Четвъртък, 25 Април 2024

Съдебно-промишлен комплекс

 Съдебно-промишлен комплекс
Публикация   16:04     19 Ноемв, 2016 /     Николай Стоянов   /     1370

Докато държавата опитва да национализира "Авионамс", тя и синдиците на банката не се борят за далеч по-големия "Дунарит"

   "Върнахме си ремонтния завод "Авионамс". Това звучи като една от онези типични реплики на премиера в оставка Бойко Борисов за печелене на червени точки пред подходяща аудитория. Първо той я изстреля през август при посещение във въздушната база в Граф Игнатиево, където е и самото ремонтно предприятие, и там тя резонира добре сред летци и механици. А втория път премиерът използва темата в интервю насред президентската капания, където кандидатът на ГЕРБ Цецка Цачева губеше на първи тур от бившия началник на военновъздушните сили Румен Радев.

   И двата пъти обаче, както често се случва с ентусиазма на Борисов, той беше малко преждевременен и преувеличен. Всъщност въпреки волята на държавата да национализира завода още през пролетта, съдбата на неговата собственост засега е аналогична на тази много други дружества от орбитата на фалиралата Корпоративна търговска банка (KTB) - в ръцете на съда. Настоящият основен акционер в "Авионамс" - "Хедж инвестмънт България", се предполага, че продължава да е в сферата на влияние на собственика на банката Цветан Василев, и обжалва процедурата на търга организиран от частен съдебен изпълнител (ЧСИ), на който за купувач бе избрана Държавната консолидационна компания (ДКК). Така всъщност смяна на контрола няма и ако се съди по хода на делата, които след шест месеца се върнаха в изходна позиция, скоро няма и да има.

   А докато държавата парадира с активност по връщането на приватизирания през 2008 г.  авиоремонтен завод (тогава "Терем - Георги Бенковски"), в битката за основния актив на "Хедж инвестмънт България" - "Дунарит", тя не проявява интерес. Което не значи, че не се меси, доколкото чрез действията на синдиците на КТБ и предишното ръководство на КЗК се опита да подпомогне опитите за завземане на контрола от компания, свързана с Делян Пеевски. И във войната й с настоящия мениджмънт, който се опитва да прокара сделка с конкурента "Емко", която според тях ще върне 60 млн. лв. в масата на несъстоятелността на фалиралата банка.

Когато държавата си поиска

На въпрос как ще коментира изказването на Борисов, че държавата е купила "Авионамс", при това за сума от порядъка на 70 млн. лв., изпълнителният директор на "Хедж инвестмънт България" Асен Бабански коментира пред "Капитал": "За мен е ясно едно. Такова нещо няма. Някой вероятно е заблудил премиера, тъй като има висящи дела и няма решение на всички инстанции. В Търговския регистър няма други вписвания и е ясно кой е собственик в момента."

   Всъщност, както подобава на почти всяка схватка за останките на КТБ казусът е доволно заплетен. В началото на 2016 г. "Хедж инвестмънт България" въпреки вписаните запори успява да прокара решение, чрез което реално мажоритарният дял в "Дунарит" се прехвърля на нов собственик. Това става, чрез увеличение на капитала на прекия акционер в "Дунарит" - "Кемира", чрез което дела на "Хедж" в него пада от 100% на под 10%. Опитите на синдиците на КТБ да блокират този ход се оказват неуспешни. Дали това е причината те да се активизират в действията по събиране на вземанията от "Хедж" или желанието на държавата да придобие "Авионамс" насред разговорите за стотици милиони за ремонт на руските изтребители на армията, не е ясно. Но през пролетта се провежда на вид ясно координирана акция: по искане на синдиците (които са избрани от Фонда за гарантиране на влоговете, чийто председател се назначава от правителството) ЧСИ Стоян Якимов организира продан на акциите на ремонтния завод, като за купувач е избрана ДКК (с принципал министърът на икономиката), която за целта получава 29 млн. лв. финансиране от ББР (с принципал министърът на финансите).

  "Хедж инвестмънт България" обжалва продажбата по всевъзможни параграфи - че ЧСИ не е спазил срока за продан, че не е определил правилно стартовата цена, че ДКК не е платила в определения едноседмичен срок и т.н. С определение от 6 юли състав на Софийския градски съд начело с Елена Иванова преценява, че жалбата е недопустима като никое от исканията не следва да се уважи. Този акт обаче е обжалван в Софийския апелативен съд, като там са добавени и други възражения - че съдебният състав е бил незаконен и определението е подписано от съдии, които не са от този състав, а също и че един от тях е трябвало да се отведе заради конфликт на интереси (Десислава Зисова е имала депозит в КТБ). На 18 октомври САС се произнася, като частично отхвърля жалбата на "Хедж", че определението на долната инстанция е нищожно, но все пак преценява, че жалбата е допустима, и връща преписката на СГС, за да я разгледа по същество. От системата на градския съд става ясно, че на 4 ноември то е пратено за ново разпределение, тъй като целият съдебен състав се е отвел. Каква е причината за отвода не е ясно, а до редакционното приключване на "Капитал" от СГС не отговориха на запитването. Твърде е вероятно това да е някоя от причините, изложени в жалбата на "Хедж инвестмънт България" до горната инстанция. Така реално шест месеца след началото на делото то се връща в изходна позиция, което означава и че развръзката няма да е скоро.

   "Дружеството работи нормално, изпълнява си поръчките, като основната е за ремонт на натовски вертолети. Това не значи, че нямаме трудности с финансирането", обясни Бабански.

