Петък, 26 Април 2024

От първо лице: Разказът на машиниста на катастрофиралия влак в Хитрино

От първо лице: Разказът на машиниста на катастрофиралия влак в Хитрино
Публикация   21:44     22 Ян, 2017 /     akcent.bg   /     1203

   В интервю по Нова телевизия главният машинист на взривилия се влак в Хитрино на 12 декември 2016 г. Димитър Михнев разказа с подробности за деня на инцидента и последвалите събития. Според него вината за трагедията, в която загинаха седем души, е споделена и е заради натрупване на обстоятелства, които по отделно не биха били фатални.

   Известно е, че влакът е навлязъл в селото с двойна на позволената скорост и ако бъде признат за виновен, Михнев може да получи присъда от 5 до 15 години затвор. Апелативният съд на Варна го пусна под гаранция, докато тече делото. Проверките засега показват, че не високата скорост е причинила инцидента.

    С превишена скорост

   "Влакът тръгна от Бургас, не помня дали със закъснение. Съвсем нормален работен ден, в съвсем нормално състояние на композицията. Твърди се, че влакът е влязъл в селото 25 минути по-рано и едва ли не, че аз съм карал безумно, за да наваксам закъснение. Но всъщност нещата изобщо не стоят така. Ако има половин час престой на една гара и влакът не спре там - оттук веднага идват 30 минути наваксване. Има много гари, на които ни е заложен престой по разписание, но реално не се спира там. Това е предвидено например за среща с друг влак, който в момента не се движи и на практика няма защо да се спира", започна разказа си машинистът от Русе.

   Михнев помни, че видял знаците, че наближава селото, през което трябва да премине с 40 км/ч. "Честно казано и аз нямам все още ясен спомен и се мъча да си обясня защо толкова късно съм започнал да намалявам скоростта", казва той. Не усетил нищо по-различно от нормалното разлюляване при влизане в отклонение до момента на скъсването на композицията. По уредите видял, че изтича въздуха от системата, което означава, че е скъсан влака. В тези случаи двете части на композицията спират сами, като автоматично се задействат спирачките на всички вагони.

                  Взривът

   С другия машинист веднага слезли, за да огледат, но тогава настъпил взривът. Били на стотина метра от мястото, бързо се прикрили в канавка зад траверси. След това в суматохата на горящите наоколо къщи двамата машинисти се заели да обезопасят влака, за да не потегли сам, като затягали ръчните спирачки на вагоните. Михнев в предната част, другият машинист - в задната. Тогава се обадил на директора на ЖП транспорта, за да съобщи за сериозното произшествие.
 


     Чак преди предварителните разговори в следствието разбрал, че има жертви. В пръвите дни и в ареста избягвал да гледа новините. Благодарен е, че не са избухнали още вагони. Това, че фирмата застава зад него и частната проверка показа, че не скоростта е била причината за инцидента, му помагат да се справя по-добре със случилото се.

             Чия е вината

    "С висока скорост се е карало и ще продължава да се кара. Ако нищо не се е чувало, то е защото не са ставали такива инциденти. Има много случаи, когато се е влизало в отклонение с 80 км/ч. и нищо не е ставало. Дори не съм сигурен, че скоростта е била толкова, вероятно е била с няколко километра по-ниска - 70 и няколко. Но пак е факт, е повече отколкото... Това е моята отговорност, да, притеснява ме", отговаря машинистът на въпросите на водещата.

    "Вината е обща. Тук има струпване на обстоятелства. Сами по себе си всяко от тях по отделно не би довело до този трагичен инцидент. Фактът, че два локомотива с пет вагона влизат без инцидент, а той става чак след шестия, говори, че там се е намесил друг фактор. Пътят там има доста проблеми, виждате колко много релси са извадени и откачени изобщо от крепежните елементи, това означава че е имало много разхлабени и липсващи болтове. Може би някоя релса е пробила вагона", казва още Димитър Михнев.

   След инцидента човекът потърсил психологическа помощ и дълго не можел да спи. В тежкия момент го подкрепят близките и приятелката му. Казва, че повече не би поел отговорността да е машинист, макар че има опит и работи тва от почти 20 години. Но трябва и да продължи напред. "Трябва да се приеме ситуацията, и да отричаш не помага. Трябва да си простя, ако искам да продължа напред", разсъждава той. Извинява се и изказва съболезнования на всички пострадали.

   Ето и видеото.... https://nova.bg/news/view/2017/01/22/171644/%D0%BC%D0%B0%D1%88%D0%B8%D0%BD%D0%B8%D1%81%D1%82%D1%8A%D1%82-%D0%BD%D0%B0-%D0%B2%D0%BB%D0%B0%D0%BA%D0%B0-%D1%83%D0%B1%D0%B8%D0%B5%D1%86-%D0%B2-%D1%85%D0%B8%D1%82%D1%80%D0%B8%D0%BD%D0%BE-%D0%B2%D0%B8%D0%BD%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B5-%D0%BE%D0%B1%D1%89%D0%B0/

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha