Проучване: Акцент.БГ е безспорен лидер в отразяването на икономическия живот и бизнес процесите в областта и в страната
Публикация 26 Feb, 2021 / akcent.bgСайтът е сред най- предпочитаните регионални медии сред тези в интeрнет без оглед на тематиката си
Ясни са резултатите от направеното проучване от Русенски университет „Ангел Кънчев“ относно медийната среда в региона.
Изследването е поръчано от Областна администрация Русе и е проведено в периода 28.09 – 02.10.2020 година. Неговата цел е да се направи детайлен анализ и да се опишат тенденциите сред различни възрастови групи от областта относно нагласите им за информираност по актуални теми от обществения живот.
Изследваната съвкупност е съставане от 83% работещи лица, 3,5% студенти, 1,6% безработни, 2,2% пенсионери, 2,8% , както и 6,4% самонаети процентът надхвърля 100 поради наличието на работещи студенти и работещи пенсионери. 98,9% от извадката е с висше образование и 1,1% със средно. 45,7% от анкитираните лица са жени, 52,1 % мъже и 2,2% са се самоопределили в категорията „друго“.
- Проучването обхваща оценки, мнения и отношения на респондентите към следните водещи регионални медии: Акцент.БГ, Арена медиа, Дарик радио-Русе, регионалната програма на БНТ чрез РТВЦ-Русе , Русе инфо, Русе медиа, сайт на TVN, TV КИС 13, ТВ Делта, в-к Утро, в-к Бряг;
- Процентът на някои от отговорите надвишава 100 поради възможност да бъдат посочвани повече от един отговори;- В проучването не са включвани социални мрежи и регистрирани лидерски профили и обществени дискусионни тематични групи, поради несравними технологични параметри на комуникационния процес
КЛЮЧОВИ РЕЗУЛТАТИ ОТ ПРОУЧВАНЕТО
Относително еднакъв е дялът на респондентите, които са формирали стереотип да се информират основно от местни и регионални средства за масова информация, а именно 33,5% от анкетираните традиционно се информират от местни медии (на територията на областния център гр. Русе) , а 21, 2% от регионални медии (с покритие в Област Русе), общият процент на обичайните ползватели на местните и регионални медии обаченадвишава 54,7% тъй като, отговорилите, че ползват „всички видове медии“ е 41,9%, което включва и групите на местни и регионални медии в себе си. Това усилва влиянието на регионалните медии като предпочитан информационен кана за изследваната група, следвани от 55,3% предпочитащи обичайно национални медии.
Делът на информиращите се обичайно от международни медии е 22,3%, а само 0,6% от респондентите посочват, че обичайно не ползват масмедийно съдържание. Основен информационен източник се оказват неизненадващо интернет-базираните сайтове с новинарско съдържание, които са водещи в предпочитанията на 63,7% от анкетираните, изпреварвайки дори традиционно избираните като източник на информация телевизии (национални и регионални – 53,1%) Подобни резултати не са изнендващи предвид дигитализацията на медиите и дигиталната трансформация на обществения живот.
Традиционното влияние на радиата се запазва, като 20,7% са предпочитащите този източник, ползвани основно в диапазона на работещи на възраст между 38 и 47г. с више образование. Твърдите аудитории на предпочитащите регионални печатни ежедневници е 6,7% като тя се движи в два възрастови диапазона основно 48-57 г. и 58-67 г. без оглед на пол и образование. Печатните седмични издания и тематичните издания имат свит таргет движещ се около 3% от анкетираните, които предпочитат по- тематично специализирано информационно-аналитично и справочно съдържание, каквото е характерно за тези издания.Тази картина отговаря, както на глобалния тренд в развитието на печатните медии, които компенсират обичайното свиване на твърдите си публики с дублиране на информационни съдържания на електронно базирани новинарски платформи с нови възможности за рекламодателите, така и на националната тенденция , ако резултатът бъде съотнесен с намаляването на тиражите на печатните издания през последните 10год.
Трябва да се отбележи, че печатните издания обаче имат една незаменима характеристика, а именно т.нар. разсеяни аудитории, които са извън таргетираните, но консумират информационното съдържание по силата на установени от тях социални връзки.
Новинарските сайтове на Русе инфо (39,3%) и Арена медиа (37,4%) си поделят лидерството сред Интернет базираните медии в предпочитанията на респондентите особено по-теми свързани с политика и обществено развитие, като в този резултат само при Арена медия се наблюдава зависимост между възрасттовия диапазон, пола и предпочитанията. Медиата е предпочитана от респонденти от 38 до 57г. преобладаващо от женски пол (52,3%) с висше образование, които имат обичайно интерес към обществено-политическата проблематика и кутурните теми.
Подобна зависимост се наблюдава и предпочитанията на анкетираните да се информират за бизнес теми от интернет сайта Акцент.БГ, които се оказва безспорен лидер в отразяването на икономическия живот и бизнес процесите с 47,2% от анкетираните, които са посочили , че обичайно се информират по бизнес теми. Сайтът следва и общата класация на предпочитани регионални медии, като сред тези в интернет без оглед на тематиката си завоюва 19,1% от общата аудитория.
