Петък, 26 Април 2024

Каквото и да предложи България, ще дадем повече

Каквото и да предложи България, ще дадем повече
Публикация   09:03     30 Апр, 2019 /     akcent.bg   /     1246

Сърбия има един сериозен минус - не е член на Европейския съюз за разлика от България

   „Сърбия се бори за „Фолксваген”, пише балканският кореспондент на „Франкфуртер Алгемайне Цайтунг” Михаел Мартенс, цитиран от „Дойче веле” (Deutsche Welle)

   В интервю с Мартенс, сръбският президент Александър Вучич изтъква, че в съревнованието за привличане на инвестицията в нов завод на германския производител на автомобили, Сърбия има няколко предимства пред България.

   Заради дуалната система на образование сръбската икономика разполагала с добре обучени кадри и с опит в производството на компоненти за автоиндустрията. Сърбия отчита стабилни държавни финанси, спадащ дълг и намаляваща безработица.

   Вучич изразява надежда, че инвестицията на германския концерн ще отиде в неговата страна, „въпреки сериозния политически натиск върху някои от участниците”.

   На спекулациите, че бившият германски канцлер Герхард Шродер лобира за Турция, Вучич отвръща: „Това е негово право. Аз пък чувам, че други лобират за други дестинации. Ние обаче играем чисто. И открито защитаваме своите интереси”.

   Шрьодер е не само бивш канцлер, но и бивш премиер на германската провинция Долна Саксония. Правителството на провинцията контролира над 20% от акциите на „Фолксваген” и по този начин винаги участва във взимането на важните решения за автомобилния концерн.

   По думите на Вучич Сърбия уважава конкурентите си за голямата инвестиция, сред които са Турция и България. „Но каквото и да предложат те, ние можем да дадем повече. Готови сме да предложим двойно по-високи субсидии и облекчения в сравнение с България. Имаме добре квалифицирани кадри, директно на границата с ЕС. А преди три години въведохме и дуалната образователна система по германски образец”, отчита сръбският президент.

   Той подчертава, че Сърбия ще предложи безплатен терен за строежа на новия автомобилен завод и извършване на всички инфраструктурни дейности – снабдяване с газ, ток, изграждане на необходимата пътна инфраструктура, плюс денонощна готовност да се отговаря на запитванията от страна на „Фолксваген”.

   В Сърбия вече се произвеждат много части и компоненти за автомобилната индустрия. Освен това страната изпреварва България с единайсет места в класацията на Световната банка за бизнес-климата.

   Същевременно, посочва Мартенс, Сърбия има и един сериозен минус - не е член на Европейския съюз за разлика от България. Белград започна преговорите за членство през 2014 година, но едва ли ще приключи скоро. На което сръбският президент отговаря: „Ако бяхме в ЕС, вече отдавна да сме привлекли тази инвестиция, защото съм сигурен, че нашата оферта е по-добра от тази на България. Но без членство в ЕС борбата ще е тежка”.

Тагове : VW , завод , Сърбия ,


Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha