Днес е : Неделя, 20 Октомври 2019

„Експрес сервиз” предлага устойчив неконюктурен бизнес модел и се развива се като тясно профилирани ж.п. превозвач в извършването на и

Публикация 10 Apr, 2019 / Със заместник управителя на „Експрес сервиз” ООД Цветелин КОЛЕВ разговаря Румен НИКОЛАЕВ

Цветелин Колев: Силно се надявам новият мениджърски екип на БДЖ да има смелостта да прекрати схемите за източване на държавната компания

 

 

  • Сигурен транспорт ли са железниците? Локомотиви  се палят по гарите, дерайлират?

    По принцип, влаковете са едни от най-безопасните средства за придвижване. Статистиката сочи, че най-безопасен транспорт е въздушният, но всички знаем какви строги правила и процедури стоят зад това. Интересно е, че подобни строги регламенти са приложими и към железопътния транспорт. Мисля, че информация за това у нас липсва и много малко хора разбират цялата технологична сложност на ЖП транспорта.

     Надявам се никой да не съди за сигурността на ЖП транспорта, единствено по зачестилите случаи на инциденти у нас.

 

  • Човешка грешка, лоша инфраструктура или неизвършени ремонти на локомотивите е причината за инцидентите?

    Причините за всеки железопътен инцидент могат да бъдат най-различни. Те винаги се разследват щателно, а и всеки ЖП оператор има разработена собствена Система за Управление на Безопасността. При всеки един случай, причините за инцидентите се изясняват, като това понякога става и в съда.

Разбира се, много е важно влаковете да се управляват от интелигентни и физически пригодни машинисти, да се движат по качествени релси, а локомотивите да са ремонтирани и изправни. За всичко това е необходим строг, независим и безпристрастен контрол, защото не може да се разчита единствено на добрата съвест на ЖП предприятията.

 

  • Достатъчно ли грижи полагат собствениците на локомотиви за тяхната изправност?

    „Експрес сервиз” се грижи за поддържането и ремонтите на над 100 дизелови и електрически локомотива на частните ЖП превозвачи. Достатъчни грижи за изправността на локомотивите полагат тези собственици, които спазват предписанията за междуремонтни пробези и които ни се доверяват за поддържането и ремонтите им. Колкото по-ангажирани сме с поддръжката на даден локомотив, толкова по-добре познаваме и решаваме специфичните му технически проблеми и можем да гарантираме за неговата изправност.

   Виждали сме и недобро отношение към локомотивите – ремонти извършвани само по документи, прескачат се прегледи, допускат се неточности. Понякога – собствениците на локомотиви – дали поради незнание или поради силно желание за икономии – неглижират поддръжката и правят явни компромиси с безопасността. В завода ни виждаме това и се опитваме да разясняваме и да анализираме съвместно с клиентите ни техническото състояние на локомотивите и риска за безопасността.

 

  • Бившият директор на БДЖ твърдеше, че в България няма завод за ремонт на локомотиви?  Кое го караше да си затваря очите и да пренебрегва единствения завод в България, позициониран в Русе?

   Не знам какви са били мотивите на предходните мениджъри, още повече че лично председателят на Холдинг БДЖ откри едно от разширенията на завода ни. Ние не се засягаме от това отношение. Така или иначе – БДЖ не ползва услугите на завода ни през последните 20 години и това ни най-малко не ни е попречило да се развиваме, да инвестираме и да подобряваме услугата си.

    Проблемът с отричането на нашето съществуване, обаче, бе много по-дълбок. Това позволи да се създадат схеми за фиктивни ремонти, за злоупотреба с части и безплатно използване от частни фирми на обществения ресурс на БДЖ.

   За БДЖ бе удобно нас да ни няма, за да може да се обосноват и добре да се интегрират схемите за източване на компанията. С подкрепата на БДЖ, в сгради на БДЖ и с персонал на БДЖ, у нас съществуват фирми, които са наша нелоялна конкуренция.

 

  • Проявихте голяма смелост, като директно показахте нагласени търгове, към които интерес прояви ДАНС и прокуратурата. Какъв е резултата?

    Това не е смелост, а опит за нормализация на бизнес средата в България. Във всяка една обществена поръчка в последните години, виждахме ясна диря към определени изпълнители, не особено креативни схеми за източване на публични средства. Около поръчките на БДЖ се беше създала токсична атмосфера, всички виждаха това.

    Хубавото е, че получихме голяма гласна и негласна подкрепа от нормално мислещи хора, а най-големите поръчки на БДЖ бяха прекратени.

 

  • БДЖ с ново ръководство, има ли промяна в политиката реално, освен медийно?

    Всички силно се надяваме това да е така – времето ще покаже. Пожелаваме на новия мениджърски екип да не се поддава на натиск и да има смелостта да прекрати схемите за източване на държавната компания. Разбираме напрежението и съпротивата това да се случи, но е наложително БДЖ да престанат да спонсорират нелоялната ни конкуренция. Дано успеят да получават наеми за сградите си, дано престане ежедневното изнасяне на части от депата, дано персоналът им работи за тях, а не за чужди фирми.

 

  • „Експрес Сервиз” чувства ли се монополист, въпреки „гаражните” депа, които визирате като нелоялна конкуренция?

    Ние в никакъв случай не сме монополист. Само в България има 13 фирми с право да поддържат локомотиви и над 30 функциониращи депа. Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията  дава права на нови и нови фирми да поддържат локомотиви, пазарът е напълно отворен.

Разбира се – всеки клиент е свободен да прецени техническата обезпеченост и компетентността на участниците в този пренаситен пазар.

    Тук е моментът да благодарим още веднъж на нашите клиенти, които се ориентират правилно и далновидно в пазарната ситуация. Въпреки натиска, който им се оказва и изкушенията на нелоялната конкуренция, те предпочитат устойчивия и неконюнктурен бизнес модел.

 

  • Опишете дейността на Експрес Сервиз като ЖП превозвач – напоследък развивате и това направление.

   Да, ние сме един от най-малките ЖП превозвачи и сме тясно профилирани в извършването на индустриални маневри. Това е силата ни, ние сме най-добрите в България и това е резултат от двете ни много силни конкурентни предимства.

   Първото е, че сме единственото сериозно предприятие за ремонт на маневрени локомотиви. Някои ключови технологични решения могат да бъдат намерени единствено в нашия завод. Другото ни голямо предимство, е собствената ни производствена линия за маневрени локомотиви. Ние винаги можем да произведем нов и изключително ефективен локомотив – за всяко маневрено приложение.

   Практиката доказва, че с нашите технологични решения, ние можем да свалим до 5 пъти енергийните разходи при маневрена дейност. Към момента, производството ни е насочено предимно към износ, но нищо не пречи и да го пренасочваме за собствени нужди.

 

  • По такъв начин не ставате ли конкурент на сегашните Ви клиенти?

    Ние сме много малък ЖП превозвач – по никакъв начин не можем да се сравняваме с техническата обезпеченост и компетентност в ЖП транспорта на нашите клиенти, които са в пъти по-големи компании и зад чиито гърбове стоят мощни групировки.

    Когато един превозвач изцяло ни е поверил грижата за локомотивите си, когато сме тясно ангажирани с поддръжката им, ние няма как да искаме да се конкурираме с него – това би било нелоялно и би ерозирало бизнеса ни по поддръжка на локомотиви.

Коментари

Свързани новини

Реклама

Реклама