до България, и то не само поради ниските нива на Дунава, а пътуваха само по релация от Будапеща нагоре. А сега разходките до устието на реката също са след записване като всяка една екскурзия.
При тези сметки е било възможно и да си позволи да извършва и пътни превози по реката и да изпълнява някаква социална функция....
Сега обаче- тази дейност категорично няма да е рентабилна, твърдят няколкото корабособственици в България.
Пътнически транспорт не би могло да има, ако няма държавна подкрепа, както има например за БДЖ- пътнически превози. А такава не може да има, тъй като транспортът по реката няма социална функция...
Това е положението... Със сигурност, ако това беше рентабилно и имаше Каквато и да е файда, корабчета щяха да щъкат и да кръстосват Дунава надлъж и нашир...
Все пак, ако се намери правителство, ако реши да дотира тази дейност, може и да се случи.
.... или проектът за водороден тласкач на Община Русе, Параходство БСП и на Русенския университет се превърне в една печелинша реалност.
Коментари
Свързани новини
Премиерът се уговори за съвместно заседание и с румънския си колега
Сред акцентите в разговора са приносът на проекти като бъдещ нов мост на Дунав, и драгирането на плавателния път по реката
Kapaджoв: Hитo eдин мocт нa Дyнaв нямa дa e гoтoв в мaндaтa
Peгиoнaлният миниcтъp oxлaди oбeщaниятa нa пpeмиepa Kиpил Πeтĸoв и финaнcoвия миниcтъp Aceн Bacилeв
SOS от Дунава: над 20 кораба и повече от 40 несамоходни съдове са блокирани при Белене от неделя
Десетки хиляди евро денгуби за корабособствениците, милиони по проект на АППД за драгиране явно са потънали за година в речния път
Предпоследно: Пръскането на комарите по Дунава от петък
Дамян Илиев, ИАБХ: Реално самолети те облитат представените територии от кметовете от понеделник
ОДБХ: Двата милиона за пръскане срещу комари са целеви
България има интерес от трети мост над река Дунав и ще настояваме за неговото изпълнение
В Букурещ Борисов заговори за три възможности за мост над Дунав
Министър Нанков оптимист за три моста над Дунава
Потенциалният инвеститор ще каже откъде да се започне, според регионалния министър Русе Гюргево е най-оптимистичен вариант при публично- частно партньорство
Голямото шикалкавене- трети мост на Дунава- последно при Русе, по искане на Румъния