Днес е : Неделя, 12 Юли 2020

Пламен Нунев: Русе ще развива химическата индустрия, но като съвременен, модерен и подчинен за еконормите бизнес

Публикация 11 Sep, 2016 / интервю на Румен НИКОЛАЕВ- част I

Народният представител и областен координатор на ГЕРБ за бизнес климата, за Летището, разширението на Индустриалния парк и магистралата Русе- В. Търново

-   Г-н  Нунев, днешният ни разговор няма как да не започне със злободневната тема, която за пореден път е актуална- замърсяването на въздуха над определени квартали на Русе. Смятате ли, че е направено достатъчно или ако не, какво трябва да се направи, за да бъдат русенци спокойни, че дишат чист въздух, без да се притесняват за здравето на децата си и за собственото си здраве? Както и да не се допускат с тази изключително чувствителна за гражданите тема…

-  Експерименти по отношение на замърсен въздух над Русе и здравето на хората в никакъв случай не трябва да бъдат допускани. Аз, като гражданин на Русе, съм един от потърпевшите. Това, което получавам като информация показва, че институциите реагират на създалата се отново ситуация. Прави добро впечатление действията на кмета и създадената добра организация да се случат денонощни проверки на различни места в града.

   Служители на РИОСВ в екипи извършват обход на града в различно време от денонощието да още по-прецизен контрол, мониторинг. Ето, вече има конкретни резултати и е посочен източникът на това замърсяване на въздуха - Монтюпе.

  Но трябва да е ясно, че всички организиции и институции, които имат отношение по проблема, трябва да си вършат работата съвестно, включително Инспекцията по охрана на труда и фирмите, които извършват Трудова медицина.

  Русе е град, в който химическата промишленост е силно развита, и то не в последните години. Излишно е да давам примери със знакови заводи като Гаврил Генов, Бимас, Петър Караминчев и др, чиито производства са били единствени в страната…Така че неразумно е да се иска те да бъдат затваряни, но от тяхна страна безприкословно трябва да се спазват екоизискванията.

-  За пореден път е необходимо да се внесе пояснение между обгазяване и замърсяване на въздуха. Имам предвид и твърденията на РИОСВ, че лабораторните резултати не отчитат надвишаване на нормите, а гражданите усещат неприятни миризми, познати им вече от едно производство в Индустриалния парк…. Още повече знаем, че русенци са особено чувствителни към темата „чист въздух”…

-  Нека все пак еконспекцията да обяви резултатите от проверките. Да, така е, русенци са много чувствителни на тази тема. Но знаем, че през зимата вследствие на използването на печки на твърдо гориво и изгарянето на автомобилни гуми и отработени масла също се носят неприятни, дори задушливи миризми. 

  Затова смятам, че само всеобхватен, постоянен контрол , може да гарантира спокойствие и чист въздух.

-  Не е ли най- добре да бъде завишен контролът при производствата, където има съмнения за замърсяване на атмосферата, вместо да се гонят облаците и да се размива с тях и истината…?

-  Да, това имам предвид. Затова съм за всички контролни институции трябва да си свършат работата, а не само да застават зад някакви отчети. Включително да бъдат налагани и сериозни санкции на нарушителите.

-  Как гледате на идеята да бъде закупена техника от Общината, с която контролът над въздуха в Русе да е постоянен и да няма съмнения за манипулиране на лабораторните резултати и анализи?

-  Преди време беше обявено, че един от приоритетните проекти на Общината по линия на Трансграничното сътрудничество е  изграждане на съвременна система за мониторинг на въздуха над Русе и в района на града. Дано този проект се реализира скоро, т.е. да има необходимите средства, за да заработи.

-  Друга тема, която повдига статистиката, освен демографската криза, е тази за бизнес климата в Русе. Смятате ли, че има какво още да се направи, за да стане Русе предпочитана от инвеститорите територия?

-  Стремежът на всички ни е да бъдат привличани повече и по-качествени инвестиции в Русе и в региона. Китайската инвестиция за производство на джанти за Европа, за която само се загатна неотдавна, скоро ще бъде реалност. Работим активно по летище Русе. Остават последни действия по получаване от страна на Общината на лиценз за извършване на летателна дейност…

-  Разбрах от официални представители на властта, че вече е бил проявен интерес от израелски инвеститори?

-  Да, и от други…

-  Може ли обаче да се ангажирате с някакви, макар и ориентировъчни срокове, кога ще имаме нещо завършено предвид вече съществуващото наличие на инвестиционен интерес?

-  Надявам се в рамките на една година да бъдат финализирани всички процедури и Община Русе да има летище…

-  Т.е. вие искате да преговаряте с потенциални инвеститори едва тогава, когато има лиценз за летище, а не да се предоставя един терен.

-  Точно за това става въпрос.

-  Доколкото съм запознат, работи се за разширяване на Индустриалния парк, теренът на военното поделение на Сръбчето да стане терен за нови производства?

-  Вярно е, че се съгласуват мнения и действия с ведомствата, които имат отношение към терена и бъдещия му статут, но все още няма конкретика и яснота кога и как това ще се случи. И това е продиктувано от наличието на заявен чуждестранен инвеститорски интерес.

-  Другата болна за русенци тема – пътят убиец Русе – Велико Търново. Напоследък чуваме да се говори за магистрала Хемус, за Струма… а за този път – нищо. От АПИ тези дни са дали отговор, че населените места, през които ще минава трасето, са ясни, но няма на сто процента яснота откъде то ще минава. Случва ли се нещо?

-  Текат процедури по утвърждаване на парцеларните планове, работи се по ОВОС. В момента се завършва трасето Бяла – Копривец, който ще представлява авариен път на магистралата. Той е изцяло обновен.

  През следващата година е планирано същото да се направи и с пътяРусе – Червена вода – Нова село – Тетово…

-  Това е добре, но дни след като бе обявено, че коловозите по пътя Бяла – Русе са запълнени, те зейнаха отново и с по-голяма сила.

-  Самият аз виждам това. Преди седмица Агенция „Пътна инфраструктура” изпрати мобилна лаборатория, която изследва компрометираните участъци и ще бъдат взети необходимите мерки…

-  Дали това ще се случи преди началото на зимата?

-  Да, би следвало.Докато стане магистралата, този път ще бъде своевременно рехабилитиран в проблемните участъци.

-  Бяха споменати 30 милиона лева за тази дейност. За такава сума ли става въпрос?

-  Е, не. Това са нереални суми, но смятам, че 6-8 млн.лева ще решат най-наложителните проблеми.

                    / следва продължение/

 

Коментари

Свързани новини

Още Новини

Реклама

Реклама