Сред анкетираните 18,5 % се информират обичайно от сайта на TVN, a 14% от Русе медия, което оформя картината на интернет-базираните медии. Не се наблюдава особена зависимост между избирането на конкретен тип информация и обичайния избор на медиа, от която да се получава, извън описаната по-горе. Що се отнася до традиционните електронни медии, 27,5% от анкетирните предпочитат за регионален източник на информация да ползват TVN, следвана от регионалната програма на БНТ чрез РТВЦ (16,9%) и 12,9% информиращи се за региона от ТВ Кис 13 и 4,5% от Делта ТВ.
Безспорно предпочитаното радио за регионална информация е Дарик радио – Русе като 39,8% избират да се информират от него. Процентите надвишават 100% поради възможността анкетираните да избират повече от един отговор, определяйки обичайните си предпочитания на регионални медии. Съществен факт е и че 20,8 % нямат предпочитания към конкретна регионална медия, което обаче не означава, че нямат интерес в основните теми , отразявани от медиите, което очертава потенциал в регионалната медийна среда, да бъдат привлечени, нови аудитории, стига медиите да успеят да заинтригуват и привлекат тези пасивно търсещи информация групи , в поне една от тематичните групи, които ползвателите обичайно се информират(политика, общество, образование, култура, здравеопазване, бизнес, развлечения и хоби).Добро впечатление прави факта, че над 70% от анкетираните посочват, че са изцяло или по-скоро удовлетворени от качеството на информационното съдържание в регионалните медии срещу само 2,2% изцяло неудовлетворени ползватели.
Почти наравно русенци се интересуват от темите „политика и общество“ (74,5% ) и образование (78,9%) , следвани от втора предпочитана тематична група, оформена от темите „култура и изкуства“ (63,5%) и здравеопазване (58,4%) и бизнес (46,5%) на значително по-заден план остават спортните теми, както и развлекателните. Над 61% от анкетираните считат, че регионалната медийна среда е обективна и навременна в отразяването на събития, независимо от технологичните различия между отделните видове медии.
За всички медии е най-голям броят на отговорилите, че ползват информационното им съдържание от 1 до 3 пъти седмично между 38% и 41% следвана от тези на ежедневно ползващите регионално медийно съдържание между 18% и 22% особено такова от Русе инфо, Арена медиа, РТВЦ и Акцент.БГ, което поставя тези медии в позицията на лидери на обществено мнение в егионалната медийна среда.
Този реултат съответства и на факта, че 47% от анкетирните твърдо са заявили, че ще продължат да ползват тези медии за източник на информация по интересуващите ги теми и са сигурни в избора си.Тези данни обаче контрастират с факта, че анкетираните нямат особено изразени предпочитания към медиите, от които ще се информират в кризисна ситуация и в такава доверието към тях рязко спада. Тези данни могат да се обяснят и с обичайната недоверчивост на българина, описана от проф. Марко Семов като типична за националния характер, която в условията на криза се изостря.
Сред най-познатите имена на регионалната журналистика се нареждат Ася Пенчева, Нели Пигулева, Наталия Йорданова и Румен Николаев, за тези имена анкетираните не само са отговорили, че са им познати, но и че знаят медиата, за която работят, но и че редовно следят материалите им. Този факт очертава интересен имиджов трансфер между търговската марка на медиата и личността на журналистите, който е от значение за предпочитанията на публикте им. По същество личността на журналиста се интегрира с бранда на медията и става отличителна за него, благодарение на регистрирания интерес към материали на тези автори.
Коментари
Свързани новини
Р. Стефанов: На България не ѝ е ясно кой е водещият приоритет
Забелязва се много сериозна безотговорност и липса на лидерство в българските партии, смята главният икономист на Центъра за изследване на демокрацията
Някои хора просто се прехранват от политиката
Или защо точно ненужните лидери остават на гребена на вълната
10 години Акцент.БГ- 10 години в полза на обществото и на бизнеса
Постоянство, компетентност и открита позиция е в основата на успеха на една е- медия
Високо отличие за Акцент.БГ от академичното ръководство на Русенския университет
Кристален знак за журналиста Румен Николаев и за 10-годишнината от създаване на медията, допринесли за издигане на имиджа и утвърждаване на авторитета на университета
Двоен празник отбелязаха бизнес сайта на Русе и неговия издател Румен Николаев
Министър Вълчев: Учителят трябва все повече да бъде лидер в образователния процес, отколкото лектор
След 10-15 години кризата с учители ще е най-силно изразена 89 000 души са педагогическите специалисти в страната
МИГ Лидер в Две могили и Иваново с 31 проекта за близо 8 млн. лева
Весели Коледни и Новогодишни празници от Акцент.БГ
Здрави и изпълнени с вяра и оптимизъм, като не забравяме, че съдбите ни са в нашите ръце!
Софийският университет е лидер в рейтинговата система на висшите училища в България
Тодоров15:35:42 / 2021-02-28
На страницата на моя компютър,имам изписани общо 26-сайта и вестници.Естествено,че "Акцент"е на първо място! Медията с най големи подробности ме уведомява,какво става по света и у нас! След половин "кови" час,аз вече съм "присъствал"на всички мероприятия случили се в моя град.Понякога "пресолявам"коментарите си,прочитам в горния ляв ъгъл в червено"Грешен коментар",ядосвам се за малко,но сайта си остава на първо място на страницата ми! Здраве и професионални успехи пожелавам на всички от екипа на г-н Николаев!