Събота, 20 Април 2024

Тактики на тютюневата индустрия за намаляване на контрола върху тютюнопушенето

Публикация   20:03     31 Май, 2012 /     /www.who.int/tobacco   /     539

 Тактики на тютюневата индустрия за намаляване на контрола върху тютюнопушенето

 

1. Влияние върху общественото мнение чрез използване на медиите.

2. Политическо влияние - за законови мерки в полза на индустрията.

3. Лобиране - за сключване на сделки и влияние върху политическите процеси.

4. Консултиране от независими експерти, които са критично настроени към мерките за борба с тютюнопушенето.

5. Създаване на групи за защита правата на пушачите - създава се впечатление за обществена подкрепа.

6. Групи за превенция сред младежите - имитират се усилия за предотвратяване на тютюнопушенето при младежите

 

Тютюневата индустрия бълва фалшиви икономически твърдения, че бизнесът ще загуби печалбите си, за да сплаши политиците да не приемат законодателство за свободна от тютюнев дим среда. Тютюневите индустриалци лобират за предварителното атакуване на законодателството, свързано с опасните последствия от консумацията на тютюневите продукти, за да взривят контрола на местните правителства, където защитниците на свободната от тютюнев дим среда са най-популярни.

Тютюневата промишленост се бори със законодателството за свободна от тютюнев дим среда, защото довежда до: спад в потреблението на тютюневите изделия, увеличаване на отказващите се от употребата на тютюн пушачи, и като цяло, спад в социалната приемливост на тютюнопушенето. Всичко това предвещава лоши новини за печалбите на тютюневата промишленост и обяснява защо Big Tobacco е толкова силно мотивиран да се противопоставя на законодателството за среда, свободна от тютюнев дим. Big Tobacco води Войната на изтощението, за да поддържа среда, в която пушачите да консумират тютюневите продукти непрекъснато, на всяко място и по всяко време. Според изявление на Big Tobacco, цитирано в таен документ на тютюневите индустриалци: "Финансовото въздействие от забраните на тютюнопушенето ще бъде ужасяващо – от три до пет броя по-малко цигари на ден за един пушач ще намали годишната печалба на производителя с над един милиард долара годишно." (Източник: " Алианс на пушачите: проект”, " Вътрешен документ на „Филип Морис”, 1 юли 1993 година). 

Основни стратегии, използвани от тютюневата индустрия

- образователни: съществуват примери за създаване на кампании за борба с тютюнопушенето от страна на индустрията, приветствани от училища, медии, родители, защото са добре финансирани, включват атрактивни материали и средства за училищно оборудване. Тези „превантивни програми” обаче не обясняват риска от тютюнопушенето, а целта им е да служат на индустрията и против ефективно законодателство за борба с тютюнопушенето.

- лобиране и политически кампании - в повечето демократични страни лобирането е законно и е част от демократичния процес. Обществеността е информирана за финансовите връзки на политическите партии и отделни политици. Липсва прозрачност относно връзките с тютюневата индустрия, допускат се компромиси или взаимно съгласие при приемане на законодателни мерки.

- изкуство и медии - образът на пушача във филмите може да повлияе върху младите хора да започнат да пушат. Това е било използвано от тютюневите компании от  десетилетия. Изследователите посочват, че „класическите” филми от 30-те, 40-те и 50-те години на миналия век все още насърчават тютюнопушенето днес.

- реклама - в голяма част от европейските стани са въведени ограничения (на места и пълна забрана) не само по отношение на рекламирането на тютюневи изделия, а дори по отношение на пушенето в обществени зони.  В наши дни в България тази забрана е частична.  Не се разрешава директната реклама на тютюневи изделия, например на пакет с цигари, но е разрешена рекламата на марката. Това е записано в Закона за тютюна и тютюневите изделия. Пълна забрана има за рекламирането на цигари по телевизията и радиото.

Изследването на икономическото въздействие на политиката срещу тютюнев дим показва положително влияние при ограничаването на пушенето на обществени места. Според доклада на Световната банка за развитие политиката за ограничаване на тютюнопушенето се смята за ефективна.                                                                               

                                                         Източник:http://www.who.int/tobacco/publications/



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha