Трябва да се преборите с феномена на дългите тръжни процедури

Трябва да се преборите с феномена на дългите тръжни процедури
Публикация   21:09     11 Ноемв, 2012 /     economymagazine.bg   /     524

Вложенията ви в магистрали са 3-4 пъти по-високи, отколкото би било оправдано, казва Реналдо Мендметс, началник на отдел "България" в Генерална дирекция "Регионална политика":

 

 

 

- Г-н Мендметс, много ли изостава България в изпълнението на проектите по ОП Околна среда?

- Изпълняването на проектите по Оперативна програма Околна среда е изключително трудно в почти всички страни членки.

Причините при всички са, че проектите са трудни за подготовка, като се има предвид капацитетът на средната община и на средната национална администрация.

Очевидно е, че някои общини се справят много по-добре от други.  Повечето проекти се придвижват доста добре.

 

- А в сравнение с останалите държави, как се справя България?

- България и Румъния са последните страни , присъединили се към Европейския съюз. Останалите страни са натрупали опит. Вие още нямате голям опит.

Моята страна е Естония. Идвам оттам и искам да ви кажа, че преди 10 години нещата и там се придвижваха болезнено бавно.

Последните депа все още се изграждат в Естония, където също имаме проблема " Не го стройте в моята местност."

 

- Как преодолявате ниският административен опит на общините. Не е ли по-добре търговете да се правят централизирано.

 

- Ще ви отговоря като започна отзад напред. По предложение на министъра на околната среда и водите Нона Караджова, ще има все повече тръжни процедури, които са централизирани . Не с всички проекти нещата стоят лесно.

Пътувал съм доста в България. Запознал съм се с доста напористи кметове. Освен кметът на Ботевград, любимец ми е и кметът на Бургас.

Всеки новоизбран кмет твърди, че ще се научи от опита на предходния кмет в България. Имате вече доста опит в България. Не е нужно да се обръщате към чужбина. Такъв имате тук.

Например, проектът на софийското метро. Целият този проект беше блестящо изпълненият. В целият си живот не съм виждал по-добър.

Никакви затруднения и винаги според бюджета и според графика.

 

- Мислите ли, че може да бъде преодоляно закъснението на проектите по ОП Околна среда?

- Сигурен съм, че може да се превъзмогне закъснението. В България един особен местен проблем е продължителността на тръжните процедури. Трябва по някакъв начин те да се съкратят.

 

Колегите Ви от Генерална дирекция "Околна среда" заяви, че Европейската комисия няма да ни санкционира, ако не построим някоя магистрала, но ще ни глоби ако не изградим поне 1-2 инсталации за опасни отпадъци.

- Предпочитам да коментирам само това, което е в моята компетентност и което зная.

В много области в европейските регулации има много ясни условия.  

Когато не се изпълняват, започват наказателни процедури. Те не са дотам автоматични. Ако се касае просто за закъсняване може да започнат, но може и да не започнат. Ако абсолютно отсъства придвижване напред в дадена област, това е един от механезмите, които може да се ползват, за да се насърчи придвижване напред.  

 

- Значи магистралите трябва леко да отстъпят пред нуждите на инфраструктурата за околна среда - ВиК и системите за управление на отпадъците..

- Вижте, разполагате с достатъчни средства за околната среда, за да се справяте с основните предизвикателства що се касае до време, скорост и темпове на изпълнение. 

Нуждаете се, разбира се и от капиталовложения в магистрали, които в момента са 3-4 пъти по-високи, отколкото евентуално би било оправдано, но това си е ваша работа.

Трябва да решите, кои проекти са по-приоритетни от други. Това, което е разполагаемо от европейски фондове за България, е три пъти по-малко от това, което вие изразходвате за постигане на вашите приоритети в национален мащаб. Следва да се установи малко равновесие между околна среда и пътища.

 

- Как според вас може да се реши проблемът с обжалването на обществените поръчки, свързани с проектите по оперативните програми? Някакви нови правила могат ли да се наложат на европейско ниво за съкращаване на сроковете на обжалване например.

-  Броят на обжалванията се увеличава в повечето страни, нови членки на ЕС, тъй като в момента сме в състояние на  стопанска рецесия.

Не съм специалист по темата, но струва ми се, че процесът на обработка на тези обжалвания е изключително продължителен.  Трябва да се анализира кои са основните причини. Евентуално поради несъвършенни книжа, документация. Евентуално поради недостатъчно щателна /точна/ оценка. Или просто поради ленност и забавяне на процедурите...

 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha