Събота, 20 Април 2024

Синдикат „Образование“ предлага да се върне оценката за поведение на учениците

Синдикат „Образование“ предлага да се върне оценката за поведение на учениците
Публикация   09:30     25 Март, 2021 /     akcent.bg   /     445

   Да се върне оценката за поведението на учениците и да се въведат механизми за по-голяма отговорност на родителите. За това настоява синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ в свой меморандум до политическите сили от всички цветове в навечерието на парламентарните избори. В него се казва, че у нас има сериозни проблеми с националните политики по отношение на училищното образование и част от тях са свързани с това, че се разработват без достатъчно участие на учителските синдикати.

 Профсъюзът настоява за приоритетно финансиране на образователната система, като се достигне поне 6% от БВП. Въпреки увеличението на учителските заплати, образователните институции страдат от хронични финансови дефицити и решенията на парче няма да извадят образованието от заразата „недофинансиране“, е позицията на профсъюза.

   Друго искане е свързано с  модел за профилактика и компенсаторни механизми относно професионалните заболявания - предвид високите нива на бърнаут, за чието допълнително покачване допринесе и онлайн обучението в последната година. Прекатегоризацията на учителския труд към втора категория труд би била правилната политика, се изтъква в становището. Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ настоява новата национална програма за рехабилитация на учителския труд незабавно да стартира, като се прибавят и нови мерки -  намаляване на натоварването на всички учители след 50 г. с един час седмично и да им се даде право на 1 г. платен отпуск за квалификация и рехабилитация при изработени 4 в системата. За подобряване на управлението синдикатът иска мандатност на директорите.

    "Новият образователен закон премина своята детска фаза и макар неговите автори да предлагат да почакаме още, синдикат „Образование“ е категоричен, че е време за поправки и промени в ЗПУО", гласи меморандумът. В него се посочват най-належащите промени: преминаване на детските градини към делегирани бюджети; намаляване на административната тежест; участие на синдикатите в атестационните комисии за учители и директори; оценка за дисциплината на учениците; вменяване на повече отговорности на родителите; намаляване броя на учениците в паралелки и групи; задължително въвеждане на училищен изпит след всеки клас в начален етап и повтаряне на класа при неусвояване на образователния минимум; отпадане на НВО в 4. клас.

 Синдикатът настоява за един вариант на учебник по общообразователните предмети и МОН да издава учебниците, за които плаща. В тях пък да се намалят обемът и трудността на новия материал към 40%, за сметка на 60% проектно-базираното обучение и практическите упражнения. Сега съотношението е обратното. 

 Повече психолози и педагогически съветници във всяка образователна институция искат още синдикалистите, както и изравняване на нормативите на всички педагогически специалисти към 648 часа годишно. А при ранно пенсиониране да се получава добавка от УПФ, макар и редуцирана, и след навършване на изискуемата възраст за пенсиониране. Да се гарантира ръст на възнагражденията на всички работещите в системата на предучилищното и училищното образование, с ежегодно увеличение на работните заплати с не по малко от 10%. 



Коментари

Все още няма коментари!

Коментирай

   captcha