Когато Пеевски не дава

Същевременно делата около "Дунарит" изглеждат в доста по-напреднала фаза, макар че и там след всяко решение следват нови процедурни спирачки. Там хронологията започва от 29 януари 2016 г., когато според представените в Търговския регистър документи е проведено общо събрание, на което са поканени и са присъствали и двата акционера - управляваното от Асен Бабански "Кемира" (99.5%) и самият Бабански като физическо лице. Тогава е взето решение да се увеличи капиталът, под условие че притежаваното от Емилиян Гебрев "Емко" запише всички нови 60 млн. акции по номиналната им стойност 1 лв. Сега капиталът на военния завод е 8 млн. лв., което значи, че след операцията новият акционер би имал 88%.

Затова е поискано разрешение от КЗК, която блокира решението със странен мотив, че сделката може да накърни правата на трета страна с претенции върху собствеността - нещо, което не би трябвало да е обект на анализ от антимонополния регулатор. Отказът на КЗК да се произнесе беше успешно атакуван във ВАС, а след смяната на председателя на комисията сделката беше пусната с решение от 11 август. След това се пристъпва към опит да се впише увеличението. От документите се разбира, че инициатор на сделката е "Кемира" и тя цели да набави свежи средства за погасяване на задължения към кредитори. Представен е и документ, че към 19 август "Емко" вече е превело 15 млн. лв. по набирателна сметка на дружеството.

Още същия ден в Търговския регистър се появява и обяснителна записка, подадена от Роман Венев като пълномощник на офшорката Viafot Limited. Компанията от Британските Вирджински острови е собственик на "Виафот инвестмънт България", което според представените от него документи е придобило от Едоардо Миролио вземания от "Дунарит" за 24.5 млн. евро и от пролетта опитва да се впише като заложен кредитор на негово място. Цесията е от 14 март, което съвпада по време и с финализирането на другите сделки между Миролио и Пеевски, чрез които депутатът от ДПС изкупи неговите 50% в "Техномаркет" и 7% в "Булгартабак". А самият Венев също така е управител на "Родина пропъртис" - един от най-големите кредитополучатели на КТБ, който е трябвало да купи дружеството "Родина тауър" от тогава управляваното от майката на Пеевски Ирена Кръстева "ИПК Родина".

Венев моли да не се вписват решенията на общото събрание с два основни аргумента. Единият е, че са платени само 15 млн. лв., а не 60 млн. лв., а другият е, че решението да отпаднат правата на акционерите и капиталът да бъде записан от "Емко" не е обявено. Ден по-късно адвокатите на "Дунарит" отговарят с тяхна контрадекларация. Там те обясняват, че заявлението на "Виафот" не трябва да се разглежда по редица причини, най-малкото защото то няма основание да е заявител, Венев не е представил пълномощно, а дори изразяват и съмнение, че е подадено от него, като представят спесимени от подписи от предишни негови вписвания, които наистина видимо се различават от този под последния документ.

"Виафот" обаче успява да си издейства от СГС спиране на вписването заради висящ спор. Компанията твърди, че освен залог на търговското предприятие на "Дунарит", който от месеци безуспешно опитва да впише на свое име в регистъра на мястото на "Е. Миролио", има и договор от 7 януари 2015 г. с "Кемира" за залог на акциите на "Дунарит". Според него кредиторът има право да упражнява правото на глас по свое усмотрение, но вместо това е проведено общо събрание, без да е уведомен, и на него е взето решението за увеличение на капитала. Дотогава публична информация за такъв договор няма и в договорите за цесия между Миролио и "Виафот" не е описан. Също така не са оспорени и решенията от следващото общо събрание, където е приеман отчетът и са гласувани тантиеми за ръководството. Ако все пак такъв договор има, то той трябва да е бил сключен от тогавашния управител на "Кемира", който е Бисер Лазов - някогашната дясна ръка на Цветан Василев, който при затварянето на КТБ стана защитен свидетел срещу банкера и се приема за част от лагера на Пеевски.

Спирането е обжалвано и със свое определение от 23 октомври САС го отменя окончателно с аргумент, че "Виафот" не е акционер и няма отношение към увеличението. Това подновява процедурата по вписване но тя отново е блокирана от длъжностното лице в Агенцията по вписванията, което констатира непълноти, но тъй като е изтекъл срокът за отстраняването им, не дава възможност да се предоставят липсващите документи, а директно излиза с отказ. Според адвокатите на "Дунарит" това не е законно, тъй като със спирането на производството и сроковете би следвало да спрат да текат. Те обжалват този отказ, а също така правят и нов опит за вписване на увеличението с ново заявление с пълната документация. То обаче отново е спряно от СГС по искане на "Виафот" със същите аргументи въпреки вече наличното определение на САС, че те са несъстоятелни. Това определение също се обжалва.

Насред целия този водовъртеж от съдебни решения обаче прави впечатление пасивността на синдиците на КТБ. Въпреки тяхната активност по атакуване на цесии и прехващания срещу тези на Миролио (респективно на "Виафот") за около 50 млн. лв. не е известно да са предприети действия. Освен това според уверенията Бабански планираните 60 млн. лв. от увеличението са предназначени за покриване на задълженията на "Хедж инвестмънт България" и това е вписано в документи, с които са запознати и синдиците. "Ако тази сделка се сключи, "Хедж инвестмънт България" ще може да изплати задълженията си към КТБ и няма да има основания за публичната продан на "Авионамс", обяснява той. Ако това е така, би трябвало всички страни (освен офшорния кредитор Viafot) да са доволни от такова развитие, което би донесло най-голямата единична сума за кредиторите на КТБ и би оставило "Дунарит" с неговите над 900 служители в ръцете на стратегически инвеститор със 150 млн. лв оборот за 2015 г. Действия на синдиците в тази посока обаче също не се забелязват.



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha