Петък, 19 Април 2024

Продава се корабостроителницата в Русе. Цена: 32 млн. лв.

 Продава се корабостроителницата в Русе. Цена: 32 млн. лв.
Публикация   14:39     18 Ян, 2020 /     akcent.bg   /     3228

Синдиците на фалиралата КТБ търсят нов собственик за един от последните активи от орбитата на Цветан Василев

    Един от последните големи неразпределени активи на фалиралата КТБ се предлага от синдиците й - те продават на търг срещу 32 млн. лв. земята и сградите на корабостроителницата в Русе.
Предприятието не работи от месеци, а строителството и ремонтът на кораби от години е в тежка ситуация по цял свят.

   Затова първата продажба може и да е неуспешна или да се появи желаещ за индустриални сгради и достъп до Дунава. Дори и при по-ниска цена получената сума ще влезе в КТБ, която има да получава 33 млн. лв. от предприятието и е първи поред обезпечен кредитор. А със сделката съвсем ще оредеят активите, които още могат да се приемат като контролирани от близки до Цветан Василев лица.

   Три години след затварянето на КТБ най-големите дружества от орбитата на банката вече са при други собственици: "Булгартабак" и "Техномаркет" се свързват с Делян Пеевски, БТК е при Спас Русев и ВТБ, "Петрол" при Гриша Ганчев и т.н.

          Оферта: 300 дка и сгради до Дунава

    Имотите на "Русенска корабостроителница-запад" са обявени за продан от частен съдебен изпълнител Иван Хаджииванов, като предложения могат да се подават до 5 октомври. В офертата влизат 15 парцела с обща площ от около 300 дка и множество сгради (цехове, работилници, складове и т.н.), а началната цена е 32.3 млн. лв. Активите се продават само в пакет, тъй като са част от цялостен комплекс за строителство и ремонт на кораби, се посочва в обявата.

   Заводът не работи, след като в началото на тази година беше запечатан от частен съдебен изпълнител с решение на съда. И преди това предприятието трудно можеше да се нарече "корабостроителница", тъй като според запознати последният кораб от него е излязъл през 2011 г. Освен това специалисти твърдят: за корабостроене са необходими поне 3000 работници, а при затварянето на завода в него работеха 100-ина души. Според последния публикуван отчет на "Русенска корабостроителница-запад" през 2015 г. дружеството е осъществявало дейност по производство на метални конструкции, кораборемонт, услуги по металообработка и рязане на скрап. По думите на Хаджииванов в завода е имало рязане на машини, но предприятието е възстановимо, а интерес към активите има и се правят огледи.

   Финансово компанията е в тежко положение. За 2015 г., откогато е последният наличен отчет, приходите от продажби са едва 944 хил. лв., а заради огромните финансови разходи - 19.7 млн. лв., компанията излиза на загуба от 17.3 млн. лв. (при минимална печалба за 2014 г.). "През 2015 г. силно отражение върху дейността оказваше негативното влияние на обявената в несъстоятелност КТБ, беше затруднена и цялостната оперативна дейност поради невъзможност да се усвоят отпуснатите кредити на дружеството, както и поради невъзможността да се осигурят оборотни средства от други банки поради учредения залог на търговско предприятие в полза на КТБ", се посочва в отчета.

          Кредитор с шанс

   КТБ е най-големият кредитор на дружеството в резултат на ипотечен договор за кредит от 28.5 млн. евро, изтеглен през април 2014 г. за покупката на самата корабостроителница. Два месеца по-късно банката беше затворена. Към момента като втори поред заложен кредитор е вписана и компанията "Русенска корабостроителница" във връзка с договор за заем от 8 млн. евро от февруари 2014 г. Последното дружество на практика е предшественикът на "Русенска корабостроителница-запад", където се преместват дейността и активите през 2013 г. Според информации в русенски медии дружеството дължи суми и на НАП, и на работници.

   От обявата не се разбира по чие искане е продажбата, но съдебният изпълнител уточни, че е заради вземането на КТБ. Синдиците на фалиралата банка според списък от началото на годината търсят от русенското дружество 33 млн. лв. Това е числото без направените цесии и прихващания, които вероятно се оспорват и по информация на "Капитал" са за над 10 млн. лв.

    От миналата година апетитите към активите на дружеството се засилиха, като бяха направени серия от опити за овладяване на предприятието. Още през април смятаната за свързана "Русенска корабостроителница" поиска да започне продажба на отделни активи, но й беше отказано вписване в Търговския регистър. Седмица по-късно обаче в регистъра беше вписано съгласие за пристъпване към изпълнение на отделни активи на КТБ. През май синдиците на фалиралата банка наложиха и запор върху банковите сметки на дружеството. Скоро след това в "Русенска корабостроителница-запад" беше назначен и временен синдик - Росен Милошев (с над 20 сходни задачи от синдиците на КТБ).

   По-рано тази година синдиците на КТБ Кристи Маринова и Ангел Донов излязоха с отворено писмо, в което предупредиха, че "се правят опити от страна на взаимно свързани фирми да се присвоят и малкото останали активи на дружеството, като целта на тези действия е КТБ да не успее да събере вземанията си". Както сега се вижда, източен или не, заводът се предлага като чист актив за сума, която трябва да покрие вземането на банката. Другите кредитори вероятно няма да получат нищо.

  Източник: Капитал: септември 2017



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha