Четвъртък, 28 Март 2024

М/k „София” показва днес на своите пасажери Русе

М/k „София” показва днес на своите пасажери Русе
Публикация   18:24     28 Авг, 2011 /     Румен НИКОЛАЕВ   /     766

Корабът е предпочитан заради стандартния си вид и прясно приготвяната храна



Пасажерският кораб "София" днес акустира в Русе. Корабът на "Дунав турс" е на 16-дневен круиз от Пасау до делтата на Дунава

 

Кап. Петко Дамянов e капитан на кораб вече 8 години, в „Дунав турс” е от 11.

За него единственият недостатък на м/к „София”, на който всъщност е капитан, е ,че е на повече години. Той е построен като истинските кораби, а не като новите, като Икея например, който трябва още година да се дооправя след пускането му в експлоатация. Преди Дамянов е работил в БРП на влекач и тласкач, но тук, напълно естествено, отговорността е по-голяма... и разбира се, е по-интересно. 

 

Корабите като „София” си имат ниша- част от туристите харесват самия тип кораби, не само маршрутите, тъй като те до голяма степен се припокриват- с широки палуби, в възможност за разходки по бордовете и при лошо време. Това се оказва  голямо предимство, особено когато има повече гости.

Пасажерите ценят особено много факта, че на много от другите кораби по Дунава  храната е полуфабрикат,  докато тук всичко се приготвя на място.

 

 Моторен кораб „София” е с дължина 113,5 м, и е широк 16 м. Новите са дълги 125 м. и с широчина 11,45 м, за да могат да плават по каналите на Западна Европа. Водоизместимостта на „София” е 1667 куб метра и има товароподемност 375 тона, за да може да плават по каналите- вътрешните водни пътища на Европа.

Екипажът е малко по-голям от на другия тип кораби- навигационната и машинната команди наброяват  12 души- 3-ма капитани, 4 моряци и 5 механици.

  

    Корабът е излязъл от корабостроителницата през 1983 г, а „Дунав турс” е негов собственик от края на 90-те години. Оборудван с два двигателя Сторкс мощност по 1200 к.с.  Управлението му се осъществява със съвременни помощни навигационни средства- GPS система, компютър, два радара и електронна карта на Дунава. Постоянното увеличаване на корабите затруднява вече корабоплаването по реката. Освен шлюзове, проблемни стават и други места по поречието.

Освен управлението на кораба, в работата на капитана се вписва и доста административна дейност. Той трябва да взема окончателните решения при всички рискови ситуации. Най-често те са свързани с висока- ниска вода, При висока вода дори се спира корабоплаването. Така през 2004 г. при висока вода не може да се осъществи круиз. Друг път,  при моста на Нови сад- разстоянието между кораба и моста е едва 3-4 см. под моста. Въпреки  направените  няколко опита да се премине под него, маневрите остават без резултат. Доста интересно е да си наблюдава тук, където има жп линия  и шосе- при преминаване на влака моста провисва с 3-4 см., с талкова, колкото е просвета корабът да премине. Особено атрактивни за туристите са случаите, в които биват включени в действия в помощ на екипажа. Налага се понякога те да се изместят към кърмата- 150 туристи за 3 минути след това се прехвърлят в противоположната страна- отиват в бара, като при тази „операция” остават много доволни.

Движението по Дунава става вдясно, като корабите се разминават с леви бордове. Най-неприятно е, когато има силен вятър- случвало се е да излитат столове от горната палуба. Според капитана няма маневра, която да не е осъществима с този кораб. По правило винаги се спира с носа срещу течението, но и тук има изключение.

Корабът е бърз и развива 25-26 км в тиха вода. Така той може да измине разстоянието Русе- Видин за 17 часа, а обратно- за 12-13 часа.

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha

Прочети още