Сряда, 24 Април 2024

Фирми масово отписват коли заради данък `уикенд`

Фирми масово отписват коли заради данък `уикенд`
Публикация   08:47     16 Ян, 2017 /     akcent.bg   /     1946

Засега приходите от облагането на личното ползване на активи с ДДС са 90% под очакваните

  Заради сложния данък "уикенд" много фирми, особено по-дребните, предпочитат просто да прехвърлят автомобила от предприятието на лицето, което основно го ползва. Това стана ясно на форума "Бизнес брифинг", посветен на новостите около облагането на коли, имоти, компютри и други активи, които имат смесена употреба - и за служебни, и за лични цели.

  Според последните промени в Закона за ДДС предприятията са длъжни да декларират и отчитат дела на фирмената употреба. За него те могат да ползват данъчен кредит, но за другата част са длъжни да начисляват ДДС - и при покупката, и при ползването на актива. Примерно - ако колата в 90% от времето пътува по командировки, а 10% - за лични нужди, това се декларира и за 10-те процента фирмата не може да приспада или да си възстановява ДДС.

  Въпреки че облагането на личната употреба на фирмено имущество е залегнало в нашия Закон за ДДС още при приемането му през 1994 г., то дълго не се е прилагало, обясни за пореден път Росен Иванов, шеф на "Данъчно-осигурителна методология" в НАП. Така постепенно бизнесмените масово започнали да купуват за себе си и за свои близки коли, лаптопи, телефони и дори имения, като ги регистрират на фирмата, за да ползват данъчен кредит и да си спестяват 20% ДДС.

  От данните за продажбите на нови автомобили излиза, че през 2014-2015 г. в България никой не си е купувал кола за лично ползване, почти всички са с фирмена регистрация, обясни по време на Бизнес брифинга представителят на НАП. Този начин на избягване на ДДС у нас се е превърнал в национален спорт и донякъде последните промени в Евродирективата за ДДС са причинени именно от българската практика, посочи Иванов.

  Според бизнеса обаче правилата, по които се пренася у нас ДДС директивата, са прекалено усложнени и неясни, а и често се променят. Т.нар. данък "уикенд" бе въведен от началото на 2016 г. и оттогава все нещо се коригира, припомни Станислав Попдончев от Българската стопанска камара.

Още миналата пролет НАП обяви, че подхваща проверки за 5500 луксозни автомобила, които са записани като фирмени, но вероятно се ползват за лични цели от шефовете, а това не е декларирано. От НАП и до днес твърдят, че няма да се занимават с компютри, телевизори, джиесеми и други по-малки активи, а основно ще проверяват дали се плаща ДДС за коли и сгради (които се водят офис, а в тях всъщност живее семейството на шефа). Наскоро данъчните предупредиха, че ще се фокусират в зимните курорти и специално ще проверяват "фирмени" скъпи джипове и лъскави лимузини, паркирани край ски писти и дискотеки.

            РАВНОСМЕТКА

   При въвеждането на данък "уикенд" Министерството на финансите твърдеше, че той ще вкара допълнителни 100 млн. лева в бюджета. Засега тези прогнози не се оправдават. Данните на самата НАП показват, че за 5 месеца се събират средно 5 млн. лева. При тази скорост постъпленията излизат около 12-ина милиона лева годишно - или едва 1/10 от очакваните.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha